TRAFIK: Mardrömmen för turistbranschen

2022 10 13

Mardröm för turistnäringen när folk inte kan köpa jul- och helgbiljetter på grund av Trafikverkets planeringsproblem.

Normalt släpper företaget sina tågbiljetter för de många resenärer som vill åka hem eller bort under jul- och nyårsveckorna redan i september.

Det var långt ifrån möjligt i år, nu hinner almanacksbladen bläddras fram ända till månaden före julmånaden, innan tågkupéerna kan börja fyllas upp.

Svenskarna undrar

– Att inte kunna släppa våra julbiljetter förrän i november... Det är klart att svenska folket undrar vad det är vi håller på med, medgav SJ:s vd Monica Lingegård till Aftonbladet i mitten på september.

Förutom alla privatresenärers bekymmer med planeringen av resorna hem till släkt och vänner drabbas även besöksnäringen kraftigt när de resenärer som tänkt sig en vecka i fjällen inte vågar avvakta för länge.

– Gäster avbokar boenden när de inte kan få tag i resor i tid, påpekar Daniel Skog, hållbarhetschef på Svenska Turistföreningen (STF), till DN.

Det här fenomenet är inte nytt. Dels har det funnits tidigare år. Dels så sent som den senaste sommaren har det kärvat.

– Under sommaren har det varit lite kaos med biljettsläpp för tågtrafiken i hela Sverige och vi har sett jättestora avbokningssiffror för att många gäster inte kunnat komma fram till boenden. Allra tydligast har det varit för norra Sverige, framhåller Skog till tidningen.

Personalbrist och banproblem

Det har bland annat berott på personalbrist. Huvudproblemet nu är att Trafikverket har bekymmer med planeringen av banarbeten.

Myndigheten medgav redan i augusti att man skulle ställas inför utmaningar under andra halvan av 2022. I går underströk man det på sin sajt, paradoxalt nog samtidigt som man framhöll sin punktlighet under september:

– Trots en fortsatt problematik med inställda avgångar och sena biljettsläpp avgick fler tåg denna september än någon septembermånad tidigare, konstaterar Ann-Sofi Granberg, tillförordnad chef för verksamhetsområde Trafik.

Höll tiden i september, men …

Det hjälper inte dem som vill planera inköpen av helgbiljetter och än mer retfullt ter det sig för resenärerna när de läser på myndighetens hemsida.

– Sverige är ett stort, avlångt och glesbefolkat land. För att allt ska fungera måste vi kunna ta oss till varandra, och här har Trafikverket en avgörande roll. Vi gör Sverige närmare.

Foto: J Plenio

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen