TÅGKAOS: SJ ställer in mängder av tågavgångar runt om i Sverige

2022 07 09

Mitt i sommarsemestern ställer nu SJ in en stor mängd tågavgångar.

Många resenärer drabbas nu av inställda tåg och på SJ är det tunga dagar.

Många hundra tåg ställs in

– Vi i har en viss personalbrist och vi lyckas inte bemanna alla tåg fullt ut, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell till Aftonbladet.

Det handlar om mer än 30 tåg per dag som ställs in och på veckobasis innebär det över planerade 200 tågresor som inte blir av som planerat.

Tågbolaget har helt enkelt inte tillräckligt många anställda för att klara av efterfrågan just nu.

Tåg har blivit jättepopulärt

Att resa med tåg har blivit jättepopulärt bland svenska folket.

Att slippa köra egen bil mil efter mil och istället passa på att sova under resans gång, läsa en bok, umgås med vänner eller köpa en bit mat i restaurangen är något som lockar allt fler.

Men för många som sett fram emot en förbokad resa blir det nu istället en stor besvikelse.

Och till kundtjänst är kön lång och folk som ringer in har till och med svårt att komma fram rapporterar tidningen.

Svaga anställningsvillkor

Martin Alnebring vid fackförbundet Seko SJ förklarar att sommarens personbrist är det värsta han har varit med om.

Dessutom bidrar de svaga anställningsvillkoren till fördjupade problem.

– Vi jobbar varannan helg och vi är inte ens garanterade att vara med familjen när vi är ledig varannan fredag, säger han till tidningen.

SJ vill vända skutan

Men SJ arbetar hårt för att vända på skutan och SJ storsatsar nu 19 miljarder kronor vilket är bolagets största investering någonsin.

Det ska bli 25 nya regionaltåg, nya X2000-tåg och snabbtåg.

– Att åka tåg har blivit attraktivt hos svenska folket på grund av olika anledningar, speciellt efter pandemin, i och med höga bensinpriser och utmaningar med flygen, säger fordonsdirektör Arvid Fredman vid SJ, till GP.

Från Kalmar till Ljusdal

De nya tågen ska erbjuda hög kvalitet när det gäller komfort, mobiltäckning, driftstabilitet, backuputrustning med mera, förklarar SJ.

Tanken är att tågen ska börja rulla år 2026  och trafikera en stor del av Sverige – från Kalmar till Ljusdal.

5 400 anställda

SJ grundades 1856 och är ett aktiebolag som ägs till 100 % av svenska staten. Tågföretaget har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg och har 5 400 anställda i Sverige och Norge.

Totalt trafikerar SJ 400 tågstationer.

Foto: SJ AB

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Två finska flygplan har tvingats vända om – “Grannen i öst”

2024 04 28

Finska flygplan har fått problem och Ryssland pekas ut.

Planen var på väg från huvudstaden Helsingfors till Estland.

När båda planen var på väg att landa stördes dock pilotens GPS-signal, vilket ledde till att de fick vända om igen.

Det rapporterar TV4.

Fick problem

På många flygplatser går det att landa med hjälp av andra system, men just vid flygplatsen i Estlands näst största stad Tartu behövs GPS-signalen.

– Våra piloter är medvetna om GPS-störningar och flygplanets system upptäcker detta snabbt. Planen använder flera källor för att beräkna flygplanets position, säger en talesperson för Finnair till estniska ERR.

“Grannen i öst”

Piloten på ett av planen som tvingades vända såväl som Estlands tidigare president Toomas Hendrik är två som riktar blickarna mot Ryssland.

En av passagerarna ger sitt vittnesmål.

– Piloten sa att det krävdes en exakt GPS-signal för att närma sig Tartu på natten. En sådan fanns inte på grund av störningar från grannarna i öster, säger personen.

“Vill demonstrera”

Det är inte första gången som flygtrafiken i Norden upplever liknande problem.

Omfattande störningar har under den senaste tiden märks av i flera delar av Europa, någonting som överstelöjtnant Joakim Paasikivi menar är avsiktligt från ryskt håll.

– Det kan vara så enkelt att man vill demonstrera sin förmåga, alltså kommunicera att man har möjligheten att genomföra den här typen av gråzonskrig eller hybridkrig där man vill ställa till det för de övriga länderna, säger han till Svenska Yle.

Ingenting nytt

Ryssland för hybridkrig på olika håll och på olika sätt, bland annat genom att ställa till det för flygplanen.

– Det mest rimliga är att det är Ryssland, för det brukar vara det. Uppe i norr har det också förekommit mycket störningar och det är väl belagt att Ryssland legat bakom dem där, fortsätter Paasikivi.

Ryssland har tidigare varnat för att Sveriges och Finland inträde i Nato skulle få konsekvenser, vilket bedömare menar kan se ut på olika sätt.

Bland annat just på detta sätt.

Foto: J. Rosolino

Text: Redaktionen