JUST NU: Högerprofiler rasar mot SVT:s filmklipp

2022 08 11

En kampanjfilm från SVT upprör företrädare för Moderaterna och Sverigedemokraterna. 

Kampanjfilmen syftar till att få unga väljare att ladda ner SVT:s nyhetsapp.

I filmklippet står en kvinna bredvid en matmixer som är i full gång.

– Sjukt vad den där grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt, säger den kvinnliga karaktären.

M-företrädare rasar

Kampanjfilmen väcker stor ilska hos företrädare från högersidan. 

Carl-Oskar Bohlin, närings- och energipolitisk talesperson för Moderaterna, delade filmen på Twitter och skrev:

– Det här klippet är alltså precis publicerat av SVT Nyheter. En stilla undran, vad sysslar ni med?

Han fick snabbt medhåll av SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt, som också kritiserade filmklippet i ett inlägg på Twitter.

I en intervju med Expressen utvecklar Carl-Oskar Bohlin sitt resonemang.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att en reklamfilm från SVT, som gör anspråk på att vara en del av SVT Nyheter och som gör anspråk på att locka unga människor att ladda ner deras nyhetsapp, är så osaklig och innehåller så mycket felaktig information om kärnkraft, säger han till tidningen.

SVT svarar

SVT har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller tv-kanalen att filmklippet ”inte har ett dugg med fakta att göra”.

– Den korta filmen är en del av en kampanj för SVT:s nyhetsapp. Det är SVT Kommunikation som är ansvariga för kampanjen. Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga. Karaktären i filmen för en så kallad inre monolog – hennes tankar far iväg.  Givetvis är det orimligt att jämföra en matmixer och ett kärnkraftverk. Vi tror att publiken ser att det den kvinnliga karaktären säger är hennes egna, ganska förvirrade, tankar och att de inte har ett dugg med fakta att göra, skriver Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.

Fortsätter fighten

Carl-Oskar Bohlin köper inte SVT:s förklaring.

– SVT försvarar sig nu med att klippet inte har något med verkligheten att göra. Det sammanfattar väl också poängen med det olämpliga i att använda det som reklam märkt nyheter riktad mot unga mitt i en valrörelse kopplat till en omstridd fråga. Klaveret runt foten börjar låta illa, skriver han på Twitter.

Se filmklippet här

Foto: Axel Adolfsson Moderaterna

Text: Redaktionen


Ny butikskedja öppnar i Sverige – folk har övernattat utanför

2024 04 29

En finsk butikskedja öppnar sin andra butik i Sverige.

Den första butiken slog upp portarna i Stockholm så nyligen som förra månaden.

Vid det tillfället var hysterin så massiv att hundratals människor flockades vid öppningsdagen och flera av dem hade till och med övernattat i kön.

Det handlar om den koreanskinspirerade skönhetskedjan Yeppo Soonsoo från Finland som nu ger besked om att man öppnar sin andra butik i Sverige på kort tid, den här gången i Göteborg.

– Med sitt stora sortiment kommer göteborgarna få tillgång till det senaste inom K-Beauty med produkter som bland annat innehåller ingredienser som lakritsrot, ginseng, snigelslem, fermenterat risvatten och björksav, framhåller kedjan i ett pressmeddelande.

Köade i halvt dygn

En faktor som bidrog till den stora anstormningen när Yeppo Soonsoo öppnade i Stockholm var att man delade ut en gratis goodiebag med skönhetsprodukter till de 250 första besökarna.

Folk köade i över ett halvt dygn för att få lägga vantarna på en av de eftertraktade påsarna.

– Skincare, hårcare, allting kostar. När man väl får någonting gratis tycker jag att det är värt det, sade studenten Lou Hedman till Expressen vid tillfället.

Stor efterfrågan

Om det kommer att delas ut liknande goodiebags vid öppningstillfället i Göteborg är ännu inte bestämt.

Men om det sker kommer köpcentret Nordstan, där butiken ska ligga, att vara redo.

– Blir det aktuellt så får vi ta det då, det är i alla fall väldigt spännande att det finns den typen av efterfrågan, säger Anna Gustafsson, pressansvarig på Nordstan, till GP.

Öppnar i juli

Exakt datum för öppning är inte klart, men det kommer att ske i början av juli och ska ligga på Femmans gatuplan.

Yeppo & Soonsoo grundades 2013 och har sedan tidigare åtta butiker i Finland. Branschen som kedjan är verksam i, så kallad K-Beuty, uppges omsätta miljarder dollar varje år.

– Sedan 2018 har vi agerat trendsättare genom att föra de bästa skönhetstrenderna och kulturpärlorna från Korea till Finland och hela Europa. Vårt företags uppdrag är att främja innovationer och livsstil för koreansk skönhet, samtidigt som vi stödjer anpassningen av våra varumärken till lokala kunders behov, skriver kedjan på sin hemsida.

Foto: Nordstan

Text: Redaktionen


Uppmanar samtliga som kör bil i Sverige – anmäl alla ni ser

2024 04 29

Riksförbundet M Sverige uppmanar samtliga trafikanter att anmäla ett “stort och växande problem” i landet.

Från och med idag inleds den så kallade Nationella potthålsveckan.

I samband med det går M Sverige ut med en vädjan till alla bilister om att rapportera in varenda potthål som upptäcks på vägarna.

Det handlar inte bara om att skydda bilarna – det handlar om att skydda människorna som sitter i dem.

– Potthålen är ett stort och växande problem. Var tionde bilist i vår undersökning uppger att de nyligen råkat ut för en trafikolycka till följd av dåligt vägunderhåll, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.

Han tillägger:

– Hål och ojämnheter leder till trafikfarliga fordonsrörelser och vattenplaningsolyckor.

Tappar koncentrationen

Riksförbundet understryker att ojämna vägar kan medföra ökad dåsighet, nedsatt förmåga att hantera fordonet och att föraren distraheras från andra trafikanter – eftersom man måste koncentrera sig på vägen.

Var fjärde statlig väg uppges vara i dåligt skick på grund av eftersläpande underhåll och tung trafik.

– Problemet med guppiga vägar beror inte bara på ett oförutsägbart vinterklimat. Den växande underhållsskulden och brist på förebyggande underhåll gör att vägarna inte klarar påfrestningarna, säger Tony Gunnarsson.

Hela veckan

Under hela veckan uppmanar nu därför M Sverige att alla bilister och trafikanter ska rapportera in samtliga betydande vägskador man ser till väghållaren.

Ofta är det Trafikverket eller kommunen som anmälan ska gå till.

– Om vägarna ska bli säkrare behöver dels myndigheter få en bättre uppfattning om var problemen finns, dels behöver politiken uppmärksammas på problematikens omfattning. Det finns en risk att den stora mängden potthål normaliseras och att rapporteringsbenägenheten minskar, säger Tony Gunnarsson.

Trafikverket: "Hinner inte med"

Tidigare i år har bilverkstäder uppgett att man fått in ovanligt många kunder just på grund av fler potthål än normalt för årstiden.

E20 har varit en av de värst drabbade vägarna och Trafikverket sade i februari att man knappt hinner med att laga allihop.

– Det är väldigt mycket potthål, väldigt tidigt i år. Än så länge är det kanske inte extremt men vi har väldigt mycket i förhållande till hur det brukar vara just den här tiden, sade Trafikverkets enhetschef för vägunderhåll till TV4 då.

Foto: H. Berg

Text: Redaktionen