27okt2025

TÅGKAOS: SJ ställer in mängder av tågavgångar runt om i Sverige

2022 07 09

Mitt i sommarsemestern ställer nu SJ in en stor mängd tågavgångar.

Många resenärer drabbas nu av inställda tåg och på SJ är det tunga dagar.

Många hundra tåg ställs in

– Vi i har en viss personalbrist och vi lyckas inte bemanna alla tåg fullt ut, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till Aftonbladet.

Det handlar om mer än 30 tåg per dag som ställs in och på veckobasis innebär det över planerade 200 tågresor som inte blir av som planerat.

Tågbolaget har helt enkelt inte tillräckligt många anställda för att klara av efterfrågan just nu.

Tåg har blivit jättepopulärt

Att resa med tåg har blivit jättepopulärt bland svenska folket.

Att slippa köra egen bil mil efter mil och istället passa på att sova under resans gång, läsa en bok, umgås med vänner eller köpa en bit mat i restaurangen är något som lockar allt fler.

Men för många som sett fram emot en förbokad resa blir det nu istället en stor besvikelse.

Och till kundtjänst är kön lång och folk som ringer in har till och med svårt att komma fram rapporterar tidningen.

Svaga anställningsvillkor

Martin Alnebring vid fackförbundet Seko SJ förklarar att sommarens personbrist är det värsta han har varit med om.

Dessutom bidrar de svaga anställningsvillkoren till fördjupade problem.

– Vi jobbar varannan helg och vi är inte ens garanterade att vara med familjen när vi är ledig varannan fredag, säger han till tidningen.

SJ vill vända skutan

Men SJ arbetar hårt för att vända på skutan och SJ storsatsar nu 19 miljarder kronor vilket är bolagets största investering någonsin.

Det ska bli 25 nya regionaltåg, nya X2000-tåg och snabbtåg.

– Att åka tåg har blivit attraktivt hos svenska folket på grund av olika anledningar, speciellt efter pandemin, i och med höga bensinpriser och utmaningar med flygen, säger fordonsdirektör Arvid Fredman vid SJ, till GP.

Från Kalmar till Ljusdal

De nya tågen ska erbjuda hög kvalitet när det gäller komfort, mobiltäckning, driftstabilitet, backuputrustning med mera, förklarar SJ.

Tanken är att tågen ska börja rulla år 2026  och trafikera en stor del av Sverige – från Kalmar till Ljusdal.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge.

Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen