Panikrusning till bilhallar

2022 11 08

Idag tisdag den 8 november är det sista dagen att köpa eller beställa en bil med låg klimatpåverkan för att få klimatbonus.

Det plötsliga beskedet har bidragit till rusning till bilhallar runt om i hela landet.

– Folk började höra av sig bara minuter efter beskedet, säger Karl Asplund, försäljningschef på Hedin Bil i Uppsala, till Aftonbladet.

Öppet till midnatt

Regeringen lämnade beskedet sent under måndagen. Beskedet om att klimatbonusen vid köp av bilar med låg klimatpåverkan plötsligt slopas, innebär flera tuffa och snabba förändringar för bilhandlare, skriver SVT.

Flera bilhandlare runt om i landet har haft öppet längre under tisdagen – vissa av dem kommer även att ha öppet så länge som fram till midnatt.

– Det har varit både hektiskt och många frågetecken från kunder som läst att klimatbonusen försvinner, säger Fredrik Karmbo, försäljningschef på Veho Bil Örebro, till SvD. 

Minskad försäljning spås

Försäljningen av elbilar spås minska efter att regeringen nu slopat elbilsbonusen. Det meddelar Volvo Cars, Volkswagen och andra stora biltillverkare.

Även på Volkswagen har beskedet märkts av.

– Jag har aldrig varit med om att den här typen av besked levereras med så kort varsel. Bonusen har varit en viktig del i kalkylen för många bilköpare och risken är att elektrifieringen nu bromsas upp, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige, enligt SvD.

Störst effekt hos de som planerat att köpa elbil

Beslutet om att slopa klimatbonusen kommer ha störst effekt för alla de som har planerat att köpa en elbil. I stället för en sänkning av bonusen, kommer den nu alltså helt att försvinna.

Magnus Holst är presstalesperson för Volvo Cars i Sverige och uttrycker även han sin besvikelse över beskedet.

– Det här beskedet kommer att påverka jättemycket. Risken är att elbilsförsäljningen minskar, säger han, till SvD.

Ingen skillnad längre

Regeringen menar att beslutet med att kostnaden inte längre skiljer sig så mycket mellan att köra elbil eller vanlig bensin- eller dieselbil, därför behövs inte längre någon subvention. Därför avskaffas klimatbonusen.

Fakta klimatbonus, även kallat ”Bonus-malus-systemet”

  • Bonus-malus-systemet innebär i stora drag att nya personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar kan om de har låga koldioxidutsläpp få en bonus (bonus-delen) och om de har höga koldioxidutsläpp får de en högre fordonsskatt de första tre åren (malus-delen)

Från den 12 juli 2022 gäller att:

  • Bonusbeloppen för laddhybrider justeras och sänks
  • Gränsvärdet för koldioxidutsläpp justeras och sänks från 60 gram CO2/km till 50 gram CO2/km
  • Det införs ett pristak som innebär att klimatbonusbilar som har ett nypris som överstiger 700 000 kronor inte kan
  • Kvalificera sig för bonus längre
  • Gasbilar kan få bonus med grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse
  • En begränsning av bonusbeloppen till företag på 35 procent av prisskillnaden mellan närmast jämförbara konventionella bil tas bort
  • Källa: Företagarna

Foto: E. Mclean resp P. Broomfield

Text: Redaktionen


Ryssland har stått för enorm bluff – det omöjliga har hänt

2025 07 14

Ryssland har lyckats komma över viktig utrustning värd minst elva miljarder kronor från USA och EU.

Efter den ryska invasionen av Ukraina i februari infördes omfattande sanktioner från västvärlden mot Ryssland.

Trots det har diktaturen fått in flygplansdelar i landet värda minst en miljard euro, visar en granskning av Yle under rubriken “Rysslands stora flygplansbluff”.

Det borde ha varit omöjligt, konstaterar den finska public servicekanalen, och tillägger att “det betyder att västländernas hårda sanktioner mot Ryssland har misslyckats”.

Kan vara ännu värre

Enligt granskningen har Ryssland kommit över kritiska delar för civilflyg och utrustning som kan användas militärt. Det handlar om motorer, kabintillbehör, radarsystem och flygdatorer.

Utrustningen ska framför allt ha kommit från europeiska Airbus och amerikanska Boeing – världens största flygplanstillverkare.

– Affärerna är omfattande: flygplansdelar från Airbus värda i alla fall nästan 600 miljoner euro och Boeingdelar för nästan 400 miljoner euro har hamnat i Ryssland, framhåller Svenska Yle.

I verkligheten kan mängden vara ännu större.

Från Turkiet

Ryssland köper dock inte delarna direkt från flygjättarna. Utrustningen införskaffas via länder som står utanför EU:s och USA:s sanktioner.

Till exempel Natolandet Turkiet.

– Det är ett stort problem. Det här är viktiga västerländska handelspartners. Undandragande från sanktioner och ytterligare export till Ryssland gör det alltmer problematiskt att exportera till dessa länder. Turkiet är också Natomedlem, det säger sig självt att detta är mycket utmanande, säger sanktionsexperten Cathrine Lagerberg i en kommentar till norska Børsen.

"Följer lagen"

Även mellanhandsföretag i framför allt Kina, Gabon och Förenade Arabemiraten används för att få in utrustningen i Ryssland, enligt Yle.

Både Airbus och Boeing har avböjt intervjuer för att svara på kritiken. Båda bolagen framhåller i skriftliga uttalanden att de följer lagen.

– Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland, framhäver Airbus enligt Yle.

Gått miste om kunskapen

Drygt 4 000 leveranser med Airbus- eller Boeingdelar ska ha gjorts till Ryssland mellan februari 2022 och september 2024.

Enligt Stephen Wright, flygindustriexpert, har Ryssland förlorat stor del av landets kunskap inom flygteknik sedan Sovjetunionen föll.

– Ryssland skulle kunna tillverka flygplansdelar själv, men är de redo att satsa enorma summor på det nu? Det tror jag inte, säger professorn till Yle.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Historisk upptäckt om extremvärmen

2025 07 15

De senaste 15 åren har jorden värmts upp snabbare än väntat.

Sedan länge har det varit välkänt att mer koldioxid i atmosfären påskyndar den globala uppvärmningen.

Därför har utvecklingen i exempelvis Östasien förbryllat många forskare. Flera länder – inklusive Kina – har infört kraftfulla åtgärder mot luftföroreningar, vilket har lett till renare luft.

Trots det har världen blivit 0,28 grader varmare det sedan 2010. En betydligt kraftigare ökning jämfört med föregående decennier. I genomsnitt har jorden blivit cirka 0,18 grader varmare varje decennium sedan 1970.

– En av de stora frågorna inom klimatforskningen under de senaste 10–15 åren är varför den globala uppvärmningen verkar accelerera, säger klimatforskaren Bjørn Samset till NRK.

Här är svaret

Nu har forskarna löst mysteriet.

En studie, som publicerats i tidskriften Nature, visar att den renare luften har en oväntad baksida.

Enligt ledande klimatforskare bidrar minskade luftföroreningar till att påskynda den globala uppvärmningen. Detta eftersom partiklar som tidigare dämpade solens strålar har försvunnit från luften.

– Partiklarna blockerar en del av solstrålningen. Man kan föreställa sig en dag med mycket luftföroreningar – då är hela himlen grå. Solstrålarna hindras från att nå marken. Det gör marken lite svalare. Det blir som ett stort solskydd, säger Bjørn Samset som är en av forskarna bakom studien.

”Pusslet börjar falla på plats”

I studien kan forskarna visa att temperaturökningen sammanföll med den kraftiga minskningen av luftföroreningar i Östasien, främst i Kina.

I slutet av 2000-talet började kinesiska myndigheter införa kraftfulla åtgärder för att minska luftföroreningarna i landet.

Efter 15 års ansträngningar är luftföroreningarna nere på en relativt normal nivå – något som borde bidra till att bromsa in den globala uppvärmningen framöver.

– Pusslet börjar falla på plats, så vi hoppas att det här betyder att jorden inte permanent har börjat värmas upp snabbare. Det är faktiskt lite positiva klimatnyheter, säger Bjørn Samset till NRK,

Foto: Geralt 

Text: Redaktionen