UTRIKES: Dödssiffran stiger – 174 döda i panikträngsel

2022 10 02

Fullständigt kaos utbröt när slutsignalen ljöd vid en fotbollsmatch mellan två indonesiska lag.

Händelsen utspelade sig natten till söndagen och klassas nu som en av de värsta katastroferna någonsin i samband med ett idrottsevent.

Katastrofal bieffekt

När fotbollsdomaren blåste av matchen efter full tid rusade supportrar in på planen varpå polisen svarade med att avfyra tårgas för hejda rusningen in på planen.

Tårgasen fick dock en katastrofal bieffekt då panik uppstod bland stressade åskådare på läktarna.

Polischefen på Östra Java i Indonesien menar att polisen var tvungen att agera.

– För det första så uppstod ett upplopp, säger polischef Nico Afinta.

Attackerade poliser

– Det utbröt anarki. De [fotbollssupporters] försökte attackera poliser och de förstörde bilar, säger polischefen som dock får motta hård kritik efter tragedin.

174 personer avled i kaoset uppger nu Associated Press.

CNN Indonesia rapporterar att 180 personer har skadats men sannolikt ingår en del av de skadade nu även i dödssiffran.

Bland de omkomna finns två poliser.

Farhågor redan innan

Det fanns farhågor innan matchen att mötet mellan de två fotbollslagen Arema FC och Persebaya Surabay kunde sluta med våldsamheter och Persebayas fans är sedan tidigare ökända för huliganism.

Lagets supportar var också förbjudna att köpa biljetter.

– Men 42 000 biljetter hade sålts inför matchen trots att Kanjuruhan Stadion bara har kapacitet för 38 000 personer, uppger Indonesiens säkerhetsminister Mahfud Mahmodin på Instagram.

Alla matcher stoppas

President Joko Widodo har beordrat att alla fotbollsmatcher i Indonesiens högsta liga måste stoppas till dess att utredningen kring tragedin har slutförts.

– Det var inte alla i publiken som var anarkistiska. Bara de cirka 3 000 personer som tog sig in på planen, säger polischefen.

Liksäckar på planen

När publiken försökte fly ut från stadion uppstod enorm trängsel vid stadions utgång.

– [Människor] fick svårt att andas och fick syrebrist, säger polischefen Nico Afinta till CNN.

Videobilder visar liksäckar på fotbollsplanen och till synes döda människor som ligger på golvet vid utgången.

Internationella Fotbollsorganisationen FIFA riktar kritik mot indonesiska polisen.

– Polisen eller arrangörer ska inte använda sig av gas för att försöka kontrollera folkmassor vid matcher, framhåller FIFA enligt BBC.

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen