UPPGIFTER: Efterlängtat besked för Ukraina

2022 08 24

USA kommer snart att presentera ett nytt, rekordstort stödpaket till Ukraina.

Det rapporterar nyhetsbyrån AP.

Myndighetskällor uppger för nyhetsbyrån att stödet beräknas uppgå till tre miljarder dollar, motsvarande 32 miljarder svenska kronor.

Det enskilt största paketet hittills.

Det nya stödpaketet kommer i sedvanlig ordning att innehålla flera olika vapentyper och militär utrustning, som Ukrainas militär kan ta del av under en längre tid. Bland annat kommer USA att skicka tre typer av drönare, uppger AP.

Långsiktigt stöd

Till skillnad från föregående versioner uppges det nya stödpaketet vara inriktat på att hjälpa Ukraina att säkra sin försvarsställning på längre sikt. Tidigare leveranser har i större utsträckning endast fokuserat på Ukrainas omedelbara behov av vapen och ammunition.

– Det nya paketet är ett sätt att visa att USA försäkrar Ukraina om ett långsiktigt stöd, framhäver flera amerikanska tjänstemän enligt AP.

EU sackar efter

Uppgifterna om USA:s nya rekordpaket kommer i samband med att en ny rapport  från forskningsinstitutet Kiel Institute for the World Economy indikerat att EU:s benägenhet att skicka militärt stöd till Ukraina har minskat.

Överstelöjtnant Joakim Paasikivi befarar att uppgifterna är korrekta. 

– Jag befarar att den europeiska viljan att fortsätta stödja kan minska när det börjar bli besvärligt hemma. Matpriserna går upp, bränslet är dyrare, man får inte tillräckligt med värme i husen och industrierna börjar få brist på el, säger han till SVT.

Ett minskat stöd kommer innebära svårigheter för Ukraina.

– Minskat stöd kommer innebära framförallt att möjligheten att befria Ukraina från ryssarna minskar, och risken för ett utnötningskrig vid nuvarande gränser ökar, betonar Paasikivi.

Sverige agerar

På tisdagen skickade Natochefen Jens Stoltenberg en direkt uppmaning till västvärlden. Stödet måste fortsätta. 

– Vintern kommer, och det kommer att bli svårt. Det vi ser nu är ett malande utmattningskrig. Detta är en kamp om viljor och en kamp om logistik. Därför måste vi upprätthålla vårt stöd för Ukraina på lång sikt, så att Ukraina kan fortsätta att verka som en suverän, oberoende nation, sa Stoltenberg på ett virtuellt toppmöte för ”Krymplattformen” – ett ukrainskt diplomatiskt initiativ för att uppmärksamma Rysslands ockupation av Krim.

På samma konferens meddelade Magdalena Andersson (S) att Sverige inom kort kommer att presentera ett nytt stödpaket till Ukraina.

– Sverige kommer att fortsätta sitt orubbliga stöd till Ukraina. Min regering kommer inom kort att presentera ytterligare omfattande stödpaket som kommer att stärka Ukrainas motståndskraft. Ju starkare Ukraina är, desto säkrare är vi andra, sa statsministern i sitt anförande, enligt SVT Nyheter.

Foto: Presidential Office of Ukraine

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen