I NATT: Nya uppgifter om explosionerna

2022 08 10

En högt uppsatt källa inom den ukrainska militären uppger att Ukraina låg bakom explosionerna vid den ryska flygbasen på Krym.

I ett uttalande i New York Times berättar källan att attacken utfördes av Ukraina, men uppger inte vilken typ av vapen som användes.

Källan framhåller att attacken var strategiskt planerad.

– Detta var en flygbas från vilken flygplan regelbundet lyfte för attacker mot våra styrkor, säger källan till New York Times.

Ingen officiell kommentar

Ukrainas regering har inte gjort ett officiellt uttalande.

Landets försvarsdepartement har dock kommenterat explosionerna i ett inlägg på sociala medier:

– Ukrainas försvarsdepartement kan inte fastställa orsaken till branden, men påminner återigen om reglerna för brandsäkerhet och förbudet mot rökning, skriver departementet.

 Ukrainas vice premiärminister Iryna Vereshchuk kommenterade händelsen under gårdagen.

– Dagens explosioner i Novofedorovka är ytterligare en påminnelse om vem Krym tillhör, framhöll ministern i ett inlägg på Telegram. 

Förnekar ukrainsk inblandning

Ryssland hävdar att ingen riktad attack låg bakom explosionerna.

Enligt det ryska försvarsdepartementet har ammunition på plats detonerat och orsakat explosionerna.  

Sergej Aksyonov, Krym-regionens administrativa chef, har bekräftat att explosionerna skedde vid militärbasen Saki. Han har även uppgett att en person har dött och att fem personer har skadats.  

Vändpunkt i kriget

Om Ukraina låg bakom attacken är det första gången som den ukrainska militären utförde en attack mot en militär anläggning på Krym, uppger Reuters.

Ryssland ockuperade halvön 2014.

Krym har använts som ett viktigt strategiskt fäste under invasionen av Ukraina. Den ryska armén har enligt uppgift 193 militära anläggningar på halvön.

Zelensky: Vi ska befria Krym

Kriget måste avslutas med att Krym befrias från den ryska ockupationsmakten.

Det säger Ukrainas president Volodymyr Zelensky i sitt nattliga tal

– Vi kommer aldrig att glömma att Rysslands krig mot Ukraina började med ockupationen av Krym. Ryssland har förvandlat vår halvö, som alltid har varit och alltid kommer att vara en av Europas bästa platser, till en av Europas farligaste platser. Regionen kan aldrig bli säker förrän Krym är befriat,  säger han och tillägger:

– Ukraina ska bli helt befriat.

Foto: Volodymyr Zelensky resp Sociala medier

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen