UKRAINA: Stora förhoppningar om avgörande vändning i kriget

2022 08 30

Ukraina har inlett en motoffensiv i de södra delarna av landet.

Det bekräftar den ukrainska arméns talesperson Natalia Humeniuk, rapporterar Reuters.

Enligt Humeniuk går offensiven i ”flera riktningar”, även mot den ockuperade, strategiskt viktiga Chersonregionen.

Landets försvarschef Valerij Zaluzjnyj hävdar att Ukraina har nått framgångar på slagfältet.

I ett meddelande på Telegram skriver han att Ukrainas väpnade styrkor har brutit igenom ryssarnas första försvarslinje.

Långa förberedelser

Peter Lidén, överstelöjtnant vid Försvarshögskolan, konstaterar att Ukraina har förberett sig i två månader inför startskottet på motoffensiven.

I en intervju med DN förklarar han Ukrainas strategi.

– Hittills har man koncentrerat sig på att med raketartilleri slå mot ledningsplatser, ammunitionsupplag och försörjningslinjer, som de tre broarna över Dnipro. Men man har också befriat drygt 40 mindre städer och byar i norra Chersonregionen. Ryssland har skickat förstärkningar från andra frontavsnitt, exempelvis i Donbas, och har också ytterligare en armékår på väg. Ukraina verkar ha bedömt att det därför är läge att slå till just nu innan ytterligare förstärkningar kommer fram. Den ukrainska artilleri- och raketartilleribekämpningen övergick i natt till att slå direkt mot befästningar och stridsställningar där själva de ryska förbanden befinner sig, säger Lidén till tidningen.

Försvarsexperten tror att ryska förstärkningar kan få svårt att ta sig fram eftersom broförbindelserna slagits ut av den ukrainska armén.

Avgörande slag

Peter Lidén framhäver även  att slaget om Chersonregionen kan bli direkt avgörande för krigets utgång.

– Ukraina vill att slaget om regionen ska vara avgjort innan vinterkylan sätter in. Och om de lyckas få till ett förnedrande nederlag för Ryssland i Chersonregionen kan det ge svallvågor hela vägen in till Kreml och påverka kriget i stort, säger han till DN.

”Bädda för ett avgörande”

Joakim Paasikivi, överstelöjtnant och lärare vid Försvarshögskolan, instämmer i Peter Lidéns analys.

I en intervju med Sveriges Radio konstaterar Paasikivi att den ukrainska motoffensiven ”kan bädda för ett avgörande”.

– Jag tror detta kan vara en väldigt viktig offensiv för Ukraina som kan bädda för ett avgörande. Om offensiven blir framgångsrik så blir det ett kvitto på att hjälpen från omvärlden har en verkan. En ukrainsk framgång kommer även att visa hur skör den ryska armén är. Vi har tidigare sett att de vikt ner sig när de stött på motgång, säger han till SR.

Joakim Paasikivi tillägger att läget just nu fortfarande är väldigt oklart.

– På sociala medier finns det helt obekräftade rapporter om ukrainska framgångar. Än så länge är läget väldigt oklart. En ytterligare osäkerhetsfaktor är den tredje ryska armékåren som ska sättas in. Det är rimligt att anta att den kommer att sättas in i samma område. Men hur Ryssland kommer att tackla det här är oklart.

Foto: President of Russia Office resp General Staff of the Armed Forces of Ukraine

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen