JUST NU: Historisk räntehöjning

2022 06 30

Styrräntan höjs med 0,5 procentenheter.

Det meddelar Riksbanken i ett pressmeddelande.

Det är den största höjningen på 22 år.

Inflationen

Riksbanken uppger att den stigande inflationen i Sverige är anledningen bakom den drastiska höjningen. Risken har ökat för att den höga inflationen ska bita sig fast i pris- och lönebildningen.

– Riksbanken behöver därför agera med penningpolitiken för att se till så att inflationen återgår till målet, står det i pressmeddelandet.

Förutspår ytterligare höjning

Inflationen har stigit snabbt och väntas vara kvar på över sju procent under resten av året. 

Riksbanken förutspår att styrräntan kommer att höjas ytterligare framöver.

–  För att se till att inflationen återgår till målet och motverka att den höga inflationen biter sig fast i pris- och lönebildningen har direktionen beslutat att höja styrräntan från 0,25 till 0,75 procent. Direktionens prognos är att räntan kommer att höjas ytterligare och ligga nära 2 procent i början av nästa år, fastlår Riksbanken.

Historisk händelse

Senaste gången en så kallad dubbelhöjning av styrräntan inträffade var i februari 2000, då Riksbanken höjde styrräntan med 50 punkter. Från 3,25 till 3,75 procent.

Flera exporter har räknat med en höjning.

– Hela syftet med höjningen är att dämpa inflationen, så förhoppningsvis får vi se en lägre inflation nästa år, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, till SVT Nyheter.

Han tillägger:

– Det är svårt för Riksbanken. Vi är en liten ekonomi i en stor värld. Den stora bilden är att vi importerar inflation. Så det absolut viktigaste för att få ner svensk inflation är nog att den europeiska centralbanken höjer räntorna och lyckas få ner inflationen.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


EXPERTER: Ladda aldrig din mobil så här

2025 11 15

Experter varnar för att ladda sin mobil på fel sätt.

Att ladda mobilen är en regelbunden vana som vi kanske inte tänker så mycket på.

Men om man laddar telefonen på fel sätt så riskerar man att kraftigt förkorta batteriets livslängd och öka risken för överhettning.

Varnar för vanligt misstag

Det finns flera vanliga misstag som folk begår när de laddar mobilen.

Ett av de vanligaste misstagen, som kan leda till stora problem, är att ladda mobilen med skalet på, rapporterar Teksiden.

Många lämnar skalet på under laddning för att skydda sin telefon, enligt sajten.

Men det är ett stort misstag. Det kan leda till överhettning.

– Överhettning kan sakta ner laddningen och kan också minska batteriets livslängd avsevärt, rapporterar sajten.

Risken är extra stor om man använder trådlös laddning.

LÄS OCKSÅ: Aktie rusar när storbank lämnar Ryssland

Skapar flera problem

Att ladda trådlöst med skalet på är alltså extra riskabelt.

Det har till exempel visat sig att Samsung Galaxy S10e blir väldigt varm när den laddas på det sättet.

Även Apple har varnat iPhone-användare för att ladda trådlöst med skalet på, enligt sajten.

Att ha skalet på vid laddning medför även andra problem.

Om man har skalet på när man laddar så kan till exempel kontakten mellan laddkabeln och laddningsporten förhindras, så att mobilen inte laddas.

Då riskerar man alltså att upptäcka att batteriet är tomt när man tror att man har laddat det.

Mellan 20 och 80 procent

Många experter menar också att man över huvud taget bör undvika att ladda mobilen över natten.

Det kan leda till överladdning och överhettning, enligt sajten.

Experter har ofta varnat för långladdning, och även för att låta mobilen ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent, säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen