VIROLOG: Så farlig är “Kentaur”

2022 07 15

Den nya varianten av omikron kan mycket väl komma att dominera i Sverige.

Däremot bör inte svenska folket oroa sig över att den skulle vara farligare än de virusvarianter vi har sett av covid-19 hittills.

Det menar virologiprofessorn Niklas Arnberg i en intervju med Aftonbladet.

– Det finns ännu ingenting som tyder på att den är mer farlig än någon annan variant hittills, säger han.

Smeknamnet myntades på Twitter

Formellt är namnet på den senaste varianten, som konstaterade sitt första fall i Danmark igår, BA.2.75.

Omikronvarianten är dock mer känd som “Kentaur” eller “Kenaturen”, ett smeknamn den ska ha fått efter att det myntades på sociala medier, enligt Washington Post.

Muterat flera gånger

Kentaur dominerar redan i Indien, där varianten växt från att stå för 2 procent till 23 procent av covid-19-fallen i landet.

Det anmärkningsvärda med varianten är att den tycks ha muterat fler gånger än normalt, vilket teoretiskt sett skulle kunna göra den farligare.

“Undviker immunförsvaret”

Det är en variant som verkar kunna undvika immunförsvaret som vi har fått av vaccin och andra varianter som vi infekterats med tidigare. Vi vet inte, men vi räknar med att vaccinen ändå kan skydda mot svår sjukdom och död orsakad även av BA 2.75, eftersom det fungerat så hittills med vaccin och nya varianter, säger Niklas Arnberg till Aftonbladet.

FHM följer utvecklingen

Inget fall har än så länge konstaterats i Sverige, men det är sannolikt att den skulle kunna konkurrera ut exempelvis BA.5. som är den omikronvariant som för närvarande dominerar här, är virologens teori.

Folkhälsomyndigheten följer för närvarande utvecklingen.

Folkhälsomyndigheten bevakar kunskapsläget om den nya omikronvarianten BA.2.75, som ECDC har rapporterat om. Den finns än så länge inte påvisad i Sverige, framhåller myndigheten i ett pressmeddelande.

Dansk professor: risk för ny våg

Efter att “Kentaur” bekräftades i Danmark har dansk virusexpertis varnat för att att det kan bli tal om en ny smittovåg.

– Det är klart att när det kommer en ny subvariant och den kan sprida sig, som vi ser i Indien och andra länder, då måste vi givetvis ägna särskild uppmärksamhet åt den, säger Søren Alexandersen, virusforskare och verksam vid Statens Serum Institut i Danmark till TV2.

Arkivfoto: M. Sanchez

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 21

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, har Swedbanks dåvarande chefsekonom Anna Breman förklarat i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen