USA: Jill Biden i blåsväder – jämförde latinamerikaner med tacos

2022 07 12

USA:s First lady har orsakat uppståndelse bland latinamerikaner i USA.

Stödet för Joe Biden sjunker bland den latinamerikanska befolkningen. Därför ryckte presidentens fru Jill Biden ut och och talade till en del av väljargruppen vid ett evenemang i San Antonio, Texas.

Men talet föll inte särskilt väl ut hos den tilltänkta målgruppen efter ett uppmärksammat uttalande om tacos, rapporterar BBC.

Jämförde med tacos

Jill Biden försökte ge publiken en komplimang när hon refererade till den populära maträtten.

– Mångfalden i detta samhälle, lika distinkt som Bronx bodegor, lika vacker som Miamis blommor och lika unik som frukosttacos här i San Antonio, det är er styrka, sade Biden inför åhörarna.

“Vi är inte tacos”

Ett uttalande som inte togs emot särskilt väl bland de latinamerikanska mottagarna. 

– Vi är inte tacos, säger National Association of Hispanic Journalists (NAHJ).

Organisationen tillägger:

– Reducera oss inte till stereotyper.

Uttalade fel

NAHJ kritiserade även Jill Biden för att inte ha tagit sig tid till att förstå latinamerikaner bättre, och menade att hon dessutom uttalade de bodegor som säljer tacos i San Antonio på ett felaktigt sätt. 

– Vårt arv som latinos är format av olika diasporor, kulturer och mattraditioner, säger organisationen enligt BBC.

Rasat stöd bland latinamerikaner

Enligt amerikanska opinionsmätningar stödjer blott 26 procent av latinamerikanerna i USA Joe Biden som president, uppger siffror från Quinnipiac University i maj.

Det är en betydande minskning från 55 procent jämfört med året innan.

Även Trump begick fadäs

Jill Biden är dock inte den enda med historia från Vita huset som trampat i klaveret inför de latinamerikanska väljarna.

År 2016 lade förre presidenten i landet, Donald Trump, ut ett klumpigt inlägg på Twitter där han åt tacos med stor aptit.

– Jag älskar latinamerikaner! framhöll expresidenten i samband med inlägget som väckte stor kritik.

Foto: White House resp The Nix Company

Text: Redaktionen


Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

2024 05 02

Kedjan har redan stängt sin butik i Sveriges största köpcentrum Mall of Scandinavia.

Det var den butiken som skulle bli kronan på verket på svensk mark för en snabbt växande brittisk klädkedja.

Men så blir det inte.

Efter flera år av problem meddelar nu “Superdry” att man stänger sin sista butik i Sverige, som ligger på Fredsgatan i Göteborg.

Det rapporterar Fastighetsvärlden.    

Enligt sajten Market slår portarna igen för gott redan nu i veckan.   

Stöttades av Beckham   

Superdry från Storbritannien gjorde inledningsvis succé och marknadsfördes bland annat av den före detta fotbollsstjärnan David Beckham.

År 2015 lanserade företaget en storsatsning på Sverige.   

Tre butiker öppnades i Stockholm. En i Täby Centrum och en i Gallerian, men framför allt var det butiken i det stora köpcentret Mall of Scandinavia som var kedjans riktiga flaggskepp.     

Succén uteblev dock.

Butikerna i Stockholm stängde under pandemin och därefter även den som fanns på Arlanda.

Totalt hade man som mest fem butiker i Sverige.

"Inte längre coolt"

På sin svenska hemsida beskriver kedjan att man har “en betydande och växande närvaro runt om i världen med 515 Superdry-länkade platser i 46 länder”.

Superdrys förre vd Peter Williams har dock tidigare sagt att varumärket “förmodligen inte är så coolt som det brukade vara”.

– Det är problemet, eftersom tonåringar inte nödvändigtvis vill handla där deras föräldrar brukade shoppa och det är en naturlig likvidering av modemärken som pågår, sade han till BBC i april.

1 400 kvadratmeter

Julian Dunkerton, grundare av Superdry, har slagit tillbaka mot anklagelserna om att kedjan tappat sin status.

Bolaget genomgår just nu en omstrukturering.

– Verkligheten är att varumärket tilltalar alla människor, säger Julian Dunkerton till The Business Desk.

Butiken i Göteborg där Superdry huserat ägs av Vasakronan och är 1 400 kvadratmeter stor.

Foto: K. Pilger

Text: Redaktionen


Jättelarm om Swedbank

2024 05 02

Swedbank utgör en risk för Sveriges säkerhet.

Det uppger författarna och journalisterna Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge i den nya boken ”Honungsfällan”.

Boken tar avstamp i Uppdrag Gransknings avslöjande om penningtvättskandalen i Swedbank 2019.

Journalisterna har ägnat mer än fyra år åt att granska storbanken och vad som pågick bakom kulisserna.

I den nya boken kan de avslöja att Swedbank systematiskt utnyttjats av den ryska underrättelsetjänsten FSB.

Enligt en källa med insyn har den ryska underrättelsetjänsten spionerat på chefer och högt uppsatta medarbetare inom Swedbank under flera år. FSB uppges även ha infiltrerat och utpressat anställda på banken, bland annat en högt uppsatt bankchef som förfördes av en prostituerad kvinna under en tjänsteresa till Ryssland.

”Har varit farligt för Sverige”

Den ryska underrättelsetjänstens information om Swedbanks ledning uppges vara så omfattande att FSB hade en särskild mapp märkt med ”Swedbank” på avdelningen  för ekonomiskt kontraspionage – Direktorat K. Det rapporterar DN som intervjuat författarna.

Axel Gordh Humlesjö och Lars Berge beskriver den ryska infiltrationen av Swedbank som en ”jätterisk”  för både banken och Sverige.

– Swedbank är ett av våra viktigaste bolag. Om bankerna faller så faller vi allihopa, vi lägger vår tillit i deras händer. Att det finns personer i ledningen för en så viktig institution som har haft en moralisk kompass som på så många olika sätt går att ifrågasätta, det har varit farligt för Sverige som nation, säger Gordh Humlesjö till DN.

–  Det är inte våra slutsatser utan det är källor från Säpo som vittnar om det, fortsätter han och hänvisar till att Säkerhetspolisen undersökt Swedbanks affärer i Estland.

I februari 2019 avslöjade SVT att storbanken kan ha använts för omfattande och systematisk penningtvätt.  Minst 40 miljarder kronor ska ha slussats mellan konton i Swedbank och Danske Bank. Finansinspektionen utredde händelserna och gav Swedbank en varning. Banken tvingades även betala fyra miljarder kronor i sanktionsavgift.  

Har försökt sätta käppar i hjulet

Bokens förläggare Daniel Sandström berättar att utgivningsdatumet för Honungsfällan har fått skjutas upp flera gånger. Advokater och pr-konsulter har försökt påverka innehållet, uppger Sandström.

– Planen har hela tiden varit att släppa boken när den är färdig, varken förr eller senare. Det som drog ut på tiden var alla advokater och försöken till påverkan som vi behövt hantera. Berörda parter fick ta del av manus redan i februari, sedan har de konstant arbetat för att försvåra publiceringen, säger han till Dagens Opinion och tillägger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande.

Boken ges ut på fredag, den 3 maj.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen