VAL 2022: Syrliga svar efter statsministerns regeringsbesked

2022 08 24

Magdalena Andersson (S) kan tänka sig att regera med samtliga partier förutom Sverigedemokraterna.

Det beskedet gav statsministern i SVT:s partiledarutfrågning.

Andersson var även skeptisk till Vänsterpartiet, även om hon inte sa bestämt nej.

–Jag ser det inte framför mig och det är långt ifrån mitt förstahandsval. Jag är skeptisk till det, inte minst nu när de har suttit och viftat med PKK-flaggor. Det är ingenting som bygger regeringsduglighet i mina ögon, det är ju en terrorstämplad organisation, sa Magdalena Andersson till SVT.

Istället öppnade hon för en regering med de gamla januaripartierna – S, MP, C och L.

– Det bygger på att Liberalerna kommer tillbaka till det som varit en av deras historiska ledstjärnor, att stå upp för liberala värden, mot fascism och nazism, framhöll statsministern.

”S känner inga gränser”

Liberalernas Johan Pehrson tackar bestämt nej till Socialdemokraternas inbjudan.

– Socialdemokraterna känner inga gränser när makten ska säkras. Först yrar man om Liberalerna som rasister i veckor för att sedan vilja samarbeta. Tack. Men nej tack. Skolan, integrationen och elräkningarna behöver inte fyra år till med mer av samma. Sverige behöver en ny regering, fastslår han i ett inlägg på Twitter.

Vänsterledaren Nooshi Dadgostar, som vid upprepade tillfällen krävt ministerposter för att stödja en S-regering, kommenterar Magdalena Anderssons regeringsalternativ på Twitter.

– Magdalena Andersson lyfter fram januariavtalspartierna som regeringsalternativ. Den som inte vill ha en vända till av marknadshyror och sämre anställningstrygghet gör säkrast i att rösta på Vänsterpartiet, skriver Dadgostar.

Kritik från Ebba Busch

Kristdemokraternas Ebba Busch är inte imponerad av statsministerns regeringsplaner.

I ett inlägg på sina sociala medier beskriver hon det socialdemokratiska regeringsalternativet som ”höljt i en dimma av fantasier”.

– Hon säger ja till Liberalerna, som säger nej. Men nej till Vänsterpartiet, som säger ja. Och någonstans där emellan ska både Centerpartiet och Miljöpartiet hållas på gott humör med varsitt skålpund av…ja, vad? Den rödgröna kortleken låter sig inte synas förrän efter valet. Men allt talar för att det blir fyrtal i kaos, om olyckan är framme och de åter får majoritet, framhåller Ebba Busch.

Hyllas internt

Efter partiledarutfrågningen i SVT hyllas statsministern av flera partimedlemmar och S-sympatisörer.

– Magdalena Andersson säger som det är. Det gjorde hon i kvällens utfrågning i SVT också. Rak, tydlig och påläst i frågor som kommer vara avgörande de kommande fyra åren. Det här är ledarskapet Sverige behöver, skriver socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S).

– Trygg, stabil, kunnig - Magdalena Andersson visar i SVTs utfrågning varför det är hon som bör fortsätta leda Sverige i en säkerhetspolitiskt orolig tid, betonar utrikesminister Ann Linde (S).

Socialdemokraten och statsvetaren Ulf Bjereld tror att Liberalerna kan ändra inställning efter valet. Han dömer inte ut Magdalena Anderssons regeringsinvit.

– Det är klart att Johan Pehrson i detta skede av valrörelsen måste säga bestämt nej till Magdalena Anderssons regeringsinviter. Men om valresultatet gör SD större än M och Januaripartierna får majoritet kommer saken i ett helt annat läge, skriver han på Twitter.  

I Sifos senaste opinionsundersökning fick S, C, MP och L  tillsammans 169 mandat. 

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Liberalerna resp Agnes Stuber Vänsterpartiet

Text: Redaktionen


Var femte person struntar i samma vägskylt – 2 500 kronor i böter

2024 11 25

Var femte svensk bryter mot samma lag i trafiken.

Beteendet är inte bara olagligt utan även farligt, framhåller Riksförbundet M Sverige.

Konsumentorganisationen kan i en ny rapport fastslå att 19 procent av landets trafikanter struntar i att stanna vid stoppskyltar – från Skåne i söder till Västerbotten i norr.

– Att inte stanna vid stopplikten handlar inte bara om att bryta mot trafikregler, det utgör en allvarlig säkerhetsrisk för alla i trafiken, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.

– Varje gång en trafikant struntar i stoppskyltarna utsätter de sig själva och andra för onödiga faror.

Viss förbättring

Även om siffrorna fortfarande är höga är utvecklingen trots allt en förbättring.

När M Sverige genomförde sin första undersökning 2013 visade det sig att hela 32 procent av trafikanterna bröt mot stopplikten.

För bara två år sedan låg siffran på 30 procent.

– Vi uppmanar alla trafikanter att vara extra uppmärksamma vid stoppskyltar, oavsett vilket fordon de kör. En enkel regel som att stanna vid stoppskyltar kan förhindra olyckor och rädda liv. 

– Trafiksäkerhet är en fråga som berör oss alla, och genom att följa trafikregler kan vi tillsammans bidra till en säkrare vägmiljö, säger Heléne Lilja.

Då ryker körkortet

Den som ignorerar en stoppskylt kan, förutom att äventyra säkerheten i trafiken, åka på böter uppemot 2 500 kronor. 

Utgångspunkten är dessutom återkallelse av körkortet, vilket sker när förseelsen rapporteras till Transportstyrelsen som i sin tur fattar beslutet.

Det är dock inte alltid det sker. Enligt körkortslagen kan det i vissa fall stanna vid en varning om brottet bedöms som ringa.

Andel som inte följde stopplikten per fordonsslag

Noterbart i undersökningen, som omfattar cirka 3 400 observationer i hela Sverige, är att det också är stora skillnader mellan olika trafikanter.

Den vanligaste gruppen som inte stannar vid stoppskyltar är cyklister (52 procent) medan enbart 3 procent av taxiförare ignorerar stopplikten.

Cykel

52 %

A-Traktor

29 %

Mc

35 %

Personbil

20 %

Taxi

3 %

Buss

15 %

Lastbil

19 %

Så har det sett ut historiskt

År     Observationer     Andel som inte stannade
2013    

4 672       32 %
2016   

3 162        23 %
2020    

17 000        25 %
2022   

6 000       30 %
2023    

2 600       23 %
2024    3 400         19 %

Källa: Riksförbundet M Sverige

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen


DHL-plan har störtat

2024 11 25

Ett fraktplan med flera personer ombord har kraschat.

Planet, som användes för att transportera varor, ska enligt de första uppgifterna tillhöra fraktföretaget DHL.

Flyget störtade till marken strax utanför den internationella flygplatsen Vilnius i Litauen, rapporterar VG som hänvisar till lokala medier.

Minst en död

Enligt de initiala rapporterna har planet kraschat ner i ett bostadshus på två våningar.

Bilder från platsen visar hur en kraftig brand rasar som följd och räddningstjänst ska redan vara på plats.

Totalt ska fyra personer ha befunnit sig ombord på planet, två piloter och två anställda från DHL.

En av dem har bekräftats död enligt den baltiska nyhetssajten Delfi. Två har förts till sjukhus.

Planet var på väg till Litauen från Leipzig i Tyskland.

DHL bekräftar

Marius Zelenius, talesperson för flygplatsen i Vilnius, säger att räddningstjänsten fick larmet om olyckan strax före 05.30 lokal tid.

Samtidigt har Mindaugas Pivoriunas, chef för DHL i Litauen, bekräftat att planet tillhörde deras entreprenörer.

– Vi har inte detaljerna, vår entreprenör är ägare och operatör av flygplanet och har den grundläggande information, säger han enligt VG.

Tidigare uppgifter om brandbomber

Vad som har orsakat olyckan är inte känt.

Tidigare i år har det rapporterats om sabotage mot flera flygplan från just DHL.

Det handlade då om att ryska spioner misstänktes ha placerat brandbomber på plan som flugit i Europa, avslöjade The Guardian i oktober.

Uppgifterna kom från brittisk anti-terrorpolis.

En av brandbomberna skall ha flugits till Birmingham i Storbritannien. Paketet med den misstänkta bomben levererades till ett postlager i staden där det sedan självantände och orsakade en brand.

– Det hade kunnat bli allvarliga konsekvenser om den hade antänt på flygplanet, rapporterade Guardian.

Misstanken: rysk kampanj

Brittiska utredare misstänker att det hela har att göra med en större rysk kampanj som utförts runt om i Europa i år.

Oron är betydande för att det kan sluta med att flygplan störtar med ett potentiellt sett stort antal dödsoffer som följd.

Brittisk polis arbetar tillsammans med europeisk polis för att försöka klarlägga hur många liknande incidenter som inträffat i Europa på sistone.

Det drabbade postföretaget DHL är skakade.

– Åtgärder vidtas för att säkerställa verksamheten, personalen och tillgångar såväl som kundernas försändelser, underströk DHL i oktober.

Arkivfoto J. Rosolino

Text: Redaktionen