JUST NU: SJ:s vd ber om ursäkt

2022 09 24

Runt 100 lokförare hos SJ har sagt upp sig i år - hittills.

En orsak är den nya schemamodell som började användas i fjol. 

– Jag tror helt enkelt att framförhållningen är för dålig, det är för stor osäkerhet, personalen upplever att man är livegen och inte kan planera sin fritid, säger Göran Lind, vice ordförande i Sekos fackklubb för lokförare i Stockholm och Hagalund, till Sveriges Radio.

Vd:n ber om ursäkt 

Det har gått så långt att SJ:s vd, Monica Lingegård, i Ekots lördagsintervju helt sonika ber om ursäkt till sina medarbetare: 

– Vi vet att det (schemaläggning) är kanske den viktigaste komponenten för våra medarbetare och där är vi inte tillräckligt bra. Jag kan bara be om ursäkt till våra medarbetare, för det är inte tillräckligt bra. 

Mer konkret handlar missnöjet om att personal på tågen med blott två veckors varsel får ta del av kommande månads arbetspass.

Kort varsel

Bland annat kan starttiden för arbetspassen justeras från en dag till en annan. Ena stunden är den anställda inställd på att inleda passet klockan fyra på morgonen, för att i nästa få kännedom om att arbetsdagen ska börja tolv timmar senare. 

– Jag upplever att det är en fruktansvärt stor misstro till SJ som arbetsgivare om jag ska vara krass. Man litar inte på att SJ ska komma tillrätta med de här problemen tillräckligt snabbt, framhåller Göran Lind till kanalen.

Ohållbart till slut

Ytterligare personal som redaktionen har talat med vittnar om att arbetsförhållandena inom SJ till slut blev ohållbara att byte av arbetsplats var enda lösningen. 

– Efter flera år på SJ bytte jag till en annan arbetsgivare, säger personen som vill vara anonym. 

SJ är inte det enda företaget som har arbetsmiljöproblem. Även personal inom MTR, som kör pendeltågen åt SL, uppfattar situationen som så dålig att man måste byta arbetsplats.

Enormt ansvar

Där handlar det om att tågvärdarna ska sägas upp och ersättas av modern kameraövervakning. 

– Jag vill inte vara ensam ansvarig för 1 800 resenärer i ett fullsatt tåg, säger en av dem, lokföraren Carina Byström, till Mitti Stockholm. 

Foto: SJ

Text: Redaktionen

 


Ny butikskedja öppnar i Sverige – folk har övernattat utanför

2024 04 29

En finsk butikskedja öppnar sin andra butik i Sverige.

Den första butiken slog upp portarna i Stockholm så nyligen som förra månaden.

Vid det tillfället var hysterin så massiv att hundratals människor flockades vid öppningsdagen och flera av dem hade till och med övernattat i kön.

Det handlar om den koreanskinspirerade skönhetskedjan Yeppo Soonsoo från Finland som nu ger besked om att man öppnar sin andra butik i Sverige på kort tid, den här gången i Göteborg.

– Med sitt stora sortiment kommer göteborgarna få tillgång till det senaste inom K-Beauty med produkter som bland annat innehåller ingredienser som lakritsrot, ginseng, snigelslem, fermenterat risvatten och björksav, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Köade i halvt dygn

En faktor som bidrog till den stora anstormningen när Yeppo Soonsoo öppnade i Stockholm var att man delade ut en gratis goodiebag med skönhetsprodukter till de 250 första besökarna.

Folk köade i över ett halvt dygn för att få lägga vantarna på en av de eftertraktade påsarna.

– Skincare, hårcare, allting kostar. När man väl får någonting gratis tycker jag att det är värt det, sade studenten Lou Hedman till Expressen vid tillfället.

Stor efterfrågan

Om det kommer att delas ut liknande goodiebags vid öppningstillfället i Göteborg är ännu inte bestämt.

Men om det sker kommer köpcentret Nordstan, där butiken ska ligga, att vara redo.

– Blir det aktuellt så får vi ta det då, det är i alla fall väldigt spännande att det finns den typen av efterfrågan, säger Anna Gustafsson, pressansvarig på Nordstan, till GP.

Öppnar i juli

Exakt datum för öppning är inte klart, men det kommer att ske i början av juli och ska ligga på Femmans gatuplan.

Yeppo & Soonsoo grundades 2013 och har sedan tidigare åtta butiker i Finland. Branschen som kedjan är verksam i, så kallad K-Beuty, uppges omsätta miljarder dollar varje år.

– Sedan 2018 har vi agerat trendsättare genom att föra de bästa skönhetstrenderna och kulturpärlorna från Korea till Finland och hela Europa. Vårt företags uppdrag är att främja innovationer och livsstil för koreansk skönhet, samtidigt som vi stödjer anpassningen av våra varumärken till lokala kunders behov, skriver kedjan på sin hemsida.

Foto: Nordstan

Text: Redaktionen


Två finska flygplan har tvingats vända om – “Grannen i öst”

2024 04 28

Finska flygplan har fått problem och Ryssland pekas ut.

Planen var på väg från huvudstaden Helsingfors till Estland.

När båda planen var på väg att landa stördes dock pilotens GPS-signal, vilket ledde till att de fick vända om igen.

Det rapporterar TV4.

Fick problem

På många flygplatser går det att landa med hjälp av andra system, men just vid flygplatsen i Estlands näst största stad Tartu behövs GPS-signalen.

– Våra piloter är medvetna om GPS-störningar och flygplanets system upptäcker detta snabbt. Planen använder flera källor för att beräkna flygplanets position, säger en talesperson för Finnair till estniska ERR.

“Grannen i öst”

Piloten på ett av planen som tvingades vända såväl som Estlands tidigare president Toomas Hendrik är två som riktar blickarna mot Ryssland.

En av passagerarna ger sitt vittnesmål.

– Piloten sa att det krävdes en exakt GPS-signal för att närma sig Tartu på natten. En sådan fanns inte på grund av störningar från grannarna i öster, säger personen.

“Vill demonstrera”

Det är inte första gången som flygtrafiken i Norden upplever liknande problem.

Omfattande störningar har under den senaste tiden märks av i flera delar av Europa, någonting som överstelöjtnant Joakim Paasikivi menar är avsiktligt från ryskt håll.

– Det kan vara så enkelt att man vill demonstrera sin förmåga, alltså kommunicera att man har möjligheten att genomföra den här typen av gråzonskrig eller hybridkrig där man vill ställa till det för de övriga länderna, säger han till Svenska Yle.

Ingenting nytt

Ryssland för hybridkrig på olika håll och på olika sätt, bland annat genom att ställa till det för flygplanen.

– Det mest rimliga är att det är Ryssland, för det brukar vara det. Uppe i norr har det också förekommit mycket störningar och det är väl belagt att Ryssland legat bakom dem där, fortsätter Paasikivi.

Ryssland har tidigare varnat för att Sveriges och Finland inträde i Nato skulle få konsekvenser, vilket bedömare menar kan se ut på olika sätt.

Bland annat just på detta sätt.

Foto: J. Rosolino

Text: Redaktionen