PARTILEDARDEBATTEN: Försvarar högt tonläge

2022 09 09

Det hettade till i gårdagskvällens partiledardebatt när statsminister Magdalena Andersson (S) och Ebba Busch (KD) drabbade samman om gängkriminalitet.

KD-ledaren anklagade Magdalena Andersson och Socialdemokraterna för att inte göra vad som ”krävs” för att stoppa gängvåldet.

Hon anklagade dessutom statsministern för att vägra att möta hennes blick.

– Du har lett landet i åtta år, du har varit finansministern innan du blev statsminister. Du var hjärnan bakom Stefan Löfvens prioriteringar. Hur kan du se mammorna i ögonen, mammorna som begraver sina barn, och inte svara på detta? sa Ebba Busch till Magdalena Andersson.

Programledarna försökte bryta in, men lyckades inte stoppa Ebba Busch.

Istället höjde KD-ledaren rösten samtidigt som Magdalena Andersson tittade rakt fram och inte åt vänster mot Ebba Busch.

– Du kan titta bort, du kan ignorera mig, men du kan inte ignorera de här mammorna länge till, sa Ebba Busch.

– Ett lågaffektivt bemötande mot personer som gapar brukar vara en ganska framgångsrik strategi, kontrade Magdalena Andersson.

Ångrar ingenting

Ebba Busch tycker inte att hon gick för långt i debatten – trots att hon fick en tillsägelse av programledarna i TV4.

–  Nej, inte i en så viktig fråga. För statsministern försöker få det att låta som att hon inte har haft nånting att göra med de sju åren innan hon blev statsminister, säger hon till SvD och tillägger:

– Om ingen annan hjälper till att utkräva svar på de frågorna så tar jag det ansvaret.

Statsministern svarar

Magdalena Andersson svarar att hon vill ha en mer ”seriös debatt”.

– Jag vill ju ha en seriös debatt om det här, en allvarsam debatt. Och jag har ju kommit hit för att presentera de förslag som vi socialdemokrater har för att få bukt med det här. Både genom att anställa fler poliser och skärpa straff, men också för att bryta nyrekryteringen och det går bara genom att alla barn tar sig igenom skolan, säger statsministern till tidningen

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Kristdemokraterna

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen