TRAFIK: Väntad vinnare – men dyrt i syd

2022 10 09

Intresseorganisation har synat prisbilden för vad en mil i bil kostar beroende på bränsle och bostadsort.

Oavsett om du tankar din bil med bensin eller diesel eller el, så har priserna stuckit i väg till höga nivåer.

Och eftersom priserna på respektive bränsle fluktuerar är det svårt att över tid kora någon solklar vinnare. Men, och det kan tyckas självklart, trots kraftigt stigande priser på elen är det just nu det överlägset billigaste bränslet.

El förstås vinnare

– Oberoende var du bor så är det fortfarande billigare med en elbil, säger Mattias Bergman, vd Mobility Sweden, till SVT.

Bilbranschens intresseorganisation, Mobility Sweden, har plockat fram siffror på vad det kostar per mil att framföra sitt fordon.

För den genomsnittliga bilisten är hittills i år elektricitet det drivmedel som orsakar minst hål i plånboken.

Testet gick till så att organisationen jämförde årets första åtta månader med motsvarande period i fjol. De tävlande var bensin, diesel, el som du tar ifrån din bostad och el när du laddar på station längs med vägen.

Väntade pallplatser

Pallplatserna togs av:

  1. El hemma
  2. El på station
  3. Diesel
  4. Bensin

Men, framhåller organisationen, det kan skifta kraftigt beroende på var man bor i Sverige. I elområde 4, södra Sverige, har som bekant elnotan varit extrem hög. Därför har det där för genomsnittsbilisten varit snudd på dubbelt så dyrt att tanka sin elbil full i syd, jämfört med motsvarande bilist i norr.

Årets sista sommarmånad, till exempel, betingade milpriset för ett elfordon i syd 9 kronor och 50 öre för bilisten som fyllde på i hemmet. Aningen dyrare än på en station längs med vägen, där stationsägaren ofta kan ha förhandlat sig fram till bra elpriser över tid.

Osäker framtid

Motsvarande summa i norra Sveriges två områden var 2 kronor och 60 öre per mil.

Den blivande regeringen gav inför valet ett löfte om kraftigt sänkta priser på bensin och diesel, så beroende på vad den nya högerkonstellationen bestämmer sig för att driva för bränslepolitik så kommer priserna på drivmedel alldeles säkert att fortsätta hamna under lupp.

Foto: Myenergy

Text: Redaktionen


Hundägare varnas för populära tuggben – säljs på Ica och Willys

2024 10 17

Veterinärer varnar för vanliga tuggben som säljs i nästan alla matbutiker.

Produkterna är populära och alldeles för få hundägare känner till riskerna med de aktuella benen.

Det menar bland annat Åsa Tomaszewski, veterinär i nordvästra Skåne, som nu går ut med en formell varning för hundgodiset, rapporterar Sveriges Radio.

Specifikt handlar det om ben med torkat kött från Kina, en typ av ben som finns av flera olika märken och som säljs i vanliga matbutiker och djuraffärer.

Rådet är dock glasklart: sluta ge ben av den här typen till hundarna omedelbart. Godiset kan nämligen orsaka njurskador.

– Vi har vetat om att det här problemet har funnits sedan 2007. Men vi tycker att det är ett problem att den vanliga djurägaren inte känner till det ordentligt, säger Åsa Tomaszewski till radion.

1 000 hundar dog

Studier har visat på klara samband mellan tuggben från Kina och njurskador på hundar. 

Åsa Tomaszewski pekar bland annat på en stor studie i USA från 2015 där över 6 000 hundar ingick. Drygt 1 000 av dem dog.

– Det finns en risk att det kan ge sjukdom hos hund. Man kan bli väldigt sjuk. I många fall tillfrisknar de bra, men det finns också de som får bestående men och det finns de som inte klarar sig.

"Går knappt att läsa"

Tuggben tillverkade i Kina säljs i mer eller mindre samtliga matvarubutiker. Bland annat hos Ica, Willys och Coop med flera.

Och informationen om riskerna är inte tillräckligt tydlig, menar hundägaren Marie Weis. Texten på förpackningen är så liten att det knappt går att läsa.

– Jag gissar att de inte vill att vi ska kunna läsa för då är det lättare att sälja ut i butik. Just det här med njurskador skrämmer mig jättemycket, säger hon till SR.

Här är symtomen

Åsa Tomaszewski är inte ensam om att varna för de populära tuggbenen.

Även veterinärer på försäkringsbolagen flaggar för njursjukdomen Fanconis syndrom. Effekten är att njurarna inte kan återuppta viktiga ämnen utan läcker dessa till urinen.

Symtom på Fanconis syndrom är framför allt ökad törst och ökad urinering. Även viktnedgång och uttorkning förekommer hos hundar med sjukdomen. Njursvikt kan utvecklas veckor till flera år senare, framhåller exempelvis försäkringsbolaget Agria och tillägger:

– Hundar kan även drabbas av Fanconis syndrom av att äta hundgodis eller tuggben med torkad kyckling på. Undvik speciellt importerade produkter från Kina.

Foto: R. Stone

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen