JUST NU: SD kan vara på väg att manövreras bort

2022 09 22

Sverigedemokraterna kan komma att röstas bort i kampen om vem som blir Sveriges nästa talman.

Regeringsförhandlingarna pågår för fullt och en av de mest omtalade pusselbitarna är rollen som ny talman.

Belönas

Moderaterna och de borgerliga partierna har tidigare indikerat att det största partiet inom den regerande sidan ska belönas med talmansposten – med andra ord Sverigedemokraterna.

Men nu kommer det uppgifter om att Jimmie Åkessons parti trots högerpartiernas grundläggande inställning kan komma att manövreras bort av de andra partierna.

Jätteviktigt enligt Åkesson (SD)

Talmansfrågan är en av en mängd olika frågor som segerpartierna Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna just nu diskuterar och försöker komma överens om.

Sverigedemokraterna väntas räkna med att erhålla talmansposten.

– Ja, talmannen har ju en jätteviktig funktion i riksdagsarbetet, säger Jimmie Åkesson till Sveriges Radio.

– Så talmansposten är viktig för Sverigedemokraterna, betonar SD:s partiledare.

Magdalena Anderssons (S) drag

Men samtidigt har både Miljöpartiet och Vänsterpartiet markerat att de inte vill veta av den lösningen.

Och nu kastar sig Socialdemokraterna in i den heta talmansfrågan.

– Vi ser stora poänger med att kunna bidra konstruktivt till att hitta en talman som kan få ett brett stöd i riksdagen, säger Magdalena Andersson (S) till DN.

Liberaler upprörda

S-ledaren framhåller att Socialdemokraterna och Moderaterna bör göra gemensam sak och hon har redan kontaktat Ulf Kristersson om det hela, rapporterar tidningen.

– Det viktigaste är att det är en person som kan samla. Det kan vara en socialdemokrat eller en moderat, säger Magdalena Andersson (S).

Samtidigt totaltsågar flera tongivande liberaler att en sverigedemokrat tilldelas talmansrollen.

– Det är otänkbart, uppger en liberal till SR.

– Absolut inte, säger en annan till radiokanalen.

Enormt poppis

Ett av argumentet som förs fram är att en SD-talman skulle sakna ett brett folkligt stöd och ett annat argument är att nuvarande talmannen Andreas Norlén är så enormt populär att det vore tokigt att inte låta honom fortsätta.

ANALYS

Om Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna både säger nej till att Sverigedemokraterna ska få ingå i regeringen – och dessutom säger nej till att SD får talmansposten så får SD en stor mängd tunga argument för att få igenom mycket av sin politik.

Att manövrera bort SD från talmansposten kan dessutom leda till att bilden kring att SD särbehandlas negativt och orättvist ökar. Det skulle sannolikt kosta en hel del opinionsmässigt för Ulf Kristersson och går även emot hans inriktning att behandla alla partier lika.

Det finns med andra ord en hel del som talar emot att Moderaterna skulle gå med Socialdemokraternas nya plan.

Kan gynna SD

I förlängningen kan det leda till att SD ökar ännu mer i mätningarna och inför nästa val.

Det som talar mest för att Moderaterna ändå skulle gå med nej-till SD-lösningen är just det faktum att Andreas Norlén åtnjuter ett väldigt stort förtroende både hos politiker och allmänheten. Dessutom vill Moderaterna ge en bred och samlande bild till väljarkåren och inte en bild av att SD styr för mycket.

Moderaternas och Sveriges tilltänkta statsminister Ulf Kristersson har en rad viktiga val att göra inom kort. Det skulle förvåna om bortmanövrering av SD är ett val som han riktar in sig på.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Sverigedemokraterna respektive Moderaterna Axel Adolfsson

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen