Europeisk storstad inför böter på 3 200 kronor för oanmälda besök

2022 07 02

En av Europas populäraste storstäder ska införa drastiska åtgärder som påverkar de många besökarna och turisterna.

Det är Venedig i norra Italien – eller Venice som staden heter på engelska – som nu beslutat att införa ett betalningssystem som pekas ut som världsunikt.

Klirr i kassan

Venedigs stadsledning hoppas att beslutet ska ge stora intäkter i stadskassan men samtidigt leder beslutet till en del administrativt arbete för alla turister.

Bakgrunden till åtgärden är att en stor del av Venedigs turister endast besöker staden över dagen utan att sova över. Men dagsutflykterna ger inte alls samma intäkter som de besökare som stannar minst en natt.

Varierande pris

Från och med den 16 januari 2023 måste alla som reser till Venedig utan att sova över följa dessa nya regler rapporterar italienska medier:

-Anmäla sig sin ankomst till staden i förväg via Internet.

-Betala i förskott innan besöket.

-Priset blir 108 kronor per besökare

-Lägre pris kan bil aktuellt beroende på säsong och besökstryck samt hur lång tid i förväg man föranmälde sitt besök

Högt bötesbelopp

Om besökare i staden inte kan visa upp en så kallad QR-kod på sin mobil och bevisa sin förbokning och betalning så riskerar de att straffas med böter på hela 3 200 kronor för sitt oanmälda besök.

Förhoppningen är att fler turister ska välja att stanna över på hotell och värdshus vilket gör att de spenderar mer pengar i Venedig.

19 miljoner besökare

Staden har räknat ut att hela 80 procent av besökarna bara stannar över dagen och därmed inte alls spenderar lika mycket pengar i Venedig.

Med tanke på att hela 19 miljoner endagsbesökte vistades i Venedig under 2019 så kan den nya avgiften leda till stora intäkter hoppas stadsledningen.

Alla uppskattar inte förslaget men Venedigs turistchef viftar bort synpunkter om att regeln är negativ och kan leda till färre besökare.

Morötter och piskor

– Vi talar inte om minskade siffor. Vi talar om morötter och piskor, säger turistchefen till tidningen.

Under pandemin har Venedigborna nästan haft staden för sig själva vilket är en stor skillnad i en stad där turisterna annars ofta är i majoritet.

Kraftiga luftföroreningar

Sedan mitten av 1960-talet har turismen till den romantiska kanalstaden ökat stadigt samtidigt som stadens invånarantal minskat. Flera orsaker pekas ut bakom befolkningsminskningen:

-Kraftiga luftföroreningar

-Tilltagande översvämningar

-Höga livsmedelspriser

Grundsyftet med det nya avgiftssystemet är att finna en balans mellan invånare, dagsbesökare och övernattande besökare.
Först i världen

Enligt stadsledningen blir Venedig världens första stad att införa ett avgiftssystem för dagsbesökare.

– För att minska friktionerna mellan dagsbesökare och invånare, framhåller turistchefen.
Venedig har tappat en stor del av sin befolkning de senaste årtiondena och besökarna står för en stor andel av slitaget på stadens infrastruktur.

Det stora besöksantalet späs på av alla kryssningsfartyg med mängder av turister som lägger till i hamnen om dagarna.

Alla passagerare

Enligt det nya avgiftssystemet så måste nu även dessa betala avgiften om inte kryssningsföretaget själva gör det för alla passagerare som går av.

Foto: K. Suman

Text: Redaktionen


Banken går ut med varning till kunderna – om BankID

2024 04 28

En bank går nu ut och varnar sina kunder.

Bedrägerier är ett växande problem i dagens Sverige.

Nu går Svea Bank ut och varnar sina kunder, efter att bedrägeriförsöken ökat lavinartat.

Bedragarna använder sig inte bara av namnet Svea Bank, utan även av andra namn inom samma koncern.

– För närvarande ser vi en markant ökning av bedragare som ger sken av att företräda Svea Bank, Svea Inkasso eller annan Svea-klingande verksamhet, uppger bolaget.

”Var försiktig med BankID”

Rent specifikt handlar Svea Banks varning till kunderna om användningen av BankID.

– Var försiktig med ditt BankID, uppmanar bolaget.

Det är nämligen just med ”hjälp” av ditt BankID som bedragarna försöker komma åt dig.

Och dessa bedrägeriförsök har alltså ökat markant på senare tid.

Kontakta banken själv

Därför uppmanar Svea Bank sina kunder att inte låta sig luras.

Banken har inte för vana att kontakta folk och säga åt dem att starta sitt BankID.

– Starta och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig, råder banken.

Om man är osäker på om den som har hört av sig verkligen företräder banken, så råds man att själv kontakta banken.

– Avsluta samtalet och ring upp oss – tänk på att inte använda telefonens återuppringningsfunktion, uppmanar banken.

Mejl och sms

Man bör också vara försiktig i hanteringen av mejl och sms som skickas till en, då även dessa kan ha skickats från bedragare.

– Klicka aldrig på länkar i mejl eller sms om du inte är helt säker på avsändaren.

Det är också viktigt att anmäla alla misstänkta försök till bedrägeri.

– Polisanmäl alltid om du misstänker att du blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, råder Svea Bank på sin hemsida.   

Även BankID varnar

Även BankID själva varnar för bedragare som hör av sig och till exempel utger sig för att vara kundsupport.

– Samtalet kan handla om att du är utsatt för bedrägeri eller att du av någon annan anledning behöver identifiera dig. Samtalet kan se ut som att det kommer från bankens telefonnummer fast det inte är sant, varnar BankID.

Även BankID uppmanar den som är osäker att avsluta samtalet och i stället själv kontakta sin bank.

Foto: BankID

Text: Redaktionen


Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen