UTRIKES: Extrema åtgärder mot varuhus för att stoppa homosexualitet

2022 06 25

För att motverka homosexualitet beslagtas nu regnbågsfärgade kläder, väskor, pennor, skor och leksaker i varuhus i Saudiarabien.

Den extremistiska diktaturen gör nu räder i butiker och affärer som de anser marknadsför homosexualitet.

Diktatorn och hans kronprins

Talespersoner för den islamistiska diktatorn tillika kung Salman bin Abdulaziz och kronprinsdiktatorn Mohammed bin Salman uppger att man för närvarande riktar in sig på affärer i huvudstaden Riyadh.

– Vi måste hålla utkik efter slogans som bryter mot islam och allmän moral som marknadsför homosexuella färger och riktar in sig på yngre generationer, säger talespersonen till den saudiska statstelevisionen al-Ekhbariya.

Tvingar 35 miljoner invånare

Saudiarabiens diktatorssläkt styr landet som en extrem diktatur och tvingar landets 35 miljoner invånare att leva- under sharialagar.

En av effekterna är att homosexualitet är förbjudet.

Bland de saker som beslagtas av regeringens anti-HBTQ-agenter som genomsöker butiker hör en mängd olika varor.

Förgiftade meddelanden

Hårspännen, pennor, pennfack, kläder skor, ryggsäckar, väskor och leksaker är några exempel.

Agenterna hittade även regnbågsflaggor i en av huvudstadens affärer.

– Det sänder förgiftade meddelanden till barnen, rapporterar statstelevisionens reportrar i sina TV-sändningar.

Likadant i Qatar

Saudiarabien är inte det första landet i gulfregionen som utför räder mot butiker som säljer regnbågsfärgade artiklar.

Så sent som i december skedde samma sak i diktaturen Qatar.

– Leksaker med slogans som går emot islamistiska värden beslagtas meddelade Qatars handelsdepartement, enligt CNN.

Disney vägrade

Butiker runt om i landet drabbades av påhälsning av myndighetspersoner som helt enkelt stal varor i butikerna som exempelvis hade regnbågsfärger.

Biosuccén tillika superhjältefilmen Doctor Strange in the Multiverse of Madness skapade stor uppståndelse i Mellanöstern när den släpptes tidigare i år eftersom Disney vägrade att klippa bort HBTQ-scener.

Foto: Saudiarabiens Handelsdepartement

Text: Redaktionen


Danmark har läxat upp USA

2025 05 09

Enligt uppgifter till The Wall Street Journal avser USA att öka spionaget mot Grönland, som tillhör det danska kungariket.

Uppgifterna har väckt starka reaktioner i Danmark. Den danska underrättelsetjänsten, PET, har konstaterat att det föreligger ett ökat hot om spionage efter att artikeln publicerats.

Nu har Danmark kontaktat USA.

Det bekräftar statsminister Mette Frederiksen.

– Det här är rykten i en internationell tidning, och som ni vet har vår utrikesminister redan haft ett samtal med USA. Självklart kan man inte spionera på en allierad, säger hon enligt nyhetsbyrån Ritzau.  

Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen betonar att den danska regeringen har varit mycket tydlig i sin kommunikation.

– Det avgörande är att vi signalerat mycket tydligt till amerikanerna att kungarikets interna angelägenheter är kungarikets interna angelägenheter. Vi betraktar oss inte bara som en nära allierad till USA, vi är en nära allierad. Och därför kan vi naturligtvis inte tolerera om folk börjar spionera på varandra, säger han enligt TV2.

Utrikesministern betonar att det danska budskapet förmedlats till  den tillförordnade amerikanska ambassadören i Danmark, Jennifer Hall Godfrey, och att detta budskap nu sprids vidare i Washington.

Hotbild kvarstår

USA:s president Donald Trump har vid flera tillfällen framhållit att han vill se Grönland som en del av USA. Presidenten har dessutom vägrat att utesluta användning av militärt våld för att ta kontroll över världens största ö.

– För den nationella säkerhetens skull och för friheten i hela världen anser USA att ägande och kontroll av Grönland är av största vikt, har Trump utryckt på sin sociala medieplattform Truth Social.

USA har i dag en stor militär närvaro på Grönland. År 1951 ingicks ett försvarsavtal med Danmark som gav USA en betydande roll i försvaret av territoriet, inklusive rätten att bygga och upprätthålla militärbaser.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen