SVERIGE: Skarp kritik mot Folkhälsomyndigheten

2022 09 22

Sveriges avgående vaccinsamordnare Richard Bergström kritiserar Folkhälsomyndigheten.

Han anser att FHM:s vaccinrekommendationer är otydliga och att myndighetens agerande är en förklaring till varför vaccinviljan avtar hos befolkningen, rapporterar SR Ekot.

 – Jag förstår faktiskt inte varför man inte rekommenderar vaccin till alla. Man säger att vaccinationsviljan är så låg. Ja, det är klart att den är låg om man inte rekommenderar människor att vaccinera sig, säger Richard Bergström till radiokanalen.

Sjunkande siffra

Mer än 85 procent bland personer som är 12 år eller äldre har tagit minst två doser av vaccin mot covid-19, enligt FHM:s statistik.

En tredje spruta har rekommenderats till vuxna, men endast 66,9 procent har tagit en tredje vaccindos.

För närvarande rekommenderar Folkhälsomyndigheten  personer som är 65 år och äldre, samt personer från 18 år och som ingår i någon av riskgrupperna, en påfyllnadsdos i höst.

– Höstdosen behövs eftersom vissa grupper har en ökad risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19. Det gäller främst personer som är 65 år och äldre och personer, från 18 år, som ingår i någon av riskgrupperna. Äldre personer och personer med immunbrist får inte lika starkt och långvarigt skydd av vaccinationerna som yngre personer, skriver myndigheten på sin hemsida.

Rekommenderas ej

Personer som är yngre än 65 och som inte tillhör en riskgrupp rekommenderas inte en påfyllnadsdos. Samtidigt ska personer som närmar sig 65-årsåldern eller ligger nära en riskgrupp ges möjlighet att ta en fjärde vaccindos.  

– Personer som är 18–64 år och som vill vaccinera sig med en påfyllnadsdos i höst, ska ges möjlighet av regionerna att göra det, framhåller FHM.

Kommunikationen skapar osäkerhet, enligt vaccinsamordnaren Richard Bergström.

– Vi har så otroligt bra data på effekt och säkerhet för de här vaccinet, så jag tycker inte man ska känna någon tvekan överhuvudtaget, säger han till SR.

Foto: Folkhälsomyndigheten

Text: Redaktionen


Skatteverket går ut med varning – berör tusentals

2024 04 27

Skatteverket varnar nu för ett vanligt misstag.

Den 2 maj är sista dagen för att lämna in sin deklaration.

Skatteverket går nu ut och varnar för ett misstag som kan skapa stora problem för tusentals svenskar.

Varningar riktar sig till föräldrar vars också behöver deklarera.

Barn under 18 år kan hamna hos Kronofogden om föräldrarna missar att kontrollera att deras deklaration är inskickad, rapporterar SR.

Vanlig miss

Eftersom deklarationen skickas till barnet så finns det en risk att man som förälder missar det. Och det kan alltså leda till att barnet hamnar hos Kronofogden.

– Allting går ju fortfarande på barnet, och det är ju det som är så jobbigt. För det är ju barnet som får den här skulden, för det är ju de som är försenade, säger Martin Pernheim, skatteinformatör på Skatteverket, till radiokanalen.

Skatteverket uppmanar därför föräldrar att ta ansvar.

Om man vet med sig att ens minderåriga barn kan behöva deklarera så bör man följa upp det och se till att deklarationen skickas in.

Vet inte vad som gäller

Enligt Skatteverket handlar det om ungefär 140 000 barn som behöver deklarera, uppger radiokanalen.

Det kan bland annat handla om barn som har ett ISK-konto, eller som har jobbat och tjänat över 22 208 kronor.

Det är inte ovanligt att barnet eller ungdomen får hem deklarationen men inte förstår vad de förväntas göra.

Detta kan leda till att deklarationen inte skickas in.

– Då är det många barn som kanske tycker att ”ja men, vad ska jag göra? Allting stämmer”. Och de kanske inte har talat om för sina föräldrar att de har fått en deklaration, och så skickas inte deklarationen in, säger Martin Pernheim.

Samma regler för alla

Det är med andra ord viktigt att man som förälder håller koll på om barnet behöver deklarera, och att deklarationen i så fall skickas in på rätt sätt.

 

– Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad, uppger Skatteverket på sin hemsida.

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen