INRIKES: Ploj-rösterna som kan ändra reglerna

2022 10 01

I måndags höll den svenska riksdagen en omdebatterad omröstning till talmansposterna.

I stora drag gick proceduren bra, men när framför allt när det kom till slutna omröstningar om posten som tredje vice talman blev det rörigt.

Då lades röster på politiker som inte ens var nominerade.

– Ja, men det här är tramsig och det är pinsamt att ett antal riksdagsledamöter röstar på personer som inte är nominerade. Jag tycker man borde ändra reglerna och att sådana röster ska anses vara ogiltiga, framhåller MP:s gruppledare i Riksdagen, Annika Hirvonen, till SR.

Bakgrunden var denna:

Tre röster till onominerad

Efter den första omröstningen till posten stod det klart att ingen av de nominerade – Kerstin Lundgren (C) eller Lotta Johnsson Fornarve (V) – fick majoritet.

Däremot tilldelades bland andra C:s Martin Ådal tre röster. Och Centerns ekonomiskpolitiske talesperson var en av dem som inte ens var nominerad ...

Det fick valprocedurens rösträknare att lojt konstatera:

– Nu är det många namn här.

Den andra omröstningen blev inte mindre snurrig. Nu fick Martin Ådahl (C) 10 röster, medan likaledes onominerade Björn Söder (SD) och Ali Esbati (V) tilldelades varsin röst.

Först i tredje omgången stod det klart att C:s Kerstin Lundgren fick posten.

Martin Ådal yttrade efter omröstningen:

Lite får man tåla, men ...

– Å ena sidan får man tåla i politiken lite skoj och att folk busröstar, men det var ju ett riktigt val till en riktig, viktig post.

Han trodde att några sverigedemokrater hade lagt sina röster och att man får ”hålla god min” i politiken ibland.

Fredrik Malm (L) kom att kalla rösterna på Ådal för "mobbning".

Men nu höjs alltså röster för att processen ses över. MP:s Annika Hirvonen tog senare under veckan upp frågan på ett internt riksdagsmöte.

Foto: Riksdagen resp A Lowdin

Text: Redaktionen


Nya krav för körkort från och med nu – detta gäller

2025 02 03

Nu har de nya reglerna för körkort i Sverige trätt i kraft.

Från och med 1 februari började nya krav att gälla för den som planerar att ta körkort.

I korthet innebär förändringen en sänkning av synkraven, vilket innebär att fler personer än tidigare nu kommer att få möjlighet att köra bil.

– Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Kan få körkortet tillbaka

Enligt Transportstyrelsen förlorar cirka tusen svenskar sina körkort varje år på grund av synfältsbortfall.

Många av dessa kan nu kunna få tillbaka körkorten tack vare de nya reglerna, som innebär att “en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras”.

Det gäller både för lägre och högre behörigheter, enligt myndigheten.

Gränsvärdet har därmed ändrats till en liknande nivå som redan finns i Norge och Storbritannien.

– För att få sin sak prövad utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste man ansöka om körkortstillstånd igen, säger Åsa Ericson.

Nya förslag till sommaren

Som följd av Transportstyrelsens besked uppstod frågan om de nya reglerna kan möjliggöra för en person att genom att körprov visa att man kan kompensera för en synnedsättning.

Så är inte fallet, försäkrar myndigheten.

– Vi är medvetna om att ett körprov är mycket efterfrågat och det pågår ett separat arbete för att utreda förutsättningarna för ett sådant prov. Förslaget kommer att redovisas i juni 2025, säger Ingela Janbjer, sektionschef på Transportstyrelsen.

Optiker får mer makt

Sedan i lördags, och i praktiken från och med idag måndag, får nu optiker alltså utfärda fler synintyg än vad som fram till nu varit fallet.

Tidigare har enbart ögonläkare kunnat utfärda dessa intyg, som exempelvis gäller intyg kopplade till synfältsundersökningar.

Optiker har kompetensen och den ska vi självklart använda oss av i den mån det är möjligt för att underlätta både för enskilda och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson.

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 03

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen