Nytt besked från SJ till alla som försöker boka biljett

2022 11 09

Nu går SJ ut med ett nytt meddelande till alla som försöker boka tågbiljetter.

SJ:s uppmärksammade biljetsläpp inför jul slutade i stort fiasko i natt när webbsidan kraschade men nu går tågjätten ut med ny information.

Dessutom skyhöga priser 

Inte nog med att det var nästintill omöjligt för många att boka tågbiljett på SJ.se trots att det statliga resebolaget sagt att det skulle gå bra – dessutom blev priserna skyhöga.

– Sidan kraschade direkt, jag tror inte den funkade en enda minut, säger Alice Öberg, 19, år till SVT. 

I vanliga fall brukar hon få betala cirka 400 kronor för att resa mellan Uppsala och Sundsvall men nu blev det istället superdyrt – nästan 2 000 kronor för två biljetter.

Nytt besked från SJ ikväll 

– Efter klockan tre fick jag tag på biljetter men till ett helt vansinnigt pris, säger hon.

SJ har under dagen uppmuntrat resenärerna att ligga i och försöka boka på sajten som väntades börja fungera allt eftersom.

Men ikväll går SJ ut med ett nytt meddelande som klargör att man ännu inte blivit av med problemen på webbsidan. 

– Vi har fortsatt tekniska störningar vid bokning av biljett. 

– Vi beklagar detta och jobbar på att under eftermiddagen och kvällen gradvis öka vår kapacitet, lovar SJ på sin webbsida.

Oförberett och oproffsigt 

Alice Öberg är inte imponerad av hur SJ hanterar situationen.

– Det känns oförberett och oproffsigt, säger hon. 

Innan det omtalade biljettsläppet bedömde SJ:s presskommunikatör att allt skulle gå fint.

– Min bedömning är att det här kommer att gå bra, sa presskommunikatör Jonas Olsson till Sveriges Radio.

Nådde inte hela vägen 

Men nu i efterhand medger han att SJ inte har lyckats fullt ut.

– I det här fallet då så får man konstatera att vi nådde väl inte hela vägen då, säger han till SR.

Han betonar även att SJ ska undersöka var det är som har gått snett.

– Det får vi ju all anledning att se över här nu då, säger han.

Redan försenat 

SJ:s stora biljettsläpp inför julen är redan rejält försenad. Och när SJ:s vd berättade om förseningen i september så var det dystra miner.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, sa SJ:s vd till DN.

Bakgrunden till förseningen var att Trafikverket haft problem med att i god tid meddela vilka banarbeten som ska utföras och för att råda bot på bristerna med korttidsplanering har myndigheten flyttat om sin personal.

En besvärlig sommar

Det har lett till att långtidsplaneringen fallerar vilket inkluderar tågtrafikens julbiljetter.

Inte nog med det – SJ har dessutom haft en mycket besvärlig sommar med upp emot 30 inställda tåg per dag vilket lett till mycket klagomål från drabbade resenärer.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: M. Bender

Text: Redaktionen


JUST NU: Explosioner väcker rysk stad – “låter som missiler”

2025 11 05

Invånarna i ryska staden Orjol har i natt fått vakna till ljudet av explosioner.

Staden har under natten varit under attack.

Det uppger lokala invånare, ryska medier och den regionala guvernören, rapporterar Kyiv Independent.

Ett flertal bilder och filmer har börjat cirkulera på sociala medier som visar hur staden lyser upp följt av ljudet av höga smällar.

– Enligt lokalbefolkningen lät det som att staden attackerades av missiler, uppger den ukrainska tidningen som hänvisar till nyhetskanalen Astra.

"Reaktivt vapen"

Det videomaterial som privatpersoner lagt ut på nätet uppges vara filmat omkring 1-1,5 kilometer från värmeverket i Orjol.

Det är just den anläggningen som varit målet för attacken. Nattens anfall är andra gången inom loppet av en vecka som Ukraina attackerat det aktuella värmeverket.

– Attacken utfördes med ett reaktivt vapen, antingen en missil eller en jetdriven drönare. I videorna hörs inga ljud från flyglarm, inget buller från luftförsvarssystem och inget karakteristiskt surrande från en drönare, uppger Astras analytiker.

Slagit till mot Lukoil

Andrey Klychkov, guvernör i Orjol, hävdar att ukrainska drönare riktat in sig på regionen och att ryska luftförsvarsenheter förstört drönarna.

Enligt guvernören skadades hus av fallande skräp från de förstörda drönarna.

Ukraina genomför löpande attacker mot rysk energiinfrastruktur för att försvaga den ryska krigsförmågan och därmed skydda sitt eget land.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Under gårdagskvällen attackerades ett Lukoilraffinaderi djupt inne i Ryssland i staden Ktsovo, 45 kilometer öster om Moskva.

Det är samma oljejätte som USA införde stenhårda sanktioner mot häromveckan.

Ryssland har inte kommenterat attacken, men påstått att landets luftförsvar avvärjt en attack i regionen.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


“En galen kommunistisk idé” – Ryanairs vd fly förbannad på EU

2025 11 05

Personalbrist och flygstrejker i Frankrike har orsakat tusentals inställda flyg och förseningar över hela Europa de senaste åren.

De upprepade franska störningarna påverkar även flygen som enbart passerar över Frankrike utan att landa i landet, och har enligt Ryanairs vd Michael O’Leary orsakat störningar för elva miljoner av bolagets resenärer bara i år.

Michael O’Leary  är övertygad om vems felet är.

Han anser att EU-kommissionen kan gå in och tvinga fram regler som garanterar att överflygningar inte stoppas vid nationella strejker.

Men de struntar i det, enligt vd:n.

– Det är oacceptabelt. Den jävla himlen tillhör inte fransmännen, dundrar Michael O’Leary enligt The Telegraph.

"Varje dag"

Vad som frustrerar Ryanairs vd främst är att många av de berörda flygen inte ens går till Frankrike. Men flygresor mellan länder som Storbritannien och Italien, Tyskland och Spanien samt Portugal och Polen påverkas ändå direkt när den franska flygledningen strejkar, vilket skett under totalt 99 dagar sedan 2023. 

Varje dag är det en fransk flygledningsstrejk, vi måste vanligtvis ställa in cirka 600 flygningar på order av fransk flygledning, säger Michael O’Leary och tillägger:

– Och alla försöker flyga runt Frankrike, vilket innebär att även de flyg som faktiskt går då är enormt försenade och blockerade.

"Värdelösa von der Leyen"

I åratal har Ryanair försökt nå fram till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen om att få till ett regelverk och skydda överflygningarna.

Nu har lågprisbolaget startat en namninsamling med hittills 2,2 miljoner underskrifter. 

– Vi uppmanar EU-kommissionen och den värdelösa von der Leyen att resa sig upp från arslet. Men naturligtvis, som de ryggradslösa politiker de är, fortsätter de att retirera till det här uttrycket: att strejkrätten är en nationell makt, påstår Michael O’Leary.

– Vi vill inte hindra de franska flygledarna från att strejka. De får strejka om de vill, men de borde ställa in den franska flygningen, och Europa borde skydda överflygningen.

"Galen kommunistisk idé"

År 1999 lanserade EU initiativet SES, det gemensamma europeiska luftrummet. Visionen har dock hittills inte förverkligats fullt ut.

Michael O'Leary ger inte mycket för initiativet.

– Det här är den galna kommunistiska idén att Europa ska omfattas av ett enda stort flygtrafikledningssystem och att alla ska få spanska löner och leverera fransk produktivitet. Men de nationella flygledningsfackföreningarna går inte med på det, så ingenting har hänt på 20 år, säger O'Leary och fortsätter:

– Så flygbolagen har helt gett upp detta förkrossade misslyckande med det gemensamma europeiska luftrummet.

LÄS MER: Tung konkurs i Danmark – “Nordeuropas största”

Medger problemet

Ursula von der Leyen har inte besvarat den kraftiga kritiken från Ryanairs vd.

EU-kommissionen har dock vid tidigare tillfällen medgett problemet och att man jobbar på en lösning.

– Det finns ett behov av att hitta lösningar som kan bidra till att förbättra kontinuiteten i tjänsterna vid strejker och säkerställa den inre marknadens korrekta funktion, samtidigt som den grundläggande rätten att strejka respekteras, framhöll EU-kommissionen i ett uttalande 2023.

LÄS OCKSÅ: “Ett svek” – raseri mot Jens Stoltenberg

Foto: S. Alkan resp CC-BY-4.0: © European Union 2023– Source: EP

Text: Redaktionen