JUST NU: Bekräftat – SAS-piloterna går ut i strejk

2022 07 04

Parterna har inte kunnat enas.

Besked är en stor smäll för SAS och alla resenärer som planerat att flyga med bolaget.

– Detta är riktigt dåliga nyheter för våra kunder, säger flygbolagets vd Anko van der Werff enligt norska VG.

Fem dagars förhandlingar

I fem dagar har förhandlingar pågått. Parterna kom inte överens, och därmed har piloterna bestämt sig för att gå ut i strejk.

– Det är också dåliga nyheter för företaget, för det är många i företaget som inte vill strejka, som vill ta hand våra kunder, säger van der Werff.

30 000 passagerare påverkas varje dag

Strejken påverkar 30 000 passagerare – varje dag. 

Den berör drygt 900 piloter och mellan 200 och 250 flygplan dagligen, uppger SVT.

Kan strejka bolaget i konkurs

Det norska pilotförbundet gick förra veckan ut med beskedet att man är beredda att strejka SAS till konkurs.

En hållning som fick företaget att totalt gå i taket av vrede.

– Det är fullständigt absurda uttalanden som visar på en chockerande nonchalans, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till SVT.

Delar inte bilden

Martin Lindgren, ordförande för pilotfacket på SAS, har dock en helt annan bild av konflikten.

– SAS bedriver just nu en verksamhet som vi betraktar som antifacklig och det måste man upphöra med, säger han till SVT.

Kraschade förhandlingar

Pilotfacken lämnade in ett varsel om strejk 9 juni till Medlingsinstitutet, som hanterat medlingen sedan 13 juni. Förhandlingarna har nu kraschat och strejken är ett faktum.

– Hur går vi in investerare i bolaget om fortsätter så här? Vår dörr är öppen, vi hoppas självklart komma fram till en lösning på detta, men ja, piloterna har bestämt sig för att gå ut i strejk, van der Werff enligt Aftonbladet.

Erbjuder ombokningar

Enligt SAS erbjuder företaget ombokningar av flygningar som påverkas. 

Företaget uppmanar resenärer att hålla sig uppdaterade på SAS hemsida där de markerat vilka plan som berörs av strejken.

Foto: SAS

Text: Redaktionen


Försäkringsbolag förvarnar: 17 000 bilister kommer drabbas i höst

2025 09 18

Över 250 bilister per dag väntas drabbas av ett växande problem under hösten.

Det är försäkringsbolaget If som går ut med varningen.

Saken gäller det ökade antalet viltolyckor i Sverige som de närmaste veckorna lär bli värst under hela året. 

Ökningen är kraftig.

Sedan 2015 har antalet olyckor ökat med över 60 procent och förra hösten krockade rekordmånga fordon med vildsvin.

– Mitt absolut viktigaste råd är att vara rädd om dig ute i trafiken och ha bilens belysning och torkarblad i skick samt att kontrollera att du har tillräckligt med spolarvätska. En kollision med ett vilt djur kan vara en både farlig och traumatisk upplevelse, säger Johan Granholm, motorexpert på If, i ett uttalande.

17 000 olyckor

Risken är som störst i gryning och skymning. Då är djuren som mest aktiva.

If räknar med omkring 17 000 incidenter under oktober och november. Rådjur och dovhjort är överrepresenterade i olycksstatistiken.

– Om du riskerar att köra på ett rådjur, bromsa hårt men försök undvika att väja. En hastig undanmanöver kan öka risken för skador och kollision med mötande trafik, säger Johan Granholm.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Kan bli dyrt

Förutom själva kollisionen med djuret flaggar If även för konsekvenserna. För att få ersättning för skadorna på bilen vid en viltolycka krävs nämligen helförsäkring.

Undantaget kan vara om man har en tilläggsförsäkring jämte sin halvförsäkring, vilket kan minska självrisken.

Rekommendationen från Johan Granholm är emellertid att se över sin försäkring redan nu för att vara på den säkra sidan.

Fakta: gör så här vid viltolycka

  • Placera ut varningstriangel och markera olycksplöatsen.
  • Ring polisen på 112 och uppge var du befinner dig, även om djuret inte är skadat.
  • Anmäl incidenten till ditt försäkringsbolag vid skada på fordonet

Källa: if

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: A. Boucher

Text: Redaktionen


18 sep 2025

Två banker pekas ut – kunder riskerar saftig räntesmäll

2025 09 18

Från och med i sommar gäller nya regler för bankerna.

När en ny kund tecknar ett bolån delas ofta en rabatt ut mot bankens listränta, det vill säga den högsta möjliga räntan enligt banken.

Rabatten är ofta tidsbestämd och kunder som är ouppmärksamma på datumet riskerar därmed att drabbas av en ny och väldigt mycket högre ränta därefter.

Sedan 1 juli gäller en ny regel som tvingar banker att påminna kunderna minst en månad i förväg om att rabatten är på väg att löpa ut.

Alla banker sköter sig på den fronten, enligt jämförelsesajten Zmarta.

Men två av dem sticker ut.

Riskerar 2 000 kronor mer

Det handlar om Länsförsäkringar och SEB vars kunder måste gå in i en ny förhandling för att inte riskera en höjd ränta, visar Zmartas undersökning.

När det gäller SEB får hushållen en automatiserad snittränta, sällan till fördel för den kund som inte förhandlat själv. 

– Hos Länsförsäkringar får kunder automatiskt betala listräntan för ett rörligt bolån om de glömmer förhandla, alltså bankens i princip högsta bolåneränta, framhåller Zmarta.

"Många känner inte till det"

Enligt siffrorna i september kan en genomsnittskund hos Länsförsäkringar därmed riskera 1,21 procentenheter högre ränta, motsvarande cirka 2 000 kronor mer i månaden för ett bolån på två miljoner kronor före ränteavdrag.

– Tyvärr är det många som inte känner till att räntan de erbjuds bara gäller en begränsad tid, eller glömmer bort att förhandla på nytt, säger Charlie Tideman, hushållsekonom på Zmarta, i en kommentar till undersökningen.

– Den som vill minska risken för en räntesmäll bör därför välja ett alternativ där man slipper förhandla överhuvudtaget och där rabatten består. Övriga måste vara aktiva och jämföra räntor minst en gång om året.

LÄS MER: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Så gör övriga storbanker

Tre av åtta bolånegivare, Danske Bank, SBAB och Skandia, har inga tidsbestämda rabatter enligt Zmartas genomgång.

Handelsbanken och Swedbank skickar ut ett nytt ränteerbjudande två veckor innan rabatten löper ut. Nordea gör det i samband med påminnelsen en månad i förväg. Den sistnämnda banken låter kunderna behålla rabatten om de inte svarar på erbjudandet.

– Oavsett långivare bör man undersöka marknaden med jämna mellanrum för att se ifall det går att få en bättre ränta. För många är räntekostnaderna den största utgiftsposten i hushållet. Så om det är något man ska lägga tid på så är det att försöka jämföra och pressa räntorna så långt det är möjligt, säger Charlie Tideman.

LÄS OCKSÅ: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto: M. Lis

Text: Redaktionen