Nytt besked från SJ till alla som försöker boka biljett

2022 11 09

Nu går SJ ut med ett nytt meddelande till alla som försöker boka tågbiljetter.

SJ:s uppmärksammade biljetsläpp inför jul slutade i stort fiasko i natt när webbsidan kraschade men nu går tågjätten ut med ny information.

Dessutom skyhöga priser 

Inte nog med att det var nästintill omöjligt för många att boka tågbiljett på SJ.se trots att det statliga resebolaget sagt att det skulle gå bra – dessutom blev priserna skyhöga.

– Sidan kraschade direkt, jag tror inte den funkade en enda minut, säger Alice Öberg, 19, år till SVT. 

I vanliga fall brukar hon få betala cirka 400 kronor för att resa mellan Uppsala och Sundsvall men nu blev det istället superdyrt – nästan 2 000 kronor för två biljetter.

Nytt besked från SJ ikväll 

– Efter klockan tre fick jag tag på biljetter men till ett helt vansinnigt pris, säger hon.

SJ har under dagen uppmuntrat resenärerna att ligga i och försöka boka på sajten som väntades börja fungera allt eftersom.

Men ikväll går SJ ut med ett nytt meddelande som klargör att man ännu inte blivit av med problemen på webbsidan. 

– Vi har fortsatt tekniska störningar vid bokning av biljett. 

– Vi beklagar detta och jobbar på att under eftermiddagen och kvällen gradvis öka vår kapacitet, lovar SJ på sin webbsida.

Oförberett och oproffsigt 

Alice Öberg är inte imponerad av hur SJ hanterar situationen.

– Det känns oförberett och oproffsigt, säger hon. 

Innan det omtalade biljettsläppet bedömde SJ:s presskommunikatör att allt skulle gå fint.

– Min bedömning är att det här kommer att gå bra, sa presskommunikatör Jonas Olsson till Sveriges Radio.

Nådde inte hela vägen 

Men nu i efterhand medger han att SJ inte har lyckats fullt ut.

– I det här fallet då så får man konstatera att vi nådde väl inte hela vägen då, säger han till SR.

Han betonar även att SJ ska undersöka var det är som har gått snett.

– Det får vi ju all anledning att se över här nu då, säger han.

Redan försenat 

SJ:s stora biljettsläpp inför julen är redan rejält försenad. Och när SJ:s vd berättade om förseningen i september så var det dystra miner.

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november – det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, sa SJ:s vd till DN.

Bakgrunden till förseningen var att Trafikverket haft problem med att i god tid meddela vilka banarbeten som ska utföras och för att råda bot på bristerna med korttidsplanering har myndigheten flyttat om sin personal.

En besvärlig sommar

Det har lett till att långtidsplaneringen fallerar vilket inkluderar tågtrafikens julbiljetter.

Inte nog med det – SJ har dessutom haft en mycket besvärlig sommar med upp emot 30 inställda tåg per dag vilket lett till mycket klagomål från drabbade resenärer.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge. Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: M. Bender

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen