SVERIGE: Mycket positiv signal för personer som lurats av bedragare
2022 11 09
Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har i dag presenterat nya riktlinjer för banker vars kunder har blivit lurade av bedragare.
Myndigheten har granskat nio ärenden. I åtta av nio ärenden anser ARN att bankerna ska återbetala merparten av de besparingar som bedrägerioffer har förlorat, uppger Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Bakgrund
Bakgrunden till ARN:s nya rekommendationer är en dom som Högsta domstolen, HD, meddelade i somras. En konsument blev 2018 lurad på en stor summa pengar av en bedragare.
HD bedömde att konsumenten agerat grovt oaktsamt, men inte särskilt klandervärt. Konsumenten fick därmed endast betala 12 000 kronor av de transaktioner som genomförts.
– En vägledande dom som nu har fått till följd att ARN harändrat sin praxis. I tidigare, liknande ARN-ärenden har konsumentens agerande,nästan undantagslöst, bedömts som särskilt klandervärt och konsumenten har själv fått bära hela förlusten, framhåller Konsumentverket.
"Mycket stor betydelse"
Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och generaldirektör för Konsumentverket, framhåller att HD:s dom från i somras är direkt avgörande.
– Utan HD:s vägledande dom hade förhållandet varit det motsatta, vågar jag påstå. Domen är av mycket stor betydelse för människor som har drabbats av bankbedrägerier. Det gläder mig att ARN nu ändrar sin praxis i enlighet med HD:s vägledning och rekommenderar bankerna att ersätta sina drabbade kunder, säger Cecilia Tisell.
Hon tillägger:
– Jag förutsätter nu att bankerna följer ARN:s rekommendationer liksom att de på eget initiativ omprövar tidigare fall där de låtit konsumenterna bära hela förlusten.
Representanterna från bankbranschen har dock en avvikande uppfattning jämfört med ARN i samtliga ärenden som behandlats, enligt Konsumentverket.
Undvik bedragare
Att skydda sig mot bedragare kan vara svårt – tillvägagångssätten som bedragare idag har att lura sina medmänniskor är många, uppger Swedbank.
Banken rekommenderar flera åtgärder som konsumenter kan vidta i förebyggande syfte:
Skydda dina id-handlingar, personnummer och adressuppgifter
Förvara din personliga information, kort, dosa och liknande på ett säkert ställe. Lämna inte ut ditt personnummer, organisationsnummer eller fullständiga adressuppgifter om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om. Polisanmäl alltid en förlust av en id-handling.
Lämna aldrig ut lösenord eller koder
Dina koder och lösenord till exempelvis kort och system, inloggning/signering i internetbanken eller mobilbanken är personliga och du ska aldrig dela dem med någon. Använd även starka och svåra lösenord för att logga in på sidor där det finns känslig information om dig, till exempel sociala medier. Byt regelbundet lösenordet.
Säkra din dator och mobil
De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att ha uppdaterade brandväggar, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Använd alltid ett lösenord till ditt trådlösa nätverk hemma och aktivera säkerhetsinställningar på din router för att förhindra att obehöriga ges åtkomst. Säkerhetskopiera alla dina system så att dessa kan återställas om något skulle ske.
Använd sunt förnuft när du surfar
Håll utkik efter en symbol med hänglås i, eller bredvid, adressfältet i din webbläsare och se till att webbadressen inleds med "https". Det betyder att webbsidan är krypterad vilket innebär att ingen annan kan läsa av den kortinformation eller de lösenord du skriver in. Undvik att logga in på ditt bankkonto från en allmän dator eller ett oskyddat trådlöst nätverk.
Var försiktig med mejl
Öppna eller svara inte på mejl om du inte vet vem avsändaren är. Skicka heller aldrig personliga uppgifter via mejl eller klicka på länkar i mejl. Skriv istället själv in den webbadress som du vill besöka, till exempel www.swedbank.se.
Adressändring
Spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress på skatteverket.se.
Lås din brevlåda
Låt aldrig din post ligga i trapphus eller i öppna brevlådor. Om möjligt se till att ha en låst brevlåda. Är du bortrest en längre tid - eftersänd posten, be någon ta hand om den eller lagra/pausa utdelningen. Många myndigheter och företag erbjuder även att skicka post till en digital brevlåda.
Håll regelbunden koll på dina kontoutdrag
Då kan du snabbt upptäcka felaktiga transaktioner. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet eller om du får några oväntade.
Riv sönder/makulera papper
Riv sönder/makulera papper med personlig information på innan du kastar dem i soporna.
Kontakta polisen vid misstänkt ID-kapning
Om du misstänker att din identitet missbrukas av bedragare, anmäl detta till polisen på telefon 114 14.
Källa: Swedbank
Foto: C. Wang
Text: Redaktionen