JUST NU: Räddningsoperation pågår på Gröna Lund

2022 07 30

Räddningstjänsten har larmats till en åkattraktion på tivolit Gröna Lund i Stockholm.

Fem räddningsfordon ska vara på väg från Stockholms räddningstjänst till tivolit som är beläget på Djurgården i Stockholm.

Berg- och dalbana 

Räddningsoperationen är pågående och det ska handla om berg- och dalbanan Vilda Musen som har drabbats av problem.

Enligt uppgift har en av vagnarna i åkattraktionen fastnat på det spår som berg- och dalbanan åker på.

– Omständigheterna är inte helt klara än men vi pratar med personal på plats för att utröna vad som förorsakat situationen.

Det säger ledningsoperatör Ludvig Sääf till Aftonbladet

Tröja kan ha fastnat

Det ska finnas fyra personer i den vagn som har fastnat.

– Vi ska hjälpa dem att komma ner, säger ledningsoperatör Ludvig Sääf.

Enligt uppgift ska såvitt känt ingen vara skadad.

Orsaken bakom haveriet kan vara att en tröja på något sätt har fastnat i åkattraktionen. Det skall i sin tur ha låst vagnen enligt uppgifter.

21 meters höjd

Vilda Musen är en mycket populär karusell på Gröna Lund som lockar såväl äldre som yngre besökare.

– I Vilda Musen flyger du fram och svänger hit och dit förbi, under, eller över de andra berg- och dalbanorna på området. Häng med på en vild åktur, lyder marknadsföringen för Vilda Musen på Gröna Lunds hemsida.

Åkattraktionen har en höjd av 21 meter och mäter totalt 430 i längd.

Karusellen kommer upp i en hastighet av 55 kilometer i timmen men det är okänt hur snabbt vagnen åkte när incidenten inträffade.

Karusellen har tillverkats i Tyskland.

Olycka 2021

Olyckor är ovanliga på Gröna Lund men i  augusti i fjol tvingades 54-åriga Maria Dahlquists söka vård på akuten efter att hon besökte nöjesparken med sina två barn.

Olyckan inträffade när familjen stod i kön till Gröna Lunds populära berg- och dalbana i trä som heter Twister.

Plötsligt kände Maria Dahlquist hur något hårt föll ner och träffade henne i ansiktet.

Det visade sig vara en träbit som hade träffat henne och Maria fick föras till Gröna Lunds sjukstuga och därefter fick hon transporteras vidare för vård på akuten.

Gröna Lund vill expandera

Gröna Lund grundades 1883 och är en av världens äldsta nöjesparker.

Nu finns det planer på expandera.

– 2024, hundra år efter att Nöjesfältet slog upp sina portar på Skeppsholmsviken, hoppas vi kunna sätta spaden i marken för att återigen kunna skapa ett sammanhållet tivoliområde på båda sidor Allmänna gränd för både tivolibesökare och djurgårdsflanörer, uppger Gröna Lund på sin webbsida.

Helt nytt tivoliområde

– Vi vill skapa ett nytt och inbjudande allmänt promenadstråk på en pålad brygga i vattnet utanför Gröna Lund, ett småskaligt och levande Djurgårdskvarter som knyter an till befintlig arkitektur.

– Ett allmänt torgområde för att skapa större ytor vid Djurgårdsfärjan och ett helt nytt tivoliområde med både spel, restauranger och attraktioner för alla åldrar.

UPDATE: Räddningstjänsten meddelade på kvällen att man lyckats få ner de aktuella passagerarna i berg- och dalbanan. Alla skall vara vid god vigör, uppger ledningsoperatören.

Foto: Vilda Musen, Gröna Lund

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen