ANGREPP PÅ BILAR: Aktivister gav sig på stadsjeepar

2022 07 22

– Jag blir så förbannad, det är ju skadegörelse av annans egendom.

Bilägarna Caroline och Peter skulle ut på ut semester när de blev drabbade av aktivister, rapporterar SVT Skåne.

Avslutar med tjingeling

Flera stadsjeepar i Malmö, så kallade SUV:ar, har fått sina däck tömda på luft och på framrutan var en röd lapp fäst med en hälsning till bilägarna.

– Du…din SUV har blivit tillplattad, lyder rubriken på de upptryckta A4-lapparna.

Avsändarna går till angrepp mot bilismen och på lapparna finns långa utläggningar.

– Du är säkert jättearg men ta det inte personligt. Det är inte du, det är din bil.

– Vi vill hjälpa dig så att du slipper fara runt, utan konsekvenstänk, i stadsområden med ditt massiva bränsleslukande och klimatskadliga fordon, står det bland annat på lappen som avslutas med hälsningsfrasen ”Tjingeling”.

INFO: Du kan förstora bilden med dina fingrar och läsa delar av lappen om du använder mobiltelefon.

Långt över gränsen

Caroline som är en av de drabbade bilisterna är väldigt upprörd.

– Jag blir så förbannad, det är ju skadegörelse av annans egendom.

– Alltså jag är verkligen för att man ska få vara aktivist men det här är inte okej. Det är långt över gränsen, säger hon till SVT.

Den klimataktivistgrupp som säger sig har genomfört aktionen hävdar att de har slagit till mot hela 68 bilar i Malmö.

Dessutom uppger de att 250 bilar blev angripna i Göteborg under den senaste tiden.

Gruppen är en internationell sammanslutning som även verkar i ibland annat Storbritannien.

Flera polisanmälningar

Dennis Lood som äger en skivbutik i centrala Malmö är en annan av de drabbade.

– Som tur är så är jag inte ensam på jobbet idag, säger Dennis som berättar för SVT att han annars hade tvingats stänga igen sin affär under tiden och då förlorat inkomst.

Polismyndigheten bekräftar att man fått in flera polisanmälningar och brottet klassas som skadegörelse.

Polisen ber om hjälp

Men man har ännu inte lyckats gripa någon.

– Händelserna ska ha skett under natten till torsdagen och rubriceras som skadegörelse, uppger polisen som vädjar om allmänhetens hjälp.

– Har du sett något som kan ha samband med dessa händelser, kontakta polisen på telefonnummer 114 14.

SVT har inte lyckats nå klimataktivistgruppen men på deras webbsida berättar de mer om sin kriminella verksamhet.

– Vi är människor från olika delar av livet med ett mål: Att göra det omöjligt att äga en stor förorenande 4x4 [fyrhjulsdriven bil] i världens storstadsområden.

– Vi försvarar oss själva mot klimatförändring, luftföroreningar och osäkra förare.

Missnöjda med regeringen

På lapparna som de har fäst på de drabbade bilisternas framrutor skäller klimataktivisterna på regeringen som de anser inte gör tillräckligt

– Världens står inför en klimatkollaps. Skiftet mot SUV:ar är den näst största orsaken till den globala ökningen av koldioxidutsläpp under det senaste decenniet – mer än hela flygindustrin. Att äga en SUV är urkorkat, står det bland annat på lappen.

Foto: H. Younas

Text: Redaktionen


Sverige först ut – nya regler för alla bilar

2024 05 03

Snart ska så kallad fordonsmärkning bli standard i Sverige.

Det uppger regeringen i dag, torsdag.

Regeringen har gett Energimyndigheten i uppdrag att analysera och föreslå en fordonsmärkning för lätta fordon – det vill säga personbil och lätt lastbil.

Fordonsmärkningen innebär att fordonets utsläpp ur avgasröret, energiprestanda och utsläpp under hela livscykeln måste redovisas vid försäljning och marknadsföring.

Ska underlätta

Den nya regeln kommer göra det enklare för konsumenter att välja klimatsmarta fordon.

Det framhåller miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari (L).

–  En tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från inrikes transporter. Det handlar om miljontals ton koldioxidekvivalenter per år som nu snabbt ska ner hela vägen till noll. Och den resan behöver gå snabbt. För att skapa förutsättningar för det inför regeringen nu ytterligare en åtgärd från klimathandlingsplanen, säger hon och tillägger:

– Den nya fordonsmärkningen ska ge konsumenterna möjlighet att göra välinformerade och klimatsmarta val när de köper nya eller begagnade personbilar och lastbilar.

Går ut med datum

Energimyndigheten ska redovisa sitt uppdrag senast 30 oktober 2025.

Myndigheten ska framför allt titta på hur beräkningar av livscykelutsläpp för fordon kan förbättras liksom hur fordonsmärkningen kan utformas på ett lättbegripligt sätt.

Sverige väntas därmed bli först i EU  med fordonsmärkning.

”Glädjande”

Beskedet välkomnas av Gröna Mobilister, en ideell förening som eftersträvar en klimatsmart och miljövänligt transportpolitik.

– Glädjande att regeringen går vidare med miljödeklaration av bilar med livscykelperspektiv. Om Sverige går före är chansen stor att resten av Europa följer efter. I år ska EUs 25 år gamla bilmärkningsdirektiv utvärderas, framhåller Gröna Mobilister i ett inlägg på X.

Foto: Obi - @pixel8propix

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen