JUST NU: ”Ryssland har förlorat kriget”

2022 06 17

– Ryssland har ”strategiskt förlorat” kriget i Ukraina.

Det säger chefen för Storbritanniens väpnade styrkor, amiral Sir Tony Radakin, enligt brittiska Sky News.

Han konstaterar att Vladimir Putin har förlorat drygt 25 procent av sina markstyrkor. Samtidigt har diktatorn endast uppnått ”små vinster” i Ukraina.

Slut på trupper och avancerade vapen

– Även om Ryssland kan nå ”taktiska framgångar” under de kommande veckorna är alla föreställningar om att kriget varit en framgång nonsens, betonar Tony Radakin.

Enligt amiralen kommer Ryssland aldrig att kunna ta över hela Ukraina. Putinregimen har slut på trupper och avancerade robotar, vilket enligt Radakin innebär att invasionen är dömd att misslyckas.

”Fruktansvärt misstag”

– Det är ett fruktansvärt misstag av Ryssland. De kanske har uppvisat några taktiska framgångar under de senaste veckorna. Och de kan fortsätta under de närmaste veckorna, men Ryssland har redan förlorat strategiskt, säger Tony Radakin till Sky News och tillägger:

– Nato är starkare, Finland och Sverige vill gå med.

Amiralen framhåller att Moskva redan tvingats att ge upp stora mål i kriget. 

De pågående striderna i östra Ukraina är dessutom oerhört tuffa och frontlinjen rör sig långsamt. Den ryska krigsmakten kan förvänta sig nya förödande förluster.

Enligt Tony Radakin har Vladimir Putin förlorat drygt 50 000 soldater som dödats eller skadats under invasionen av Ukraina.

Hyllar Ukraina

Amiralen avslutar intervjun med att hylla Ukraina.

– De är modiga och geniala människor gällande hur de utkämpat striderna mot Ryssland. Men de är även ärliga och säger att de behöver hjälp.

Tony Radakin framhäver att Storbritannien kommer att fortsätta att stödja Ukraina.

– Vi ser långsiktigt på det här.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 18

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen