SVERIGE: Flera reklamer fällda för vilseledande påståenden

2022 08 19

Nio reklamer med påståenden om miljön har hittills fällts av Reklamombudets opinionsnämnd, RON, i år.

Det motsvarar lika många som fälldes under hela 2021, rapporterar SVT.

Anledningen är att reklamerna bedöms ha använt sig av “vilseledande miljöpåståenden”.

– Jag tror att det är mer miljöargument idag i reklamen än vad det var för några år sedan, säger Elizabeth Trotzig, reklamombudsman, till tv-kanalen.

– Det har blivit viktigare helt enkelt. För oss alla.

Hårda regler

Det finns ett regelverk som annonsörer måste förhålla sig till.

Reglerna framgår i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.

När det gäller just miljöargument är reglerna på flera sätt extra tuffa.

– Det hänger ihop med att det är väldigt komplexa och svåra frågor. Är man en icke-insatt person måste detta förklaras så man förstår på vilket sätt produkten har en inverkan på miljön eller inte, säger Elizabeth Trotzig.

Generaliserande påståenden

En vanlig miss som företagen gör är att man generellt använder begrepp och påståenden som “miljövänlig” och “hållbar” utan att backa upp det.

Bland de som fällts av Reklamombudets opinionsnämnd finns bland annat BMW och Postnord.

Den senare hade publicerat en bild i Svenska Dagbladet på en brevbärare med texten “Snart är vi helt fossilfria. Igen!”.

Postnord syftade då på leveranserna.

“Är vilseledande”

Men den förklaringen köpte inte RON.

– Enligt anmälaren är reklamen vilseledande. Annonsören försöker påverka folk att tror att allting har varit och kan bli fossilfritt, står det att läsa i beslutet från tidigare i år.

RON gick på anmälarens linje och fällde Postnord.

Tar genvägar

Enligt Elizabeth Trotzig tar företagen ibland genvägar för att effektivisera sina budskap.

– Det här tycker företag och annonsörer är besvärligt. Man kanske har en oneliner i reklamen och vill inte ha ytterligare text och förklaringar. Men det måste man faktiskt ha, säger hon till SVT.

Foto: J. S. Diego

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ny kafferegel i Sverige – 70 procent vet inte om det

2025 05 23

Den 1 januari 2024 infördes en ny så kallad “kaffelag” i Sverige.

Sedan dess har det snart gått ett och ett halvt år.

Och knappt någon känner till att den har införts.

Det handlar om lagen som kräver att restauranger och kaféer måste erbjuda kunden flergångsalternativ när man köper mat eller dryck som takeaway. En nödvändig lag som dock helt tycks ignoreras, framhåller Håll Sverige Rent efter en ny Novusundersökning.

– Lagen har potential att minska nedskräpningen, men den efterlevs inte. Det krävs praktiska lösningar och mer information till konsumenterna om vi ska lyckas minska berget av engångsplast, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, i ett uttalande.

70 procent känner inte till den

Enligt undersökningen är det bara nio procent av takeawaykunder som erbjudits en mugg eller annan behållare som kan återanvändas.

Samma rapport visar att 72 procent av svenska folket inte ens känner till att lagen finns.

Och hade kännedomen varit större skulle lagen sannolikt efterlevas mer. Enligt Håll Sverige Rent är det 61 procent som är positiva till regeln.

– Folk är inte emot förändringen, tvärtom. Däremot vet de flesta inte om att de har möjligheten att få sin takeaway-kaffe i flergångsmugg, säger Johanna Ragnartz.  

LÄS MER: Nya regler när du går på restaurang – infördes i mars

Pressad bransch

Antalet engångsmuggar med plast har stigit kraftigt på 2020-talet.

Från 1 055 miljoner år 2022 ökade antalet till 1 256 miljoner året därpå. Motsvarande siffra för matlådor var 858 miljoner år 2023, enligt Naturvårdsverket.

Det beskrivs som ett enormt slöseri med resurser och en stor bov i nedskräpningen i städer och i naturen.

I branschen talas det om stora utmaningar.

Den här lagstiftningen har landat i knät på en redan pressad bransch och det saknas stöd och finansiering från offentligt håll. Brist på information till konsumenter bidrar starkt till att flergångsalternativen inte efterfrågas, säger Clara Lidberg på Panter, ett företag som erbjuder återanvändbara kärl.

LÄS MER: OLW lanserar oväntad chipssmak – “Tydlig efterfrågan”

Foto: A. Nee resp C. Ciftci

Text: Redaktionen