JUST NU: Påven kritiseras för relationsråd

2022 06 17

Påve Franciskus uppmanar ogifta par att inte ligga med varandra.

Vatikanen har släppt en guide för hur katolska kyrkan anser att två unga personer bäst skapar en framgångsrik relation med varandra.

I ett 97 sidor långt dokument förklaras bland annat hur “kyskhet lär ut timingen och metoden för sann kärlek”, rapporterar Daily Mail.

Vill påminna unga par

Ledaren för den katolska kyrkan har skrivit förordet till guiden. 

Påven påtalar där att många ogifta par kan behöva påminnas om den höga andelen skilsmässor och att det finns ett skriande behov av “förnyat pastoralt engagemang”.

“Den dyrbara dygden”

– Kyrkan får aldrig misslyckas med att våga föreslå den dyrbara dygden av kyskhet, även om detta nu står i direkt kontrast till den vanliga mentaliteten, skriver Vatikanen i sitt dokument. 

“Sann kärlek”

Vatikanen skriver också:

– Kyskhet lär gifta par tiderna och vägarna för sann, delikat och generös kärlek och förbereder dem för den autentiska gåvan av sig själv som ska levas under hela deras liv i äktenskapet. 

Kritikstorm mot påven

Påven har inte direkt undgått kritik för sina relationsråd. Flera teologer kritiserar den katolska kyrkans syn som föråldrad och skadlig för moderna äktenskap.

– Att utesluta [sex], som den katolska läran alltid har gjort, är ett allvarligt etiskt fel, säger den italienska teologen Vito Mancuso till The Telegraph.

“Måste lyssna på verkligheten”

En annan teolog, Alberto Maggi, menar att påven måste inse hur världen egentligen ser ut.

– De borde lyssna mer på verkligheten hos unga människor idag, på hur de lever, innan de återutger den doktrin som de alltid har föreslagit, säger han till tidningen La Repubblica.

“Inte ett förbud”

Austen Ivereigh, en brittisk expert på den katolska kyrkan, menar att “guiden” snarare ska ses som goda råd än som en lag utförd av Vatikanen.

– Det här är inte ett förbud eller en ny regel. De bjuder in människor att följa den här vägen. De vet att det går emot strömmen i samhället. Kyrkan förstår att de flesta nuförtiden bor tillsammans och har sex före de gifter sig, säger han till The Telegraph.

Finns poänger

Ivereigh menar dock att det går att plocka russin ur kakan från Vatikanens dokument, och syftar på att unga par som rusar in i äktenskap utifrån sexuella grunder kanske inte förblir gifta särskilt länge.

– Idén är att par ska få tid att utveckla alla element som är avgörande för äktenskap, såsom tålamod och kommunikation, säger Austen Ivereigh till den brittiska tidningen.

Foto: A. Vaswani

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen


Efterlängtad dryck till Sverige

2025 09 13

Det havrebaserade varumärket Oatly lanserar en ny latte i Sverige.

Drycken Matcha Oat Drink har fått stor uppmärksamhet globalt på sociala plattformar.

På TikTok hyllas Oatlys matcha-latte av miljontals användare, men i Sverige har drycken lyst med sin frånvaro, fram tills nu.

Från och med denna vecka går det att köpa drycken i svenska butiker, där den nu introduceras.

Hög efterfrågan

Matcha Oat Drink kombinerar företagets populära iKaffe-havredryck med finmald Tencha-matcha och en hint av vanilj.

Den kan drickas både varm och kall och ses som ett naturligt steg för företaget då efterfrågan har varit hög.

– Matcha-trenden har fullkomligt exploderat på kort tid och vi är glada att lansera en drickfärdig matcha för alla som är nyfikna att prova, säger Ilse Siekkinen, VD för Oatlys verksamhet i Norden, till Vegomagasinet.

Drycken är helt växtbaserad och gjord på svensk havre.

Matchan framställs genom att Tencha-bladen ångas varsamt och torkas vid hög temperatur innan de mals till ett fint pulver.

– Havredrycken passar fantastiskt bra med matchans smakprofil. Med vår nya dryck tar vi matcha-trenden ut i landet och in i vardagen, säger Siekkinen.

Viral trend 

Matcha har blivit en favorit på TikTok och Instagram, där allt från iskaffe till bakverk fått en grön twist.

Oatly hoppas nu att deras färdiga latte ska göra drycken ännu mer tillgänglig för trendkänsliga konsumenter.

Matcha Oat Drink lanseras i två förpackningsstorlekar - en liter för hemmabruk och en smidig 250 ml-förpackning med sugrör för den som vill ha en snabb dryck på språng.

Matchas framgång

Matcha är ett japanskt grönt te gjort på finmalda teblad som vispas ut i vatten eller mjölk för en intensiv smak och vacker grön färg.

Drycken har blivit en global trend tack vare sina hälsofördelar, sin unika smak och sin fotogeniska färg – och syns idag överallt.

De senaste åren har intresset för det gröna tepulvret skjutit i höjden, och matcha i olika former har blivit en trend att visa upp på sociala medier.

I Storbritannien steg försäljningen av matcha med över 200 procent häromåret, uppger SvD.

Foto: T Stokpic

Text: Redaktionen