JUST NU: Tung smäll för flingjätten – förlorade i domstol

2022 07 04

Cornflakesgiganten Kellogg’s får inte längre göra reklam för sockriga erbjudanden.

Nya regler i Storbritannien har krävt begränsningar för kampanjer som marknadsför mat och dryck med för mycket fett, salt eller socker.

Det gillade inte livsmedelsjätten Kellogg’s som drog regeringen inför domstol eftersom att de ansåg att reglerna inte tog hänsyn till om man kompenserade för sockret med en rejäl skål med mjölk, rapporterar BBC.

“Obegripligt”

I rätten hade dock flingföretaget inte mycket att hämta, som dömde till den brittiska regeringens fördel.

– Det är obegripligt för oss att konsumenter kommer att kunna köpa andra produkter, som munkar och chokladpålägg, på erbjudanden – men inte flera sorter av frukostflingor, säger Kellogg’s vd i Storbritannien Chris Silcock, till BBC.

Ska skydda barn

Det brittiska hälsodepartementet var desto nöjdare.

– Tillsammans med volymprisbegränsningarna kommer dessa förändringar att skydda barn i hela landet från produkter som innehåller mycket mättat fett, socker eller salt, säger en talesperson från regeringen.

Inget socker i kassan

Förbudet kommer att gälla från och med oktober och ska stoppa fet, söt och salt mat från att säljas från de mest tillgängliga platserna i butikerna. 

Till exempel kassor, ingångar, gångavslutningar eller motsvarande ställen online.

Ville räkna in mjölken

Kellogg’s argument var att andelen tillsatt mjölk skulle påverka beräkningen av socker och salt i flingorna – i förhållande till den totala vikten i frukostskålen.

Enligt företaget äter nämligen 92 procent av konsumenterna flingorna tillsammans med mjölk eller yoghurt.

Förmedlar inte instruktioner

Domaren, Justice Linden, hängde dock upp sig på att Kellogg’s inte förmedlar “instruktioner för beredning som säger att de ska konsumeras med mjölk”.

– Inte heller förändras det faktum att det är rikt på socker genom att blanda frukostflingor med mjölk, säger han enligt BBC.

Kommer inte överklaga

Cris Silcock säger att Kellogg’s är “besvikna” över utfallet. Man kommer dock inte att överklaga domen, men hoppas att regeringen tar sitt förnuft till fånga och ändrar sig ändå.

– Vi anser fortfarande att det är ett viktigt att spannmål mäts på ett sätt som speglar hur de flesta äter det – med mjölk. Vi är också fortfarande oroade över hur regeringen införde dessa regler – som enligt vår uppfattning var utan ordentlig parlamentarisk granskning, säger han enligt The Guardian.

Foto: V. Xantinidis resp H. Ferdi

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen