JUST NU: Stor oenighet – ny omröstning väntar

2022 09 26

Moderaten Andreas Norlén fortsätter som Sveriges riksdags talman. 

Det står klart efter måndagens omröstning i riksdagen. Andreas Norlén kommer att hålla i talmansklubban i ytterligare en mandatperiod. Han valdes genom acklamation, det vill säga ett gemensamt bifall från riksdagens politiker. Ingen sluten omröstning krävdes. 

Som förste vice talman väljs Socialdemokraternas Kenneth G Forslund. 

Favorittippad

Sverigedemokraternas Julia Kronlid var favorittippad till posten som andre vice talman efter att ha nominerats av högerpartierna.

Miljöpartiet nominerade sin ekonomisk-politiska talesperson Janine Alm Ericson som motkandidat, men eftersom S och C valde att rösta blankt, så saknades stöd för MP:s kandidat. Endast MP och V valde att stödja Janine Alm Ericson. 

Socialdemokraternas och Centerpartiets beslut har skapat irritation på vänsterkanten.

Inför omröstningen öppnade Vänsterpartiet för att stödja en centerpartist.

– Det säger något om att Vänstersidan har kunnat samlas. Vi hade velat stötta en centerpartist. Men jag beklagar att C inte ville ingå i det samarbetet för att utmana Sverigedemokraterna, säger Nooshi Dadgostar (V) till Expressen.

Ny omröstning  – ingen majoritet

Trots att samtliga högerpartier nominerat Julia Kronlid fick inte SD-ledamoten majoritet i valet om andra vice talman – 173 ledamöter la sin röst på Julia Kronlid, 49 röstade för Janine Alm Ericson och 126 röstade blankt. Kronlid behövde minst 175 av rösterna för att bli vald. 

Nu väntar en ny omröstning. Den är schemalagd till 14.15.

”Självklart”

Julia Kronlid tycker det är självklart att Sverigedemokraterna får en talmanspost.

– Vi har blivit Sveriges andra största parti och det är självklart att vi ska ha en plats i talmanspresidiet, säger hon till SVT Nyheter.

Nomineringen av Julia Kronlid har kritiserats. En stor del av kritiken gäller hennes syn på abortfrågan. Kronlids tidigare motioner om att bland annat sänka abortgränsen har uppmärksammats. 

– Det var den tidigare partilinjen, det har vi omvärderat, och nu står jag bakom den nuvarande partilinjen där vi stödjer svensk abortlagstiftning, säger Julia Konlid till SVT.

Texten uppdateras

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen