JUST NU: Sjukhus upp i stabsläge på grund av covid-19

2022 07 19

Ökat tryck bland coronapatienter och personal som sjukskrivs.

Det är några konsekvenser av den stegrande smittspridningen av covid-19, vilket det har rapporterats flitigt om både i Sverige och i Europa de senaste veckorna.

I Stockholmsregionen är trycket extra hårt och nu tvingas Norrtälje sjukhus upp i stabsläge, rapporterar Aftonbladet.

Semestertider komplicerar

Att det är semestertider gör sjukhuset extra utsatt när personal smittas och inte kan gå till jobbet.

– Allt detta sammanfaller under sommarperioden, som alltid innebär högt tryck på vården i Norrtälje kommun, säger Sune Forsberg, tillförordnad chefsläkare, i ett pressmeddelande.

Operationer skjuts upp

När sjukhuset går upp i stabsläge innebär det bland annat att de operationer som inte är av akut karaktär skjuts upp.

Flera medarbetare har också avbrutit sina semestrar för att rycka in i det allt mer ansträngda läget, uppger Norrtälje sjukhus.

“Marginalerna är små”

Regionens chefsläkare, Elda Sparrelid, utvecklar hur illa situationen egentligen har blivit. 

– Läget är så ansträngt att vi  i dag har haft ett extra chefläkarmöte för att säkerställa att vi använder hela sjukvårdssystemets alla resurser så effektivt som möjligt. När marginalerna är så små är samverkan mellan våra vårdgivare och olika vårdformer särskilt viktigt, säger hon i ett uttalande enligt Dagens Nyheter.

Kan beordra in personal

I och med att Norrtälje sjukhus går upp i stabsläge ges också möjlighet att fördela om resurser.

Man kan till exempel beordra personal att dyka upp på arbetet.

Det senare har dock än så länge inte varit nödvändigt, eftersom flera medarbetare alltså kommit tillbaka frivilligt från sin semester.

43 fler vårdas än förra veckan

Totalt vårdas 217 patienter med covid-19 på Stockholmsregionens sjukhus, vilket är 43 fler än förra veckan.

Det är dock fortsatt låga nivåer på intensivvårdsavdelningen.

Enligt DN vårdades fyra personer på IVA i Stockholm idag, en ökning med en person jämfört med tisdagen förra veckan.

Foto: Mulyadi

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen