JUST NU: Ukraina tvingas retirera – Ryska soldater på frammarsch

2022 06 24

Ukrainas armé lider brist på vapen och tvingas nu dra sig tillbaka från den viktiga staden Sievierodonetsk där det rasat mycket hårda strider.

Den ryska diktaturens soldater är på frammarsch och de har vräkt bomber över staden Sievierodonetsk som i vanliga fall är en blomstrande och sprudlande stad med 102 000 invånare.

Nu har dock 90 procent av stadens bostäder bombats sönder eller förstörts i samband med det ryska anfallskriget uppger guvernören i regionen Luhansk.

Slagits i spillror

– Att stanna kvar i befintliga positioner [i staden Sievierodonetsk] som har slagits i spillror under flera månaders tid bara för sakens skull är inte meningsfullt, säger guvernören Sergey Haidai till ukrainsk TV.

Ukrainas statsledning framhåller att armén behöver mer avancerade vapen för att kunna hålla ställningarna mot Putins soldater och landet har om och om igen vädjat till Väst om starkare vapensystem.

Bristen på artillerisystem med längre räckvidd har varit ett problem för Ukraina i striderna och nu är hoppet ute om Sievierodonetsk.

Antalet dödsoffer stiger

Guvernören har även gått ut med ett meddelande på Telegram.

– Tyvärr måste vi dra tillbaka vår militär från Sievierodonetsk.

– Antalet döda ökar, framhåller guvernören.

Sievierodonetsk och grannstaden Lysychansk har varit de två sista stora städerna i regionen Luhansk som varit i ukrainsk kontroll.

Kan avgöra Donbass framtid

Luhansk och Donetsk är två av Ukrainas 27 regioner och de utgör Donbassområdet som Ukraina förtvivlat vill ta tillbaka från de ryska trupperna.

– Slaget om Sievierodonetsk är ett av de hårdaste i hela kriget och kan avgöra framtiden för Donbassregionen enligt president Zelensky, rapporterar The Guardian.

Fler ryska framsteg

Rysslands överlägsenhet både när det gäller mängden vapen och antalet soldater börjar bli allt svårare för Ukraina att stå emot och den ryska armén har gjort flera framsteg de senaste dagarna.

Samtidigt har nu nya amerikanska vapensystem anlänt till Ukraina i dagarna och Ukrainas Väpnade Styrkor hoppas att det ska bidra till att vända kriget till Ukrainas fördel.

Stor strategisk betydelse

Förlusterna i Sievierodonetsk är dock svåra för Ukraina rapporterar Deutsche Welle.

Sievierodonetsk och grannstaden Lysychansk har stor strategisk betydelse eftersom städerna kopplar samman Donbassregionen med andra delar av Ukraina.

– Framförallt ges motorvägen utanför Lysychansk extra stort fokus då den används för att förse Ukrainas armé med material.  

– Den användes även för att evakuera civilbefolkningen innan vägen blev för farlig att färdas på med anledning av bombningarna, rapporterar Deutsche Welle.

Kramatorsk befaras stå på tur

När de ryska styrkorna tagit Sievierodonetsk och Lysychansk så står vägen öppen fram till regionens gräns västerut. Från gränstrakterna kan den ryska armén rycka fram mot staden Kramatorsk som är huvudort för Donetskregionen myndigheter.

Kramatorsk är även en av de sista större städerna i Donbass som fortfarande styrs helt av Ukraina.

Högt pris för Putins armé

Samtidigt har Ryssland tvingats sätta in rejäla kraftansträngningar i sina långvariga försök att inta Sievierodonetsk och den ryska armén är nedsliten och sargad. Därmed är det oklart hur stora resurser ryssarna har för att på kort tid avancera västerut.

Den ryska diktaturen har betalat ett högt pris för de senaste veckornas strider i Sievierodonetskområdet.

Foto; K Schmidt resp resp.  Д Григорьев

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen