NETFLIX: Streamingjättens öde hänger löst – avgörs i veckan
2022 07 18
Reklam på Netflix är en av åtgärderna som kan bli verklighet inom kort.
Det går inget vidare för Netflix.
Från att ha varit i den absoluta toppen bland streamingtjänster upplever företaget, likt ungdomarna i Netflix-serien “Stranger Things”, en värld som numera är upp och ned.
Har haft ett bedrövligt år
Imorgon ska streamingjätten redovisa sitt resultat för årets andra kvartal.
Det spås bli ett av de mest dystra ögonblicket under företagets totalt 25 år i branschen, rapporterar CNN.
Netflix har nämligen haft ett bedrövligt år och har för första gången på över ett decennium gått minus på prenumeranter.
Aktierna ned 70 procent
Men Netflix har även andra problem än att prenumeranterna blir färre.
Företagets aktier har rasat 70 procent under året.
Någonting som skakar om investerarna, skriver CNN.
– Det kommer att ta hus i h-lvete om de rapporterar en siffra som är betydligt högre än de 2 miljoner i förlust som det talas om, säger Andrew Hard, vice ordförande på affärsstrategiföretaget Magid.
Kan införa reklam
Företaget sägs nu fundera på en rad åtgärder som ska rädda Netflix ekonomi.
Flera av dem skulle påverka tittarupplevelsen hos konsumenterna.
Det mest revolutionerande av förslagen handlar om att addera reklam och annonser till tjänsten.
Någonting som skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft, enligt CNN.
Beskrivs som enda hoppet
Reklamtillägg beskriv som Netflix enda hopp, trots att företagets vd Reed Hastings varit allergisk mot idén under lång tid.
Istället har reklamen nu blivit en stor del av företagets planer på hur man ska öka intäkterna i framtiden, skriver CNN, även om ingenting ännu är hugget i sten.
Vill begränsa spridning av lösenord
Man vill också begränsa användarnas möjligheter att dela med sig av lösenord, men också skapa mer unikt och övertygande innehåll på plattformen.
– Investerarna kommer att ge dem tid att få skutan på rätt kurs, men de kommer behöva höra solida planer på hur man omedelbart ska växa, säger Andrew Hard.
220 miljoner prenumeranter
Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.
Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.
10 mest populära serierna
Den amerikanska nyhets- och tekniksidan CNET rankade förra veckan de just nu mest streamade programmen på Netflix mätt i antal timmar.
Nedan ser du de tio mest populära serierna för tillfället, som du åtminstone fortfarande kan se helt reklamfritt som prenumerant.
- Squid Game (säsong 1) 1,65 miljarder timmar
- Stranger Things (säsong 4) 1,27 miljarder timmar
- Money Heist (del 5), 792,2 miljoner timmar
- Bridgerton (säsong 2) 656,3 miljoner timmar
- Bridgerton (säsong 1) 625,5 miljoner timmar
- Money Heist (del 4) 619 miljoner timmar
- Stranger Things (säsong 3) 582,1 miljoner timmar
- Lucifer (säsong 5) 569,5 miljoner timmar
- All of Us Are Dead 560,8 miljoner timmar
- The Witcher (säsong 1) 514 miljoner timmar
Källa: CNET
Foto: Freestocks
Text: Redaktionen