SVERIGE: Föreslår rabatt på bensin och diesel

2022 11 21

Alla bilägare på landsbygden ska få rabatt när de tankar bensin eller diesel.

Det föreslår Centerpartiet som en del av partiets alternativ till regeringens ekonomiska politik, rapporterar SVT. Förslaget är ämnat för nästa år.

Rabatten i fråga skulle för den aktuella målgruppen ligga på tre kronor litern.

Vill ha hjälp av bensinbolagen

Hur kunderna ska kunna ta del av rabatten är ännu inte fastlagt. Enligt Martin Ådahl, Centerpartiets ekonomiska talesperson, vill man ta hjälp av bensinbolagen för att få det att fungera rent praktiskt vid pump.

– Vi har många på landsbygden nu som tampas med extrema bränslepriser och som förblir på extrema nivåer. Då måste vi göra något nu. När regeringen nu sänker priset med någon krona eller egentligen bara några ören, det duger inte, säger han till SVT.

Gäller inte storstäder

Människor som bor i storstäder alternativt i närheten av storstäder eller större städer ska dock inte ha rätt till rabatten, enligt Centerpartiets förslag.

Samma grupp får inte heller del av den skattesänkning som regeringen planerar inför 2023, som ska ge 40 öre lägre dieselpris och 14 öre lägre bensinpris.

Risk att “sälja” rabatten

I Centerpartiets förslag finns ett tak på 1 100 kronor i stöd, som enligt partiet motsvarar ungefär 2 000 mil för en normalbil.

Det finns dock en risk att landbygdsbor med bil som inte används “säljer” sin rabatt till en storstadsbo som kör förbi, exempelvis på väg till fjällen.

En risk som också uppmärksammast av Centerpartiet.

– Det är viktigare att de som nu är extremt hårt trängda av de här bränslepriserna och inte har något alternativ får den här möjligheten. Om någon sedan ger bort den till en stockholmare på något vis så är det inte den största katastrofen, utan det är att vi inte gör någonting för alla de som har det så tufft just nu, säger Martin Ådahl till SVT.

Prissänkning möttes av kritik

I oktober meddelade regeringen tillsammans med Sverigedemokraterna att bränslet ska bli en krona billigare.

En bra bit under de nivåer som lovats inför valet, där SD slog på hårdast och lovade tio kronor lägre pris vid pump.

Den i förhållande till vallöftet låga prissänkningen har mötts av kritik från såväl politiker som väljare.

– Det är en besvikelse. et är politikerförakt. Det är väldigt korttänkta men intensiva känslor som kommer ut, säger Peder Blohm Bokenhielm, talesperson för Facebook-gruppen Bränsleupporet, till Sveriges Radio och meddelar att gruppen kan bilda ett nytt parti.

“Vi gör vad vi lovat”

Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) har man dock hållit sitt löfte. Sänkningen avser det första steget, och bensin och diesel ska bli ännu billigare i framtiden.

– Så vi gör vad vi sa att vi skulle göra. Men allt finns ju självklart inte med i den första budgeten, sade finansministern till Studio Ett tidigare i november.

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen