JUST NU: Regeringen svarar på kritiken mot flygplatsköerna

2022 06 15

– Det är klart att vi inte är nöjda med hur Swedavia har skött det här.

Svenska folket kan historien vid det här laget. Arlanda flygplats lider av personalbrist, vilket leder till enorma köer till säkerhetskontrollerna.

Polis har vid tillfällen kallats för att hålla ordning på kaoset, tåg har inte kunnat stanna vid terminal 5 och folk missar sina flyg trots att de är på plats många timmar innan avgång.

“Lätt att vara efterklok”

Nu svarar regeringen på den kritik som riktats mot Swedavia och Arlanda av alla som fått sina semestrar förstörda på grund av kökaoset.

– Det är alltid lätt att vara efterklok, men det är klart att vi inte är nöjda med hur Swedavia har skött det här under våren. Det vore dumt att säga att man är nöjd när det är timslånga köer för folk på Arlanda, det ska helt enkelt inte vara så, säger näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), som är ansvarig minister för Swedavia, till Dagens Nyheter.

Varnade i oktober

Varningsflaggor hissades för den nuvarande situationen på Arlanda redan i oktober förra året, menar Swedavias vd Jonas Abrahamsson. Enligt honom uppmärksammade man också regeringen och Säpo på vad som skulle ske vid den här tidpunkten på året.

– Det finns många saker som har bidragit till den här situationen. Jag har uppfattningen att Säpo har tagit den här frågan på allvar och försökt vidta åtgärder, och har stundtals fått ner ledtiderna men problemen har återkommit. Jag vill inte recensera andra utan vi har ett ansvar själva hos oss och det är det som gör att vi nu vidtar alla åtgärder vi kan, säger Jonas Abrahamsson till tidningen.

Ministern: “Gör allt rätt”

Trots varningarna dröjde det nio månader innan ytterligare en terminal, nummer 4, kunde öppnas för att avlasta säkerhetskontrollen i högtrafikerade terminal 5.

Näringsministern medger att åtgärder kunde, och kanske borde, ha satts in tidigare. Han påpekar dock att han tycker att Swedavia numera gör rätt i allting de kan göra i nuvrande situation.

Fåordig om kompensation

Regeringen vägrar dock ge besked på den fråga som många resenärer som missat sina flyg ställer: kommer det att bli någon kompensation från Swedavia eller staten?

– Du får fråga Swedavia hur de vill sköta den situationen. Jag vill inte svara på den frågan, säger Karl-Petter Thorwaldsson till DN.

Mindre köer på Kastrup

Medan Arlanda lider kraftigt av reseboomen efter pandemin går det betydligt lättare för en annan flygplats som används kraftigt av många svenskar: Kastrup i Köpenhamn, Nordens största flygplats.

Ungefär en sjättedel av Kastrups resenärer reser till eller från Sverige, uppger Expressen.

Tog en risk

Kastrup har 23 procent fler resenärer än Arlanda. En anledning till att den danska flygplatsen inte upplevt samma kaos kan vara att nyrekryteringen av personal drog igång i ett tidigare skede.

– Det var en risk vi tog precis när omikron-varianten drabbade Danmark som värst. Det var osäkert om vi skulle kunna ge oss ut och resa igen men vi bestämde oss för att chansa, säger Lise Agerley Kürstein, som är kommunikations- och presschef, till tidningen.

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Livsmedelsverket går ut med grönsaksvarning

2024 09 06

Allt fler svenskar odlar sina egna grönsaker i trädgården.

Tidigare har en undersökning av Plantagen visat att minst var tredje svensk överväger att odla sina egna grönsaker och kryddor.

Under pandemin sköt intresset i höjden, och det har knappast avtagit.

Enligt Livsmedelsverket håller trenden i sig och det är många som just nu dignar såväl trädgårdar som odlingslotter av grönsaker, frukt och bär.

Men nu varnar myndigheten för att odlare riskerar drabbas av den allvarliga sjukdomen botulism om man inte är försiktig.

"Starkaste giftet man känner till"

Sjukdomen, som kan vara livshotande, orsakas av ett bakteriegift som är “ett av de starkaste man känner till”, enligt Folkhälsomyndigheten.

Giftet blockerar nervimpulserna och kan bland annat orsaka förlamningar i andningsmuskulaturen.

Nu förnyar Livsmedelsverket sina rekommendationer om hur man ska lägga in sina grönsaker för att undvika att bakterien Clostridium boulinium ska kunna föröka sig i inläggningen.

Bakterien kan ge upphov till sjukdomen botulism, som är väldigt ovanlig, men kan vara mycket allvarlig för den som drabbas, understryker myndigheten.

Följande gäller nu

Enligt Livsmedelsverket gäller nu följande för den som gör egna inläggningar.

Den som sysslar med ättiksinläggningar ska använda ett beprövat recept med rätt andel ättika, socker och vatten.

Inläggningar i olja är dock mer komplicerat. Det är mycket viktigt att dessa förvaras i kylskåp och äts inom några dagar om de inte har upphettats. Och även om så görs ska de kylförvaras.

För att få en inläggning som håller mer än några dagar måste du hetta ta upp grönsakerna ordentligt innan du lägger in dem i oljan. 100 grader i minst 15 minuter behövs för att förstöra den variant av Clostridium botulinum som annars kunna föröka sig även i kylen, säger Åsa Rosengren, mikrobiolog och rådgivare på Livsmedelsverket.

– Det finns ännu en variant av bakterien som inte förstörs vid upphettningen, men den kan inte försöka sig i kyla. Det är därför viktigt att alltid ha sina oljeinläggningar i kylskåp.

Använd tryckkokare

Har man följt ovanstående råd kan oljeinlagda grönsaker ätas så länge de ser fräscha ut.

Myndigheten understryker också att vid hemkonservering bör man använda en tryckkokare specifikt avsedd för konservering.

– Då kan man nå så höga temperaturer att även den mer värmetåliga varianten av Clostridium botulimun förstörs, förklarar Livsmedelsverket.

Fakta: Bakterien Clostridium

  • En jordbakterie som kan finnas på grönsaker, örter och svamp
  • Förökar sig när det inte finns syre och kan då producera botulinumtoxin, som är det mest kraftfulla naturliga gift som man känner till.
  • Finns över hela världen men är sällsynt i Sverige
  • Risken kan öka om hemkonservering fortsätter att bli vanligare i Sverige
  • Symtomen inkluderar bland annat kräkningar, yrsel, trötthet, talsvårigheter, dubbelseende och andningsförlamning

Källa: Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten

Foto: J. Gorecki

Text: Redaktionen


Stort larm om Hedin Bil

2024 09 06

Hedin Bil, Sveriges största återförsäljare av nya bilar, har hamnat i blåsväder.

Koncernen har fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämning av leasade bilar, vilket strider mot privatleasingavtalet.

Det avslöjar Sveriges största konsumentorganisation för bilister, M Sverige, i en färsk granskning.

Enligt granskningen har Hedin Bil bland annat fakturerat kunder för åtgärdande av tekniska brister, trots att dessa borde täckas av garantin. 

– Hedin Bil menar att kunderna som har privatleasat ska hållas ansvariga för skadorna, trots att avtalet inte anger något om ett sådant ansvar från hyrestagarens sida annat än att lämna bilen på service enligt det förbestämda intervallet, skriver M Sverige.

”Helt i strid med avtalet”

Vid återlämning av en leasad bil kan hyresgivaren kräva att kunden ska betala för onormalt slitage, eftersom det i avtalet anges att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren”. Hedin Bil är dock återförsäljare och har kommit med egna krav på betalning.

Helt i strid med avtalet, enligt M Sverige.

– Hedin Bil saknar stöd enligt avtal att fakturera kunden, men har helt enkelt struntat i det och gjort det ändå. Först efter omfattande dialog med våra rådgivare har fakturan krediterats. Det är jobbigt för den som privatleasar att kämpa emot, man förutsätter att företagen följer villkoren man själva bestämt ska gälla, men så är det inte alltid, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

– Vid privatleasing gäller i princip bara avtalet och alla parter måste följa det. Trots att man enligt avtalet inte får göra det, har vi fått rapporter om återförsäljare som fakturerar kunden för vad man menar är slitage.

Först efter M Sveriges granskning har Hedin Bil ändrat sig.

– Det är vårt intryck att återförsäljare i Hedin-gruppen verkar vilja ställa i ordning bilen inför kommande försäljning på leasingtagarens bekostnad, det är den typen av ärenden vi möter i vår rådgivning, säger Carl-Erik Stjernvall.

Klaga först

Efter avslöjandet går M Sverige ut med flera uppmaningar till personer som leasar sin bil.

– Vet man med sig att man tvingats betala direkt till återförsäljaren när man lämnade sin leasingbil ska man dubbelkolla sitt avtal. Om det står att ”hyrestagaren ska ersätta hyresgivaren” vid återlämningen, och inte återförsäljaren, har man blivit lurad, framhåller organisationen.

M Sverige uppmanar bilister att vidta följande åtgärder i en sådan situation:

  • Klaga först till företaget som du har betalat till.
  • Får du inte gehör för ditt klagomål – vänd dig till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
  • Till ARN kan du anmäla om kostnaderna eller det onormala slitaget är oskäligt eller felaktigt.

Foto: Holger.Ellgaard

Text: Redaktionen