UTRIKES: Regering vill att befolkningen krökar mer – utlyser dryckestävling
2022 08 18
Unga vuxna i Japan har blivit alldeles för nyktra.
Det anser landets regering som nu uppmanar sin befolkning att ta till flaskan i större utsträckning än förr, rapporterar BBC.
Att drickandet minskat i Japan har nämligen slagit mot landets ekonomi i form av att viktiga skatteintäkter uteblivit för regeringen.
Nationell dryckestävling
De japanska myndigheterna har därför utlyst en nationell tävling.
20-39-åringar uppmanas att komma på sina bästa affärsidéer för att få sina vänner och bekanta att börja dricka igen.
Det gäller att formulera kampanjer och varumärkesbyggande metoder som ska locka japanerna att konsumera whisky, öl, vin, shochu med mera, skriver BBC.
Sjunkit under pandemin
Gruppen som organiserar tävlingen agerar på japanska skattemyndighetens uppdrag.
Alla deltagare har fram till 9 september på sig att lämna in sina bidrag.
Den minskade alkoholkonsumtionen beror till stor del på coronapandemin.
– Eftersom att arbeta hemifrån gjorde framsteg i viss utsträckning under covid-19-krisen kan många människor ha kommit att ifrågasätta om de behöver fortsätta med vanan att dricka med kollegor för att fördjupa sin kommunikation, säger en japansk tjänsteman till Japan Times.
Tjänstemannen tillägger:
– Om det “nya normala” slår rot kommer det att bli en extra motvind för för skatteintäkterna.
Påverkar statens budget
År 1995 var alkoholkonsumtionen i Japan 100 liter per person.
2020 hade den sjunkit till 75 liter, vilket The Guardian skriver om.
Minskningen har påverkat den japanska statskassan, vars budget redan har ett underskott på 290 miljarder pund.
Ölen särskilt drabbad
Under 2020 kom 1,7 procent av Japans skatteintäkter från alkoholkonsumtion.
2011 låg siffran på 3 procent och 1980 var den uppe på 5 procent.
Särskilt drabbat har ölen varit.
Ölkonsumtionen minskade nämligen med 20 procent när pandemin slog till.
Lovar stötta vinnaren
Japans hälsoministerium stödjer myndigheternas nya dryckestävling, skriver The Guardian.
De menar att den dock även ska fungera som påminnelse för att enbart dricka “lämpliga mängder alkohol”.
Vinnarna i tävlingen kommer att utses på en galaprisceremoni i Tokyo i november.
Skattemyndigheten i Japan har meddelat att de kommer stödja kommersialiseringen av det vinnande förslaget.
Foto: S. Ivanitskiy
Text: Redaktionen