SVERIGE: Dieseltjuvar härjar – Morgan Johansson lovar åtgärder

2022 06 21

Regeringen har gett polisen i uppdrag att lösa problemet.

Flera delar av landet har drabbats av omfattande stölder av diesel under de senaste veckorna. 

I exempelvis Kalmar län har det skett en ökning med 150 procent i år, rapporterar Sveriges Radio.

Misstänker internationella ligor

Tanklock plockas bort av tjuvarna och det rapporteras om hur det slabbas på marken.

Enligt regeringen kan det ligga internationella ligor bakom stölderna. Uppdraget har nu gått ut till polisen att sätta stopp för dieselstölderna fortast möjligt. 

Ministern: “Eget ansvar”

Samtidigt menar justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) att företagarna själva måste se om sitt hus för att förebygga stölderna.

– Man ska komma ihåg att de här företagen tjänar väl ändå en hel del pengar, säger han till SR.

Han tillägger:

– Man har faktiskt ett eget ansvar att skydda sin egendom.

Lovar åtgärder

Morgan Johansson lovar dock åtgärder för att hjälpa alla drabbade att komma till bukt med problemet. Han uppmanar även att fortsätta anmäla stölderna för att hjälpa polisen att sätta fast tjuvarna.

– Polisen har ett specifikt inriktat regeringsuppdrag sedan 2018 att inrikta sig på internationella stöldligor. Där vidtar man en lång rad åtgärder, bland annat i samarbete med tullen för att förhindra att stöldgods kommer ut ur Sverige. Men också bättre underrättelse och samverkan över landet mellan olika polisorganisationer, säger Johansson.

Kritik från KD: “Häpnadsväckande”

Justitieministerns uttalande har dock väckt kritik från oppositionen, i synnerhet det som anspelade på att företagarna själva har ansvar för att skydda sin diesel.

– Det är ett helt häpnadsväckande uttalande från justitieministern. För det första har han ingen aning om vad han pratar om när han lyfter fram att de här företagen tjänar pengar så det får man väl ha råd med. Det här är en bransch i kris med väldigt små marginaler till följd av höga dieselpriser. För det andra lägger han över ansvaret på brottsoffren, säger Andreas Carlsson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna, till SR.

“Vad kommer härnäst?”

Han tillägger:

– Har inte företagare och medborgare rätt till skydd oavsett vad man tjänar? Vad kommer härnäst? Ska föräldrar inte kunna utgå från att polisen skyddar deras barn om föräldrarna tjänar pengar?

Höga bränslepriser

De höga bränslepriserna tros vara bakgrunden till varför dieselstölderna skjutit i höjden den senaste tiden. 

Igår låg dieselpriset på 26,86 kronor per liter, rapporter Expressen med hänvisning till Circle K och Preem. Det var en minskning med 35 öre. 

Bensinpriset sänktes samtidigt med 55 öre till 22,78 kronor per liter, skriver tidningen.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp J. Latuperisa-Andresen

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen