Tidigare SD-profil kräver att få göra comeback

2022 11 10

Rebecka Ädel (SD) lämnade samtliga politiska uppdrag efter avslöjande om nazistisk aktivism i slutet av oktober.

Men nu har hon ångrat sig och kräver att få återvända till sitt uppdrag i Nynäshamns kommun, rapporterar Expressen.

Hon hävdar att avhoppet var ett “förhastat beslut”.

– [Avsägelsen var] ett förhastat beslut som skrevs på utan eftertanke i en mycket pressad situation, framhåller Ädel i en skrivelse till kommunen.

– [Jag vill därför] återta denna avsägelse och därmed ta tillbaka mina uppdrag som politiker i Nynäshamns kommun, fortsätter hon.

Inledde utredning

Rebecka Ädel kandiderade för Sverigedemokraterna i nämnda kommun, där partiet tog hem 17,8 procent av rösterna i kommunvalet. Ädel var även den politiker som fick flest personkryss i samma val.

Efter att Expressen tillsammans med Expo avslöjat att politikern under flera år bland annat var aktiv på högerextrema sajten Nordfront inledde hennes parti en utredning av den 32-åriga politikern.

– Uppgifterna som framkommit är synnerligen allvarliga och har ingen som helst plats i partiet. Vi har därför påbörjat en process hos partiets medlemsutskott där ärendet kommer att utredas i enlighet med våra interna rutiner, framhöll SD:s pressavdelning enligt tidningen vid tillfället.

"Står inte bakom"

På eget bevåg valde alltså Ädel själv att hoppa av både sina politiska uppdrag och partiet.

– Med anledning av medieuppmärksamhet runt Rebecca Ädel vill Sverigedemokraterna Nynäshamn understryka att vi inte står bakom något av det som framkommit i reportagen och tar helt avstånd från all typ av främlingsfientlighet, rasism och nazism, skrev SD i Nynäshamn i samband med beskedet.

Sverigedemokraterna har hittills inte kommenterat Ädels önskemål om att nu få återvända till politiken – en vecka efter att hon avsade sig sina uppdrag.

Stor tidigare granskning

Sverigedemokraterna har tidigare uppmärksammats för högerextrema inslag.

I slutet av augusti fastslog en stor granskning från  researchföretaget Acta Publica att 214 SD-kandidater i höstens riksdagsval har koppling till nazism eller högerextremism.

– Närmare 80 procent, av de senaste valens över tusen kandidater med bakgrund i, eller med kopplingar till, högerextremism, har kandiderat för Sverigedemokraterna, skrev författarna i rapporten.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson avfärdade granskningen som ”oseriöst”.

– Det är gamla vänsterextremister som har skrivit den här rapporten.  Det är inte seriöst. Jag ger inte mycket för den där rapporten, sa han i SVT:s program Utfrågningen.

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen