UPPGIFTER: Kan gå emot eget parti

2022 09 21

Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna går framåt i regeringsförhandlingarna. 

Partierna har nu kommit överens om stramare migrationspolitik och kriminalpolitik, uppger Aftonbladet.

– Vi berättar inte för folk var förhandlingarna förs, när de är, eller exakt vilka som är med. Det handlar om att de ska få lugn och ro när de sitter och förhandlar, säger en källa till tidningen. 

Kan gå emot eget parti  

Som en del av uppgörelsen uppges även talmansomröstningen på måndag ingå.  

– Talmansvalet blir en definitiv avstämning, uppger partikällan. 

Enligt Aftonbladets uppgifter räds dock partierna att enskilda ledamöter kommer att rösta emot den officiella partilinjen. 

Räknar inte med illojalitet 

Det innebär att partilojaliteten sätts på prov, och någon höjd för avvikande ledamöter har inte tagits i förhandlingarna.  

– Man utgår ju ifrån att när du förhandlar med ett parti, att det partiet också levererar det de lovar, säger Aftonbladets partikälla. 

Förhandlar om historisk budget 

Parallellt med regeringsbildningen förhandlar även de fyra högerpartierna om budgeten, uppger källor till Expressen. 

Kan de fyra partierna enas om en heltäckande budget skulle det vara en historisk överenskommelse, eftersom Liberalerna under förra hösten till slut valde att avstå förhandlingarna.  

Ekonomi genomsyrar förhandlingarna  

En röd tråd i förhandlingarna uppges vara den mycket oroliga ekonomiska situationen i landet, med en inflation som enligt Riksbanken rör sig mot 11 procent. 

Samtidigt är många hushåll och företag i behov av kompensation för skyhöga elräkningar.

– Det är ett mycket allvarligt läge vilket såklart skapar en skärpa i de här förhandlingarna, säger en källa med insyn till Expressen.  

Regering måste vara på plats 

Senast den 15 november måste den nya regeringen presentera sin nya budget.

För att den nya regeringen inte ska riskera att inte kunna lägga fram en budget måste också regeringsförhandlingarna vara i mål i god tid innan budgetens deadline.

Foto : Sverigedemokraterna resp Moderaterna 

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen