JUST NU: Förändrat tonläge i Finland

2022 06 16

Finland kan gå vidare med sin Natoansökan utan Sverige.

Det anser Jussi Halla-aho, tidigare ordförande för Sannfinländarna och numera utrikesutskottets ordförande i den finländska riksdagen.

– Jag tycker inte att Finland ska hänga upp sig på Sverige. Den säkerhetspolitiska situationen skiljer sig åt mellan länderna, sa han till Yle förra veckan.

Gränsen är avgörande

Jussi Halla-aho understryker att Finlands 130 mil långa gräns mot Ryssland utgör  en betydande skillnad.

Han anser att det kanske är en dum strategi att vänta på Sverige allt för länge.

Säkerhetsläget är så pass allvarligt.

– Det här glömmer man lätt när man pratar om att vi är sammanbundna. Jag tycker inte att Finland kan förbinda sig till att göra som Sverige. Även om det förstås skulle vara önskvärt att länderna fortsätter i samma riktning och går i samma takt, konstaterar Halla-aho.

Finns en gräns för tålamodet

– Det finns en ände på tålamodet.

Det säger Hasse Svens, SVT:s utrikesreporter i Finland till SVT Nyheter.

Han konstaterar att tonläget har förändrats i Sveriges grannland. Det finns numera en gräns för det finska tålamodet. 

Viktigt försvarssamarbete 

Samtidigt betonar Hasse Svens att det även finns flera skäl till varför Finland väljer att vänta in Sveriges ansökan – även om landet skulle kunna gå vidare på egen hand.

– Finland är ju den säkerhetspolitiska skölden för Sverige, men den här skölden blir betydligt starkare om också Sverige är med. Det blir mer djup i försvaret så det är också viktigt för Finland att man går in i Nato samtidigt, säger Hasse Svens till SVT.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


Ryanair-plan flög till oväntad destination – passagerare i tårar

2025 01 03

Passagerare på ett Ryanair-flyg fick på den hårda vägen lära sig värdet i att dubbelkolla sin bokning.

Turisterna hade med gott humör lämnat London med destination Frankfurt och tyskarnas berömda julmarknad i början av december.

Men glädjen byttes snart ut mot förtvivlan.

Det visade sig att flyget var på väg till en helt annan flygplats än vad passagerarna hade förväntat sig, rapporterar belgiska tidningen HLN.

Ilskan: "Ryanair har lurat oss"

Istället för att flyga till den centrala flygplatsen i Frankfurt flög planet till en gammal flygbas (Hahn) som numera används för civila flygningar.

Den ligger dock 130 kilometer från den destination som de brittiska passagerarna trodde att de skulle flyga till.

– Vi såg på skärmarna att vårt flyg gick till Hahn. Det var inte fråga om Frankfurt. Det var då vi insåg att vår resa skulle bli en riktig mardröm. Flickan som satt bredvid mig brast faktiskt ut i gråt, säger resenären Bridget Brown till HLN.

Kvinnan rasar nu mot lågprisbolaget.

– Alla på vårt plan hade begått samma misstag. Ryanair har verkligen lurat oss.

"Vi blev strandade"

Den helt avgörande informationen om vilken flygplats i Frankfurt som Ryanair flyger till hade med andra ord helt undgått de brittiska turisterna.

När de väl landade på Hahn fick de en chock.

– Den flygplatsen var lika stor som en skokartong. Det såg ut som en flygbas, med de där gamla krigsbunkrarna runt omkring. Det fanns uppenbarligen ingenting att göra där. Vi var strandsatta i en håla, nästan två timmars bilresa från vår riktiga destination, säger Bridget Brow och poängterar att “alla på flyget gjorde samma miss”.

Ryanair svarar: "Inte lurat någon"

Att ta tåget in till Frankfurt skulle ta över tre timmar. Hyrbilarna gick åt direkt och många blev utan och fick istället ta en taxi för 700 euro tur och retur.

Enligt resenärerna luras Ryanair när de skriver “Frankfurt-Hahn” på sin hemsida.

Flygbolaget själva håller inte med och har svarat på kritiken.

– Vi har inte lurat någon. Den kvinnan bokade ett flyg från London till Frankfurt-Hahn och det var precis vad hon fick. Namnen på alla flygplatser anges tydligt på vår hemsida. Det är passagerarens ansvar att noggrant kontrollera destinationens namn, säger en talesperson från Ryanair.

Foto: K. Hackert

Text: Redaktionen


Rysk kollaps – inte hänt på två decennier

2025 01 03

En viktig sektor av Rysslands ekonomi har kollapsat.

Det rör sig om den inhemska oljeproduktionen som har sjunkit till den lägsta nivån på två decennier.

Under 2024 uppgick den ryska oljeproduktionen till 1 254 ton per dag, rapporterar Newsweek med hänvisning till Seala, en plattform som analyserar oljehandeln i världen.

Noteringen innebär att oljeproduktionen i Ryssland är på den lägsta nivån sedan 2005.

Ukrainska luftattacker pekas ut som orsaken.

– Det är en direkt effekt av ukrainska drönarattacker mot rysk energiinfrastruktur, skriver Newsweek.

Under året har Ryssland tvingats till flera oplanerade reparationer av oljeraffinaderier som skadats i ukrainska attacker.

Reparationerna har försvårats av västvärldens sanktioner mot Ryssland. Det råder stor brist på teknik och viktiga komponenter, vilket gör arbetet betydligt svårare. 

Jättesmäll för Moskva

Oljeindustrins kollaps är en tung smäll för Ryssland.

Den ryska ekonomin är fortfarande kraftigt beroende av en stark olje- och gasexport.

I dag står Ryssland för över 12 procent av den globala råoljeproduktionen.

Varje svängning på oljemarknaden kan således få stora konsekvenser.

– Priset på olja förblir den mest avgörande faktorn för Rysslands ekonomiska hälsa, och varje prisfall på olja påverkar direkt landets utländska valutaintäkter, inflation och övergripande ekonomiska stabilitet, framhåller Östekonomiska Institutet (SITE) i en färsk rapport.

I samma rapport framgår det att den ryska regimens finansiella reserver, som har använts för att finansiera krigsutgifterna, håller på att ta slut. Enligt forskarna kan reserverna vara uttömda om cirka ett år.

– När dessa reserver är förbrukade kommer centralbanken att utsättas för tryck att sänka sin styrränta, eller till och med börja trycka mer pengar, vilket kan leda till en hög inflation och en försvagad rubel, står det i rapporten.

Foto: Sociala medier 

Text: Redaktionen