SVERIGE: Lovande besked till tågresenärer

2022 11 10

Efter SJ:s tekniska haveri som varat i nästan två dygn kan nu drabbade resenärer få rätt till ersättning.

Det var i onsdags när SJ släppte sina biljetter till jul och nyår som kaoset var ett faktum.

SJ:s sajt brakade samman och mängder med människor som försökte boka biljetter kastades ut från webbplatsen eller fick se priset skifta mitt under pågående bokning.

Arga reaktioner vällde in på sociala medier. På SJ:s Facebooksida skrev flera användare exempelvis att priset var det dubbla när de skulle betala jämfört med när de initialt försökt boka sin biljett.

Men nu öppnar SJ för att ersätta de resenärer som drabbades av de kraftiga störningarna, rapporterar SVT.

Diskuterar ersättning

Det är i skrivande stund inte klart exakt hur ersättningen kommer att ta form.

Jonas Olsson på tågbolagets presstjänst bekräftar dock att SJ för närvarande för diskussioner om hur de kompensera sina drabbade kunder.

– Vi har inte beslutat något. Men det är klart att det här inte har fungerat som det ska, och att det är något vi tittar på och överväger nu, säger han till SVT.

"Exceptionell belastning"

440 000 besökare gick in på SJ:s hemsida första dygnet när förra årets julbiljetter släpptes. Igår, onsdag, hade över 1,2 miljoner försökt boka biljett på sajten. 

– Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.

Egentligen skulle biljetterna ha släppts redan i september, men på grund av en försenad planering från Trafikverket försköts försäljningen fram till igår, skriver tv-kanalen.

Redan i höstas förutsåg SJ att det skulle kunna leda till problem.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, framhöll SJ:s vd Monica Lingegård till DN tidigare i höstas.

Fortfarande inte löst

Dagen efter biljetthaveriet är problemen med SJ:s sajt fortfarande inte helt lösta.

– Vi har under torsdagen fortsatt tekniska begränsningar vid bokning av biljett. Vi beklagar detta och jobbar med att successivt under dagen öka kapaciteten i systemet, framhåller SJ på sin hemsida.

Strulet är sannolikt mycket ovälkommet av tågbolagets resenärer, som även i somras tvingades stå ut med stora besvär kopplat till SJ:s resor.

Då var det framför allt inställda tåg – upp till 30 om dagen under en period – som gjorde att klagomålen vällde in till kundtjänst.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 procent  av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Smittoutbrott i halva landet – livsmedel på Ica bär skulden

2025 09 17

Sverige har drabbats av ett större bakterieutbrott.

Det uppger Folkhälsomyndigheten i ett uttalande.

Enligt myndigheten handlar det om ett större utbrott av magsjukdomen salmonella, som började på ett äldreboende i Katrineholm. Hela 50 personer insjuknade på äldreboendet – två av dem avled.

Nu kopplas 48 fall i elva regioner till samma salmonellautbrott.

– Genetiska jämförelser har visat att det är samma variant av salmonella som har orsakat alla sjukdomsfallen, uppger Folkhälsomyndigheten.

Livsmedel på Ica och Willys

Varianten tros ha spridit sig från en äggproducent som återkallade flera ägg i slutet av augusti. Äggen såldes bland annat hos stora aktörer som Ica, Lidl, Willys, City Gross och Hemköp.

Stor insats

Folkhälsomyndigheten samarbetar med flera myndigheter för att kartlägga smittoutbrottet.

– Folkhälsomyndigheten samverkar med regionala smittskyddsenheter, länsstyrelser, kommuner, Jordbruksverket, Statens veterinärmedicinska anstalt och Livsmedelsverket i utredningen av utbrottet, framhåller myndigheten.

Uppmanar: Så ska ägg tillagas  

Salmonella kan orsaka magsjuka. Bakterien trivs bäst i tarmen hos människor och djur, men den överlever bra i andra miljöer också.

Främst sprids salmonella via mat som är förorenad eller som inte har hettats upp ordentligt.

När det gäller ägg dör bakterien om äggen är tillräcklig upphettade.

–  Salmonella dör när äggulan blir trögflytande och krämig. En äggula som är fast, krämig men inte rinnig har med god marginal upphettats tillräckligt för att salmonella ska dö. Detta gäller både stekt och kokt ägg, säger biträdande statsepidemiolog Stephan Stenmark.

LÄS MER: Scania slår larm – en tredjedel kan slås ut

Farlig för riskgrupper

Salmonella är inte en farlig sjukdom för majoriteten av befolkningen. Men sjukdomen kan vara farlig för små barn, äldre och personer med nedsatt immunförsvar.

LÄS MER: City Gross och Stora Coop sågas

Foto: 

Text: Redaktionen


Willysbutiker har fått nog – ny regel för alla kunder

2025 09 17

Stölder fortsätter att skaka svensk handel.

Enligt branschorganisationen Svensk Handels Trygghetsbarometer utsattes 39 procent av landets butiker för stöld eller ringa stöld under varje vecka 2024. En ökning med tre procentenheter jämfört med 2023, då 36 procent av butikerna svarade ja på samma fråga.

Nu agerar flera Willysbutiker i Örebro län.

Butikerna inför en ny regel för alla kunder. Hädanefter behöver alla scanna sitt kvitto för att komma ut från butiken, inklusive kunder som handlar i den fysiska kassan.

Åtgärden ska försvåra för tjuvar, berättar Janne Hjerpe som är butikschef på Willys i Baronbackarna.

– Det finns folk som passerar kassan utan att betala. Det här stoppar dem – du måste ha ett kvitto med dig för att komma ut, säger han till P4 Örebro.

Ska slå mot professionella tjuvar

Enligt Hjerpe riktar sig åtgärden mot så kallade ”proffstjuvar”.

– Det kommer inte hjälpa mot en vanlig kund som stoppar något i fickan, men har kvitto i alla fall. Det här riktar sig mot folk som fyller en kasse med kött, smör eller fryslax och annat som går att sälja på andrahandsmarknaden.

De professionella stöldligorna är ett stort problem för svenska matbutiker. Enligt Janne Hjerpe försvinner 11 miljarder kronor årligen från butikerna på grund av stölderna.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Coop har ändrat system

Willys är inte den enda kedjan som agerar mot matstölderna.

Coop Nord har tidigare stoppat betalningsmetoden Scan & Pay i koncernens 85 butiker i Jämtland, Västernorrland och Västerbotten.

Beslutet har fattats eftersom flera stölder kopplas till betalsättet.

Scan & Pay låter kunderna scanna sina varor direkt med Coop-appen i mobilen. Betalningen görs sedan via Swish, kontokort, Matkonto eller Apple Pay.

Flera Ica-butiker har också tvingats vidta kraftfulla åtgärder.

LÄS MER HÄR: Ica-butik tvingas till nödåtgärder 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen