SVERIGE: Lovande besked till tågresenärer
2022 11 10
Efter SJ:s tekniska haveri som varat i nästan två dygn kan nu drabbade resenärer få rätt till ersättning.
Det var i onsdags när SJ släppte sina biljetter till jul och nyår som kaoset var ett faktum.
SJ:s sajt brakade samman och mängder med människor som försökte boka biljetter kastades ut från webbplatsen eller fick se priset skifta mitt under pågående bokning.
Arga reaktioner vällde in på sociala medier. På SJ:s Facebooksida skrev flera användare exempelvis att priset var det dubbla när de skulle betala jämfört med när de initialt försökt boka sin biljett.
Men nu öppnar SJ för att ersätta de resenärer som drabbades av de kraftiga störningarna, rapporterar SVT.
Diskuterar ersättning
Det är i skrivande stund inte klart exakt hur ersättningen kommer att ta form.
Jonas Olsson på tågbolagets presstjänst bekräftar dock att SJ för närvarande för diskussioner om hur de kompensera sina drabbade kunder.
– Vi har inte beslutat något. Men det är klart att det här inte har fungerat som det ska, och att det är något vi tittar på och överväger nu, säger han till SVT.
"Exceptionell belastning"
440 000 besökare gick in på SJ:s hemsida första dygnet när förra årets julbiljetter släpptes. Igår, onsdag, hade över 1,2 miljoner försökt boka biljett på sajten.
– Det är en exceptionell belastning, säger Jonas Olsson.
Egentligen skulle biljetterna ha släppts redan i september, men på grund av en försenad planering från Trafikverket försköts försäljningen fram till igår, skriver tv-kanalen.
Redan i höstas förutsåg SJ att det skulle kunna leda till problem.
– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, framhöll SJ:s vd Monica Lingegård till DN tidigare i höstas.
Fortfarande inte löst
Dagen efter biljetthaveriet är problemen med SJ:s sajt fortfarande inte helt lösta.
– Vi har under torsdagen fortsatt tekniska begränsningar vid bokning av biljett. Vi beklagar detta och jobbar med att successivt under dagen öka kapaciteten i systemet, framhåller SJ på sin hemsida.
Strulet är sannolikt mycket ovälkommet av tågbolagets resenärer, som även i somras tvingades stå ut med stora besvär kopplat till SJ:s resor.
Då var det framför allt inställda tåg – upp till 30 om dagen under en period – som gjorde att klagomålen vällde in till kundtjänst.
5 400 anställda
SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 procent av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.
Foto: SJ AB
Text: Redaktionen