JUST NU: Då vill regeringen stänga Bromma flygplats

2022 06 17

På fredagsmorgonen fick infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ta del av den så kallade Arlandautredningen.  

Utredaren Peter Norrman presenterade sina slutsatser på en pressträff tillsammans med Tomas Eneroth.

Ska stängas

Han föreslår att Bromma flygplats ska vara  helt fossilfri från och med 2030. Endast tillåtna fossilfria flygfarkoster ska starta och landa på flygplatsen.

Han föreslår även att flygplatsen stänger helt 2035.

–  Om man skulle göra en snabb avveckling finns en risk att konkurrenssituationen skulle förvärras. Då skulle vi få höjda priser och sämre utbud, säger Norman, till SVT Nyheter.

En slutsats från en tidigare utredning är att Bromma flygplats skulle kunna stängas så tidigt som 2025.

”Spännande förslag”

Regeringen vill stänga Bromma flygplats, men saknar majoritet i riksdagen.

– Det är spännande förslag. Förhoppningsvis bidrar det till att vi kan få en bred politisk enighet om att lägga ned Bromma, säger Tomas Eneroth på pressträffen.

Kritik från MP

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson för MP,  kallar Arlandautredningen för ”svag”.

– Svag utredning om Arlanda/Bromma. Föreslår nedläggning av Bromma 2035, men Bromma kan börja ställas om till en hållbar stadsdel redan under nästa mandatperiod. Och att fortsätta utreda en fördubbling av Arlanda mitt i ett klimatnödläge är slöseri med resurser, skriver han på Twitter.

Han föreslår snabbare åtgärder.

– Regeringen borde lägga utredningen i soppåsen och istället skrida till verket. Genomför de åtgärder som krävs för en Bromma-stängning närmsta tre åren. Bygg hållbar stad. Nödvändig kapacitet av samhällskritiskt flyg kan med marginal slukas av Arlanda redan idag.

Inget svar från Moderaterna  

Moderaterna kommer inte att ge ett gensvar innan valet.

Det säger Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M).

Han anser att den nya utredningen är ett sätt för regeringen att dra ut på processen.

– Jag tycker att det tydligt att regeringen vill ducka den här frågan till efter valet för att sedan sälja ut den till V och MP, säger han till SVT och tillägger:

– Brommafrågan är inte aktuell att diskutera innan Arlandafrågan är löst, och den här utredningen löser inte Arlandafrågan.

Situationen har förbättrats på Arlanda

Turbulensen på Sveriges största flygplats fortsätter. Men situationen har förbättrats. 

På fredagsmorgonen meddelar Swedavia att kötiden har minskat på Arlanda. Vid 07.30 hade kötiden till säkerhetskontrollen minskat från en timme till runt tio minuter, rapporterar nyhetsbyrån TT.

Swedavia fortsätter dock att rekommendera att resenärer ska vara på plats senaste tre timmar före avgång, uppger Expressen.

Foto: L.Filipe C.Sousa

Text: Redaktionen


Två banker bekräftar missräkning – inte hänt barnfamiljer på 50 år

2024 09 02

Sveriges barnfamiljer skulle egentligen haft ett högre barnbidrag än vad de har idag.

Den slutsatsen drog Swedbank redan i våras.

Bidraget, vars syfte är att ge stöd för kostnader som uppkommer när man får barn, har inte justerats sedan 2018.

– Barnbidraget täcker i år endast 25 procent av de nödvändiga kostnaderna för en 10-åring. Under de över 50 år som Swedbank har följt hushållens ekonomi har nivån inte varit lägre, sade Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom, i april.

Nästa bank slår larm

Enligt storbankens uträkning skulle barnbidraget idag ha legat på 1 600 kronor i månaden istället för dagens 1 250 kronor utifrån hur inflationen har förändrats.

Nu ansluter ytterligare en bank, Länsförsäkringar, till debatten. Man drar exakt samma slutsats som Swedbank.

Barnbidraget har urholkats och tappar relevans. Barn kommer med stora utgifter, som exempelvis mat, kläder och fritidsaktiviteter. Men eftersom barnbidraget inte skyddats mot inflationen tär utgifterna alltmer på familjens ekonomi, säger Stefan Westerberg, privatekonom på Länsförsäkringar, i ett pressutskick på måndagen.

1,5 miljoner familjer

När barnbidraget justerades 2018 höjdes det från 1 050 kronor till 1 250 kronor per månad och barn.

Inflationen har sedan dess varit totalt 28 procent, utan att bidraget har förändrats på nytt. 

Därmed har 1,5 miljoner familjer fått ett barnbidrag som “tappat betydligt i köpkraft”, framhåller Länsförsäkringar.

– Barnbidraget tappar relevans och täcker en allt mindre del av de utgifter som kommer med att ha ett barn. Det skapar stora bekymmer för barnfamiljer. Att ha 1 250 kronor eller 1 600 kronor varje månad per barn är en stor skillnad för många och kan bidra till att barnet inte får nya kläder eller kan delta på de fritidsaktiviteter som barnet vill, säger Stefan Westerberg.

Kostar 2 miljoner

Att försörja ett barn upp till 18 års ålder kostar nästan 2,3 miljoner kronor, enligt samma bank.

Drar man bort studie- och barnbidrag landar summan på cirka 2 miljoner. Det är barnets första tid som kostar mest pengar.

– Att få barn är en fantastiskt men det innebär också en ny ekonomisk situation för dig som förälder. Barn kostar betydande summor och det är viktigt att veta om att dagens barnbidrag endast täcker en liten och minskande del av de nya kostnaderna, säger Stefan Westerberg.

Banken: så mycket kostar det att ha barn per år

År/ålder Summa per år
1 år 189 756
2 år 135 086
3 år 153 656
4 år 140 456
5 år 140 456
6 år 152 056
7 år 156 256
8 år 156 256
9 år 97 456
10 år 104 656
11 år 108 456
12 år 118 016
13 år 92 360
14 år 99 800
15 år 107 000
16 år 108 200
17 år 113 000
18 år 122 000
Totalt 2 294 922

Källa: Länsförsäkringar

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige

2024 09 02

Matjätten Axfood tar till ett nytt knep för att öka mjölkförsäljningen.

Koncernen, som äger Willys och Hemköp, har med hjälp av artificiell intelligens (AI) tagit fram nya 1,5-liters mjölkförpackningar för det egna märket Garant.

De nydesignade mjölkpaketen kommer nå butikshyllor i hela landet under de kommande dagarna.

Med hjälp av AI har Axfood tagit fram en helt ny förpackningsdesign, som enligt ett pressutskick ska ”förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken, kombinera det med produktens egenskaper, och applicera det i designen av förpackningen”.

– Med samma goda svenska traditionella mjölk som alltid på insidan och en allt annat än traditionell design på utsidan kommer de AI-designade mjölkpaketen nu fylla mejerihyllorna för miljontals kunder i Axfoodsbutiker i hela landet, skriver Axfood om sina nya mjölkpaket.  

Se bild på mjölkpaketen längst ner i artikeln

”Unik design”

Björn Blomqvist är AI-strateg på Axfood. Han har arbetat inom koncernen i fem år med att utveckla AI-modeller.

De nya mjölkpaketen beskriver Blomqvist som ett unikt projekt.

– Vårt arbete med AI handlar inte bara om effektivisering, processer och prognosverktyg, utan också om att frigöra kreativ potential. Det har vi verkligen gjort här. AI:n vi utvecklat har lärt sig förstå både vad vi och våra varumärken står för, våra produkter och vårt designspråk. Genom den integrerade AI-assistenten kan applikationen stötta våra designers genom promptning och designprocess, och på så sätt inspirera och skapa unik förpackningsdesign som inte liknar något annat vi gjort.

Övertygad: Blir mer AI

Enligt Lisa Dauchez, chef för varumärkesutveckling och förpackning på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, är mjölkpaketen ett exempel på hur butikskedjan kan använda AI i framtiden.    

– Vi ville utforska hur vi kunde nyttja AI i vår kreativa förpackningsprocess, och valde en traditionell produkt då det finns något spännande och oväntat i mötet mellan det traditionella och det nya. Mjölken har också stor synlighet i våra butiker. Vi hade aldrig landat i den här designen utan AI, och genom att testa oss fram har vi lärt oss mycket om hur och var i processen vi kan använda AI framåt.

Björn Blomqvist gör samma bedömning.

– Även om vi använt oss av AI många år och redan tagit ett 100-tal AI-modeller i produktion är vi bara i början av en väldigt spännande resa, både som samhälle, bransch och inom Axfood, säger han.

AI-strategen berättar även att Axfood använder sig av artificiell intelligens i andra delar av verksamheten.     

Med hjälp av AI har butikskoncernen tagit fram lösningar inom både butik, lager och transporter.  

– Det stärker både hållbarhetsarbetet, sortiments- och kampanjarbetet och effektiviteten i vår verksamhet, vilket är sådant som kanske inte syns på ytan, men har stor betydelse för kunden i slutändan.

 

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen