JUST NU: Putins lovar utökat stöd

2022 06 21

Rysslands diktator Vladimir Putin utfärdar ett löfte till landets väpnade styrkor.

– Vi kommer att fortsätta utveckla och stärka de väpnade styrkorna och ta hänsyn till potentiella militära hot och risker, säger Putin i ett tv-uttalande, enligt nyhetsbyrån Reuters.

Supervapen är redo

Putin tillägger att Rysslands ”supervapen”, kärnvapenroboten Sarmat-2, även kallad Satan-2, snart är redo.

Diktatorn meddelar att den nya interkontinentala kärnvapenroboten kommer placeras ut och vara redo för användning vid årsskiftet.

”Prata artigt”

Dmitry Rogozin, chef för Rysslands statliga rymdorganisation och tidigare vice premiärminister, har tidigare hotat om att Ryssland är redo att använda Satan-2.

I slutet av maj pratade han om kärnvapenroboten i rysk tv. Han visade  upp bilder på en krater som orsakats av en Satan-2-robot, som avfyrats utan kärnstridspress.

– Med en kärnladdning kommer en sådan krater på fiendeplats att vara… ja, mycket stor, djup och radioaktiv, sa  Dmitry Rogozin och tillade:

– Det återstår bara att råda angriparna att prata mer artigt med Ryssland.

Diktatorn informerades

Några veckor tidigare visade ett inslag på rysk tv när Vladimir Putin blev informerad om en lyckad första provskjutning av Satan-2.  Kärnvapenroboten hade träffat ett mål 600 mil bort.

I dagens tv-inslag kommenterade diktatorn sitt nya "unika vapen". 

– Detta unika vapen kommer att stärka stridspotentialen hos våra väpnade styrkor och kommer på ett tillförlitligt sätt säkerhetsställa Rysslands säkerhet från yttre hot, och ge en tankeställare för alla som försöker hota vårt land, konstaterade Putin, enligt Sky News.

RS-28-Sarmat

Den interkontinentala kärnvapenroboten heter officiellt RS-28-Sarmat, men kallas av Nato och väst för ”Satan-2”.

Enligt ryska uppgifter väger den 210 ton och har en räckvidd på mellan 11 000 och 18 000 kilometer.

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


Alla tar det för givet – uppges försvinna helt från matbutikerna

2025 05 07

Det som många tar för givet i matbutikerna kan snart vara ett minne blott.

Sverige blir allt mer kontantlöst.

Digitala betallösningar som Swish, Apple Pay eller Google Pay har etablerat sig i folks vardag till den grad att de till och med blivit en utmanare till bankkorten.

Enligt betalrapporten Payments in the Nordics från Svea Bank uppger nästan halva Sveriges befolkning, 49 procent, att man dessutom föredrar att betala i en självbetjäningskassa framför en bemannad kassa.

– Samtidigt som andelen som vill betala med självscanning fördubblats på ett år har butikerna inte ställt om i samma takt, sade Magdalena Caesar, affärsområdeschef för betallösningar på Svea Bank, när rapporten kom ut 2024.

På väg att försvinna

Kraven på digitala betalningsmetoder och självbetjäningskassor ser dock nu ut att bli verklighet inom en inte alltför avlägsen framtid.

Det menar såväl Bengt Nilervall, näringspolitisk chef på Svensk Handel, som Charlotta Lindblad, kommunikationschef på Swish, rapporterar Dagligvarunytt.

Utvecklingen går så pass snabbt att de klassiska kassalinjerna är på väg att helt försvinna från handeln på sikt, lyder prognosen.

Argumentet är att det i slutändan även gynnar kunden om det går att automatisera eller digitalisera det som personal behöver lägga tid på idag.

Deras tid och kompetens kommer mycket bättre till sin rätt när de får fokusera på service, inspiration och att skapa ett bra kundmöte. En traditionell kassadisk utgör dessutom en fysisk barriär mellan personal och kund, säger Charlotta Lindblad till tidningen.

Fem till tio år

Karl Johan Läbom, Ica-handlare i Vänersborg, delar den prognosen.

– Det tror jag är passé om fem, tio år, säger han till Ttela angående kassornas plats i butikerna.

Även alternativet att ha butiker utan personal överhuvudtaget lyfts fram som ett tänkbart alternativ i framtiden.

När Karl Johan Läbom får frågan om han tror att självscanningen är här för att stanna, ger han ett tydligt och enkelt svar.

– Verkligen, definitivt.

Har provat

Ica har, förutom självscanning, redan provat obemannade butiker. 

I början av september 2020 öppnade den första obemannade Ica-butiken, efter att företaget utfört experiment och analyserat i en butik under sex månader vintern 2019/20.

Johan Berg, X-lead på ICAx, trodde redan då att de traditionella kassornas roll skulle bli allt mindre.

– Jag tror inte vi kommer se att majoriteten av butiker kör helt utan bemanning. Mer troligt är att butikerna har olika hybridlösningar med bemannat, obemannat, plockskåp och satelitbutiker, sade han i samband med projektet.

Foto: ICA Gruppen

Text: Redaktionen


JUST NU: Biljätte höjer priset – på vissa modeller

2025 05 07

Den amerikanska biljätten Ford höjer priset på tre modeller som tillverkas i Mexiko.

Ford Motor väljer nu att höja priset på tre av sina modeller.

Den gemensamma nämnaren?

Alla tre produceras i Mexiko.

Man blir därmed en av de första biljättarna som justerar sina priser efter den amerikanske presidenten Donald Trumps tullar.

Det rapporterar Reuters under onsdagen.

Gäller dessa tre modeller

Priserna för Fordmodellerna Mustang Mach-E, Maverick pickup och Bronco Sport, kommer nu att öka med så mycket som 2 000 dollar, cirka 19 200 kronor, på vissa varianter.

Detta enligt ett meddelande som gått ut till återförsäljare, som nyhetsbyrån också tagit del av.

Läs mer: Populär app stängs ned av Transportverket

Från och med då gäller nya priserna

En talesman för Ford uppger att prishöjningarna kommer att gälla för fordon som byggts efter den 2 maj, som anländer till butikerna i slutet av juni.

Enligt samma talesperson återspeglar dessa prishöjningar “vanliga” prisåtgärder i mitten av året, “kombinerat med vissa tullar som Ford står inför”.

– Vi har inte fört över hela kostnaden för tullar till våra kunder, uppger talesmannen.

Skyhöga kostnader för Trumps handelskrig

Ford har tidigare uppgett att det handelskrig Trump för mot resten av världen kommer att kosta biltillverkaren 2,5 miljarder dollar, cirka 24 miljarder kronor, i extra kostnader för 2025.

Samtidigt rapporterar rivalen General Motors att tullarna beräknas kosta mellan 4 och 5 miljarder dollar, cirka 38-48 miljarder kronor, efter införandet av kraftiga avgifter på utländsk bilimport.

Läs också: Danmark agerar drastiskt – bekräftar hot från USA

Text: Redaktionen