Kaffedesperation eskalerar

2022 10 21

Under hösten har stölderna i Sveriges livsmedelsbutiker ökat.

Det menar flera handlare som nu slår larm om problemen, rapporterar Dagens Nyheter.

Mängden stulna produkter har ökat med fyra procentenheter jämfört med i våras – från 34 till 38 procent.

Bakom ökningen tros ligga inflationen och människors desperation när pengarna inte räcker till.

Kaffe och kött sticker ut

Enligt handlarna arbetar ligor systematiskt med att stjäla specifika sorters varor.

Tre produkter sticker ut i statistiken: kaffe, energidryck och kött.

– De går in och länsar köttdisken. Man är inte så diskret längre, berättar Nina Jelver, tillförordnad säkerhetsansvarig på Svensk handel, till tidningen.

Tvingas till åtgärder

Hon beskriver hur tjuvarna jobbar i grupp med olika uppgifter.

Medan en fyller väskorna uppehåller någon annan personalen eller håller utkik.

En tredje person tar emot väskorna från andra sidan grindarna vid entrén.

Nu överväger flera handlare åtgärder för att få bukt med kött- och kaffetjuvarna.

– Redan nu måste man gå till vår manuella deli-disk för att köpa snabbkaffe. Och på helger och kvällar plockar vi bort oxfilén från hyllorna, säger Jari Aalo, Ica-handlare i Uppsala och ordförande för distrikt öst på Ica-handlarnas förbund, till DN.

Snor produkter för löständer

Det är dock inte enbart ligor som stjäl mer.

Även “vanligt” snatteri har ökat. Schampo, hudvård, lösgodis och Samarin försvinner spårlöst.

Oförklarligt nog har stölder av produkter för att sköta löständer också eskalerat.

– Vi vet inte vem som stjäl dem, om det är ligor eller enstaka personer. Det vi vet är att det sticker ut bland de kemtekniska produkterna, säger Jari Aalto.

Inflationen rusar

Förra veckan kom beskedet att inflationen i Sverige fortsätter att öka.

Då noterades den på 9,7 procent enligt måttet KPIF, vilket förmedlades via en prognos från Statistiska centralbyrån.

Det är en klar uppgång jämfört med augusti då inflationstakten var 9,0 procent. Förhandsprognosen indikerade att inflationen skulle stiga till 9,4 procent i september.

– Högre elpriser och högre priser på livsmedel och alkoholfria drycker påverkade inflationen i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Höga elpriser

Enligt måttet KPI, som till skillnad från KPIF påverkas av ändrade räntesatser, var inflationen 10,8 procent i september.

– Inflationstakten enligt KPI blev högre än den enligt KPIF på grund av bolånens ökade räntesatser. Den effekten rensas bort från KPIF. I övrigt är de två måtten lika, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Den stigande inflationstakten kan härledas till  ökade priser på livsmedel och alkoholfria drycker, där det främst var priset på kött, mjölk, ost, bröd, spannmålsprodukter och kaffe som bidrog, uppger SCB.

– Elpriserna inverkade stort på inflationstakten. Likaså ökade kostnaderna för underhåll och reparationer av egna hem. Inventarier och hushållvaror steg också i pris, där möbler hade en stor inverkan, skriver myndigheten.

Foto: N. Dumlao

Text: Redaktionen


Många Netflix-kunder får oväntad faktura

2024 05 06

Kunder till bland annat streamingtjänsten Netflix har fått oväntade fakturor med höga belopp skickade till sig.

Det handlar om en mystisk tjänst som många inte ens vet om att de använder sig av – och som man blir varse om först när räkningen dimper ned på mejlen.

Kostar 400 kronor

Företaget i fråga heter ByMétis och kommer från Nederländerna. Bolaget säger sig hjälpa kunder att avsluta prenumerationer man inte längre vill ha.

Men ibland används tjänsten utan att kunderna ens förstår det, vilket var fallet med Lena Strand som fick en saftig faktura efter att ha försökt säga upp sin prenumeration på Netflix.

– Då såg inte hemsidan ut som den gör nu. Sen någon vecka efteråt får jag ett mejl och först då förstår jag att de ska ha betalt 400 kronor för att skicka ett brev, säger hon till TV4.

Dubblade fakturan

Lena bestred fakturan. Hon ville ångra sitt köp och ringde istället själv upp Netflix och sade upp sitt betalkonto utan konstigheter.

Då skickade ByMétis en ny faktura på 800 kronor – eftersom de ansåg att Lena inte betalat i tid.

Företaget uppmärksammades redan för en dryg månad sedan när Konsumentverket gick ut med att anmälningar mot just ByMétis haglar in.

I anmälningarna nämner många kunder att de ovetandes klickat sig vidare till tjänsten efter att ha googlat på ”säga upp ett abonnemang” hos till exempel ett gym, en tidning eller en podcasttjänst. Kunderna har sedan klickat på en av de sponsrade länkarna som placeras högst upp i sökresultatet. Länken leder till ett formulär där kunden ombeds fylla i några uppgifter för att avsluta abonnemanget.

– Många vittnar om att sidan de surfat till har förefallit vara det egentliga företagets webbplats. De som debiterats vidhåller att det inte framgått att det skulle kosta pengar att avsluta abonnemanget och att det heller inte verkar som ByMétis har fullgjort tjänsten, framhöll Konsumentverket i april.

Anmäls varje dag

Lena Strand delar upplevelsen av att ha blivit lurad med flera andra. Enligt Konsumentverket handlar det om över 200 anmälningar – folk hör av sig varje dag.

Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra, sade en prenumerant på Dagens Nyheter till samma tidning häromveckan.

I ByMétis allmänna villkor framgår det att den första avgiften på 400 kronor kan stiga snabbt vid utebliven betalning. I ett sista steg kan det kosta ”kunder” 2 500 euro, vilket motsvarar cirka 28 000 kronor.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 06

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen