SVERIGE: Nytt besked om elsparkcyklar – blir märkbar förändring i städerna

2022 06 27

Elsparkcykelbolagen står inför stora ekonomiska utmaningar. 

Företagen som står bakom de elsparkcyklar som finns tillgängliga för allmänheten på gator och torg i många svenska städer tvingas se över sina verksamheter rejält, rapporterar Svenska Dagbladet.

Färre elsparkcyklar i sommar

En direkt konsekvens blir att svenskarna kan behöva leta extra noga för att hitta en ledig elsparkcykel under sommaren.

– Det blir en sommar med färre elsparkcyklar på gatorna, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, till tidningen.

Ekonomiska utmaningar

Flera orsaker ligger bakom minskningen. Bland annat har uppsägningar hos elsparkcykelbolagen duggat tätt, samtidigt som det ställs nya krav på att företagen måste byta fokus från expansion till lönsamhet.

Aktörerna bakom elsparkcyklarna tvingas skära i personalstyrkorna och exempelvis måste Voi minska sina kostnader med en fjärdedel, uppger SvD.

Flera bolag kan slås ut

Förutom att elsparkcyklarna lär bli färre generellt kan även flera bolag tvingas ta bort sina populära transportmedel helt och hållet från gatorna, framför allt i huvudstaden.

– De som inte lyckas nå lönsamhet kommer att slås ut. Vi har en lätt överetablering i antalet aktörer i Stockholm, säger Carl Bergqvist.

Nya regler 1 september

Nyligen behövde elsparkcykelbolagen även konfronteras med en regeländring som påverkar användningen av färdmedlet.

Från och med den 1 september kommer det nämligen inte vara tillåtet att ställa elsparkcyklarna hur som helst på trottoarer och cykelbanor.

– Det får vara slutslängt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till Aftonbladet.

Regeringens förslag

Inom kort kommer regeringen att presentera en ändring i trafikordningen som bland annat kommer att innebära att kommunen och polisen har rätt att forsla bort fordonen om de parkerats fel. Företagen måste sedan betala för att lösa ut elsparkcyklarna.

Samtliga nya regler

Följande nya regler kommer att gälla för användning av elsparkcyklar i Sverige, rapporterar Aftonbladet.

  • Elsparkcyklar får inte längre parkeras på gång– och cykelbanor, annat än vid cykelställ eller annan uppställningsplats. Kommunerna ansvarar för att sätta upp dessa.
  • Om elsparkcyklar har parkerats eller lämnats på olämplig plats har kommun och polis möjlighet att forsla bort dem. Elsparkcykelföretagen kommer då behöva betala kostnaden som uppstått för bortforslingen.
  • Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.
  • Ändringen träder i kraft den 1 september 2022.

Foto: C. Spinnen

Text: Redaktionen


Klart besked till alla som kör bensin- och dieselbil

2024 12 20

Sverige riskerar att missa EU:s klimatmål till 2030.

Detta trots att regeringen tidigare i år meddelade en uppmärksammad höjning av reduktionsplikten.

– Regeringen kommer att gå fram med en ny reduktionsplikt som innebär att Sverige väntas kunna nå ESR-åtagandet, den del av EU:s klimatmål som bland annat reglerar utsläppen från vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk, framhöll Finansdepartement och Klimat- och näringslivsdepartementet i augusti.

Kalkylen kan spricka

Enligt Statistiska centralbyrån har dock utsläppen från fossila drivmedel ökat med 23 procent hittills i år.

Det innebär ett högre trafikutsläpp än regeringen räknade med – och den beräkning som regering gick fram med är därmed på väg att spricka, uppger SVT Nyheter.

– Det är såklart inget som är bra, men alla gör ju prognoser utifrån sin bästa förmåga, ingen har en spåkula, inte regeringen, inte myndigheterna. Och märker vi att det inte stämmer överens med verkligheten får vi anpassa vårt arbete efter det, säger klimatminister Romina Pourmokhtari (L) i en kommentar till kanalen.

Tydligt besked

Missar Sverige ESR-målet kan det resultera i böter på miljardbelopp till EU. 

Beskedet till folk som kör bensin- och dieselbil är dock mycket tydligt: att höja inblandningen är överhuvudtaget inte aktuellt som en anpassning.

– Nej, jag menar att ytterligare vrida reduktionsplikten inte är att lösa problemet, den riktiga lösningen är mycket mer komplex, säger Romina Pourmokhtari.

Sänkte skatten

I samma veva som regeringen i augusti meddelade att reduktionsplikten höjs från sex till tio procent aviserades också ett förslag om sänkt skatt på drivmedel.

– Den sänkta skatten beräknas totalt mer än kompensera för det prispåslag som reduktionsplikten kan leda till, framhöll regeringen.

– Staten står för hela kostnaden. De som oroas av detta kan sova lugnt, vi kompenserar genom skattesänkningar på drivmedel, tillade Sverigedemokraterna i en kommentar till Aftonbladet vid tillfället.

Foto: Circle K resp Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Risk för jättekrasch – ”värre än finanskrisen”

2024 12 20

Hösten 2008 kraschade den amerikanska bostadsmarknaden, vilket ledde till en global finanskris.

När investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs i september 2008 spred sig paniken på världens finansmarknader.

Stockholmsbörsen rasade nästan 60 procent på ett år och kronans värde störtdök med 40 procent. Samtidigt sköt arbetslösheten i höjden och räntan tickade uppåt i en snabb takt.

”Panik på marknaden”

Orsaken till finanskrisen 2008 var en katastrofalt fungerande amerikansk bolånemarknad.

– Folk hade fått lån på felaktiga grunder. Sedan hade de här lånen paketerats om och sålts vidare, förklarar Swedbanks chefsekonom Anna Bremam i en intervju med SVT.

– När huspriserna sedan började falla visste man inte vem i det finansiella systemet som satt på riskerna. Då blev det panik på marknaden.

Stort larm: ”Kan bli värre än 2008”

Nu kan det återigen vara dags för panik på marknaden.

Världen riskerar en ny finanskris och den här gången kan det bli ännu värre än förra gången.  

Det framhåller den amerikanska senatens finansutskott i en ny rapport

– Den växande instabiliteten på de amerikanska bostadsförsäkringsmarknaderna kan leda till en bostadskrasch värre än 2008 om inte beslutsfattare agerar snabbt, står det i rapporten. 

Ökad risk 

Den ökade risken för extrema väderhändelser pekas ut om orsaken till den potentiella kraschen. 

Bostäder som drabbas av naturkatastrofer har blivit ett stort problem för försäkringsbolag i USA.

Detta eftersom klimatförändringarna har ökat risken för extrema väderhändelser, vilket tvingar försäkringsbolagen att betala ut mer pengar. 

I dag vägrar många försäkringsbolag att teckna försäkringar i utsatta områden. Alternativt chockhöjer försäkringsbolagen priserna eller begränsar omfattningen av ersättningen.

Finansutskottet varnar för att utvecklingen riskerar att leda till en ny finanskris.

– Om försäkringsbolagen vägrar att täcka fastigheter, som riskerar extrema väderhändelser, kommer inte bolånebolag att låna ut till dem.  Som ett resultat av den ökade svårigheten att få ett bolån kommer fastighetsvärdena sannolikt att sjunka. Det kommer innebära farliga konsekvenser för hela den amerikanska bostadsmarknaden.

Foto: E.J Sutcliffe

Text: Redaktionen