NATOCHEFEN: ”Ryssland bär ansvaret”

2022 11 16

Jens Stoltenberg anser att det är Ryssland som bär ansvaret för tisdagens robotnedslag i Polen som dödade två personer.

Men det finns i nuläget ingenting som tyder på att nedslaget var en medveten rysk attack. I stället pekar de senaste uppgifterna på att roboten som slog ner i byn Przewodów avfyrades av Ukraina mot en inkommande rysk robot.

– Vår preliminära analys tyder på att incidenten sannolikt orsakades av en ukrainsk luftvärnsmissil som avfyrades för att försvara ukrainskt territorium mot ryska kryssningsrobotattacker, säger Natochefen på en pressträff efter ett möte med medlemstaternas ambassadörer i Bryssel.

Men Ryssland bär ansvaret för tragedin.

Det betonar Jens Stoltenberg.

– Låt mig vara tydlig, detta är inte Ukrainas fel. Ryssland bär det yttersta ansvaret när de fortsätter sitt illegala krig mot Ukraina.

”Står enade”

Vidare understryker Natochefen att allierade i försvarsalliansen har framfört sina "djupaste kondoleanser för den tragiska förlusten av människoliv" och "uttryckt sin starka solidaritet" med Polen.

– Nato står enade och vi kommer alltid att göra vad som är nödvändigt för att skydda och försvara alla allierade, tillägger Stoltenberg.

Generalsekreteraren bedömer inte att försvarsalliansen kommer att stärka sitt luftförsvar i Europa i kölvattnet av robotnedslaget och Rysslands intensiva beskjutning av ukrainska städer.

Jens Stoltenberg betonar att Nato redan har ökat sin beredskap och militära närvaro i östra Europa.

– Det har ökat luftförsvarsförmågan, säger han på pressträffen.

På frågan om tisdagens incident i Polen var det "mest intensiva" ögonblick som Nato upplevt hittills i Ukrainakriget, svarar Stoltenberg:

– Jag är alltid noga med att rangordna olika incidenter.

Sverige har deltagit

Sverige har deltagit på det extrainsatta Natomötet i Bryssel.

– Vi vet ännu för lite, det kan vara en mycket allvarlig situation. Jag vill inte dra några förhastade slutsatser. Polen vill naturligtvis veta vad som hänt, det vill alla andra Natoländer också och Sverige kommer delta i de samtalen fullt ut, sa statsminister Ulf Kristersson (M) till SVT Nyheter inför dagens möte. 

Foto: Nato 

Text: Redaktionen


4 november 2025

Rysk bransch “dödförklarad” – vänder blickarna mot Sverige

2025 11 04

Den ryska bilindustrin störtdyker.

Efter att västerländska biltillverkare lämnat på bred front till följd av invasionen av Ukraina 2022 ansågs branschen vara “kliniskt död” i Ryssland.

Därefter skedde en viss återhämtning under 2023.

Men nu kollapsar industrin på nytt. Under årets första nio månader har den ryska bilproduktionen sjunkit tillbaka till de lägsta nivåer som sågs under krigets första år, rapporterna Pravda och The Moscow Times.

– Det finns inga tydliga tecken på att konsumenternas köpkraft kommer att öka under det närmaste året eller två. I år har det varit en nästan perfekt storm, framhåller marknadsaktörer i tidningarna.

Stupar med 20 procent

Mellan januari och september stupade bilproduktionen i Ryssland med 20 procent, enligt statistik från Ryssland federala statistiktjänst.

Nedgången har ökat för varje kvartal som gått. De tre sista månaderna rasade produktionen med så mycket som 26,7 procent.

– Under det första året av det fullskaliga kriget förlorade bilindustrin cirka 50 procent av sin produktion och den totala bilproduktionen i Ryssland minskade till 450 000 enheter – den lägsta nivån sedan början av 1970-talet, innan bilfabrikerna etablerades i Gorkij och Toljatti i Sovjetunionen, förklarar Pravda.

LÄS OCKSÅ: Ryssar rasar mot rysk tv: “Landsförräderi”

Försökt stjäla från Sverige

Enligt The Moscow Times minskade försäljningen av nya bilar i Ryssland med 22 procent mellan januari och september.

Det har fått Ryssland att rikta blickarna mot Sverige.

Tidigare år uppgav företaget Larmtjänst, som ägs av försäkringsbolagen, att stulna bilar transporteras vidare till den ryska diktaturen för att säljas öppet på marknaden. I januari låg tusentals västeuropeiska premiumbilar ute på Avito, Rysslands största digitala marknadsplats.

Europeiska bilar anses signalera lyx och status, menar Niclas Antonsson, utredningsinspektör på Larmtjänst.

– Det är ett jättestort sug. Med anledning av kriget har nybilsförsäljningen upphört i Ryssland, sade han till SR tidigare i år.

Flera internationella medier har tidigare rapporterat att bilsmuggling från EU-länder till Ryssland pågår för fullt, bland annat via Finland.

LÄS MER: “Sverige retar Ryssland till vansinne”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Få alla pengar tillbaka – nya villkor för folk som åker på semester

2025 11 04

En ny dom i EU-domstolen kan bli vägledande även för svenska turister.

Allt började med två polska semesterfirare som bokat ett femstjärnigt all inclusive-hotell i Albanien.

Resan blev dock en stor besvikelse.

Renoveringsarbeten på hotellet pågick hela dagarna och förde ett förskräckligt oväsen, det var långa köer till restaurangen och ibland tog maten slut.

Det blev för mycket för de två polska gästerna.

Turisterna vidtog rättsliga åtgärder för att få tillbaka sina pengar efter att de ansåg att hela semestern blivit förstörd.

Nu har frågan varit ända uppe i EU-domstolen.

Och där slås det fast att resenärerna kan ha rätt till full återbetalning, rapporterar norska Flysmart24 och Din Side.

Kommer inte undan

Om bristerna är så pass allvarliga att resan inte längre tjänar sitt syfte – eller rent objektivt inte längre är intressant för resenären – bör hela paketresan bedömas som felaktig, enligt domstolen.

Det innebär att arrangören inte kan komma undan med att enbart återbetala en del av priset.

– Om det huvudsakliga syftet med en tjänst går förlorat till följd av brister i tjänsten, bör köparen få full återbetalning, säger Thomas Iversen, chef för konsumenträttigheter på norska Konsumentrådet, till DinSide. 

En återbetalning ska enligt det här resonemanget då gälla även om delar av erbjudandet levererades enligt plan.

LÄS OCKSÅ: Glädjebeskedet: “55 000 kronor billigare för husägare”

Uppmaningen: kräv full återbetalning

Anledningarna till en förstörd semester kan vara flera. Ett byggarbete, som i fallet med de polska turisterna, kan vara ett skäl. Att boendet inte matchar annonsen kan vara ett annat.

– Människor som upplever att deras semester blir förstörd bör försöka kräva full återbetalning, konstaterar Thomas Iversen efter EU-beskedet.

Enligt Europadomstolen ska researrangören inte kunna undgå ansvar såvida inte orsakerna till problemen beror på tredje part.

Felen måste också bedömas vara oförutsedda och oundvikliga för att ansvar inte ska kunna utkrävas.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto G. Tischler

Text: Redaktionen