NY MÄTNING: Framgångar för ena regeringsunderlaget

2022 09 03

Moderatledaren Ulf Kristersson skulle bli Sveriges nya statsminister om det vore val i dag.

Det indikerar en ny mätning som Sifo som presenterar i dag lördag. Mätningen visar att högersidan nu är på frammarsch i valspurten.

Både M och KD ökar

Moderaterna som drabbades av ett stort tapp i mätningarna förra veckan är nu på väg upp igen enligt flera olika opinionsinstitut. I dagens Sifo klättrar Ulf Kristerssons parti med 0,5 procentenheter och är nu uppe på 17,3.

Samtidigt har KD-ledaren Ebba Busch lagt in en extra växel och går upp till 6,6 vilket är 0,3 mer än Kristdemokraterna fick i valet för fyra år sedan.

Sverigedemokraterna är fortsatt klart största parti inom högersidan  samtidigt som Liberalerna är minst med 5,8 enligt den nya mätningen.

5,8 är samtidigt ett glädjebesked för Liberalerna som så sent som i maj låg klart under 4-procentspärren.

Kämpigt för Socialdemokraterna

För statsminister Magdalena Anderssons (S) parti är det just nu motvind enligt Sifo. Partiet backar mest av alla och faller ned till 28,5 procent av väljarstödet. Partiet gick i går till kraftigt angrepp mot Sverigedemokraterna men eventuella uppåt- eller nedåteffekter av detta torde återstå att se.

På vänstersidan tappar både Miljöpartiet och Vänsterpartiet stöd en aning men Annie Lööfs parti går däremot upp i flera mätningar.

I dagens Sifomätning klättrar Centern upp med 0,3 och ligger nu uppe på 7,8.

Sifo har svängt om

Centerns uppgång dämpar fallet för de rödgröna men sammantaget drar nu Ulf Kristerssons regeringsunderlag ifrån en aning vilket innebär att Sifo som tidigare pekat på en rödgrön valseger för närvarande istället svängt om mot att peka på blå valseger.

Med bara en vecka till valdagen väntas de kommande sammandrabbningarna i TV kunna få en avgörande effekt på valet.

Måndag - Partiledarutfrågning 1 av 2 i TV4

Tisdag - Partiledarutfrågning 2 av 2 i TV4

Onsdag- Statsministerduell i SVT

Torsdag - Partiledarutfrågning i TV4

Fredag- Partiledarutfrågning i SVT

Lördag - Statsministerduell i TV4

Här är Sifos nya mätning för i dag lördag jämfört med mätningen i går fredag:

🔴Vänsterpartiet                    7,4         -0,2
🔴Socialdemokraterna     28,5         -0,5
🟢Miljöpartiet                          4,8         -0,1
🟢Centern                                  7,8         +0,3
🔵Liberalerna                           5,8          -0,4
🔵Moderaterna                     17,3        +0,5
🔵Kristdemokraterna           6,6        +0,3
🔵Sverigedemokraterna   20,1        +0,1
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  48,5        -0,5 
🔵🔵 M+KD+SD+L              49,8        +0,5 
 

Skiljer bara 5 mandat

Sammantaget går springer det blå blocket ifrån och omvandlat till mandat leder Ulf Kristerssons regeringsalternativ nu med 5 mandat.

🔴🟢 S+V+MP+C = 101 + 26 + 17 + 28 = 172
🔴🟢 S+V+MP  = 101 + 26 + 17 = 144
🔵🔵 M+KD+SD+L  = 62 + 23 + 71 + 21 = 177
 
◾Senast ett parti som funnits i riksdagen minst två mandatperioder i rad föll ur riksdagen var för 81 år sedan då Socialistiska Partiet föll ur andrakammaren 1940 då partiet fick 0,7 jämfört med 4,4 i valet 1936. KD låg under spärren nästan hela mandatperioden 2014-2018 men kom ändå över 4% på valdagen. Med denna bakgrund ingår även partier som eventuellt får under 4 procent i procentsummeringen. Men i eventuella mandatsummeringar ingår de inte.
 

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen