JUST NU: Högerprofiler rasar mot SVT:s filmklipp

2022 08 11

En kampanjfilm från SVT upprör företrädare för Moderaterna och Sverigedemokraterna. 

Kampanjfilmen syftar till att få unga väljare att ladda ner SVT:s nyhetsapp.

I filmklippet står en kvinna bredvid en matmixer som är i full gång.

– Sjukt vad den där grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt, säger den kvinnliga karaktären.

M-företrädare rasar

Kampanjfilmen väcker stor ilska hos företrädare från högersidan. 

Carl-Oskar Bohlin, närings- och energipolitisk talesperson för Moderaterna, delade filmen på Twitter och skrev:

– Det här klippet är alltså precis publicerat av SVT Nyheter. En stilla undran, vad sysslar ni med?

Han fick snabbt medhåll av SD:s ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt, som också kritiserade filmklippet i ett inlägg på Twitter.

I en intervju med Expressen utvecklar Carl-Oskar Bohlin sitt resonemang.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att en reklamfilm från SVT, som gör anspråk på att vara en del av SVT Nyheter och som gör anspråk på att locka unga människor att ladda ner deras nyhetsapp, är så osaklig och innehåller så mycket felaktig information om kärnkraft, säger han till tidningen.

SVT svarar

SVT har svarat på kritiken.

I ett uttalande framhåller tv-kanalen att filmklippet ”inte har ett dugg med fakta att göra”.

– Den korta filmen är en del av en kampanj för SVT:s nyhetsapp. Det är SVT Kommunikation som är ansvariga för kampanjen. Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga. Karaktären i filmen för en så kallad inre monolog – hennes tankar far iväg.  Givetvis är det orimligt att jämföra en matmixer och ett kärnkraftverk. Vi tror att publiken ser att det den kvinnliga karaktären säger är hennes egna, ganska förvirrade, tankar och att de inte har ett dugg med fakta att göra, skriver Christer Mellstrand, marknadschef på SVT.

Fortsätter fighten

Carl-Oskar Bohlin köper inte SVT:s förklaring.

– SVT försvarar sig nu med att klippet inte har något med verkligheten att göra. Det sammanfattar väl också poängen med det olämpliga i att använda det som reklam märkt nyheter riktad mot unga mitt i en valrörelse kopplat till en omstridd fråga. Klaveret runt foten börjar låta illa, skriver han på Twitter.

Se filmklippet här

Foto: Axel Adolfsson Moderaterna

Text: Redaktionen


Danmark har läxat upp USA

2025 05 09

Enligt uppgifter till The Wall Street Journal avser USA att öka spionaget mot Grönland, som tillhör det danska kungariket.

Uppgifterna har väckt starka reaktioner i Danmark. Den danska underrättelsetjänsten, PET, har konstaterat att det föreligger ett ökat hot om spionage efter att artikeln publicerats.

Nu har Danmark kontaktat USA.

Det bekräftar statsminister Mette Frederiksen.

– Det här är rykten i en internationell tidning, och som ni vet har vår utrikesminister redan haft ett samtal med USA. Självklart kan man inte spionera på en allierad, säger hon enligt nyhetsbyrån Ritzau.  

Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen betonar att den danska regeringen har varit mycket tydlig i sin kommunikation.

– Det avgörande är att vi signalerat mycket tydligt till amerikanerna att kungarikets interna angelägenheter är kungarikets interna angelägenheter. Vi betraktar oss inte bara som en nära allierad till USA, vi är en nära allierad. Och därför kan vi naturligtvis inte tolerera om folk börjar spionera på varandra, säger han enligt TV2.

Utrikesministern betonar att det danska budskapet förmedlats till  den tillförordnade amerikanska ambassadören i Danmark, Jennifer Hall Godfrey, och att detta budskap nu sprids vidare i Washington.

Hotbild kvarstår

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen framhållit att han vill se Grönland som en del av USA. Presidenten har dessutom vägrat att utesluta användning av militärt våld för att ta kontroll över världens största ö.

– För den nationella säkerhetens skull och för friheten i hela världen anser USA att ägande och kontroll av Grönland är av största vikt, har Trump utryckt på sin sociala medieplattform Truth Social.

USA har i dag en stor militär närvaro på Grönland. År 1951 ingicks ett försvarsavtal med Danmark som gav USA en betydande roll i försvaret av territoriet, inklusive rätten att bygga och upprätthålla militärbaser.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen