Här är vinnaren i SVT:s migrationsdebatt igår kväll

2021 04 12

Märta Stenevi (MP) gjorde ingen dålig insats men det blev ändå en solklar seger till Ulf Kristersson (M) i SVT Agendas debatt om Sveriges nya migrationspolitik sett till vem som lyckades bäst med att nå ut till tittarna med sitt budskap.

Debatten inleddes med att SVT:s Anna Hedenmo redogjorde för regeringens förslag som väntas godkännas i riksdagen med hjälp av L och C och som bland annat går ut på tillfälliga uppehållstillstånd istället för permanenta, försörjningskrav, en ny humanitär skyddsgrund och språkkrav på sikt.

Kristersson tydlig och rak

Moderaternas partiledare var mycket tydlig och betonade flera gånger att Sverige behöver ta emot färre migranter men att regeringens förslag innebär en ökning enligt M. Flera gånger sa han att Sveriges integration har misslyckats och att lösningen är hårdare krav och rejält minskad mottagning. Ulf var enkel att förstå för TV-tittarna.

Stenevi skicklig men missade målet

MP:s kvinnliga partiledare hade ett svårare utgångsläge då opinionen enligt flera mätningar står på M:s sida i migrationspolitiken. Hon var dock skickligare än vad MP brukar vara i motsvarande debatter och framhöll att det behövs ventiler som till exempel möjliggör familjeåterförening och som hjälper hbtq-personer som hotas av dödsstraff, vilket var hennes starkaste debattögonblick. Men om hon ville få fram ett tydligt budskap så missade hon målet.

Vinnaren

Den som vann debatten - det vill säga den som enligt min bedömning sannolikt lyckades bäst med att få tittarnas stöd - var Ulf Kristersson (M). Tittarna fick klart för sig att M vill ha minskad migration medan det var luddigare vad MP eftersträvar. Debattörerna fick svara på många frågor som ofta kom när de var mitt uppe i sina svar vilket gjorde att deras poänger blev lite svårare att ta in.

Info - Att vinna en debatt

Den som vinner en debatt är inte per automatik den som har bäst faktaunderlag, den som är ärligast, trevligast, artigaste debattmetoden eller mest vetenskapligt stöd för sina ståndpunkter. Det är ofta andra faktorer som spelar större roll, till exempel retorik, tydlighet och vikten av att använda raka och enkla resonemang som gör att tittarna känner igen sig i problembeskrivningen och lösningarna. Att använda humor, pedagogiska verktyg och ett respektfullt sätt gentemot motdebattören är andra medel för att få publikens sympatier.


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Jysk-butik stänger efter 25 år – lämnar staden helt

2025 04 24

Jysk stänger en av sina butiker efter 25 år.

Kedjan har under den senaste tiden gett besked om expansion till bland annat Uruguay och Marocko.

I Sverige stänger de dock nu en butik.

Jysks enda butik i Söderköping läggs ner efter 25 år – och kedjan lämnar därmed staden helt och hållet.

Det framhåller Jysk i ett pressmeddelande.

“Är tråkigt”

Det är dock inte av ekonomiska skäl som butiken läggs ner.

Jysk har fattat beslutet att permanent stänga butiken i Söderköping på grund av “begränsade möjligheter att utveckla butiksdriften”.

Kedjan har letat efter en ny lokal i området utan framgång och väljer nu att avsluta verksamheten.

– Det är tråkigt att vi behövt komma till det här beslutet men vår befintliga lokal passar varken vårt nya butikskoncept eller ger förutsättningar för den arbetsmiljö som vi vill erbjuda medarbetarna, säger regionchef Anders Ljungar.

– Därför är det nödvändigt att ta det här beslutet.

Efter 25 år

Jysk har funnits i Söderköping i mer än 25 år och har enligt egen utsago under lång tid sökt olika möjligheter för utveckling av den lokala Jysk-butiken.

Nu får kunderna ta sig till Norrköping istället.

– Nu hoppas vi att kunderna känner sig välkomna till vår butik i Mirum, Norrköping. Den butiken har vi nyligen uppdaterat för att möta både kundernas och medarbetarnas behov, säger Anders Ljungar.

Sista försäljningsdagen blir 30 september.

Marocko och Uruguay

Under våren har Jysk meddelat att kedjan expanderat till Marocko och Uruguay.

I Marocko rör det sig om två nya butiker i Casablanca, som ligger i Viva Park och Aeria Mall.

I Uruguay har en butik öppnats i huvudstaden Montevideo.

“Har varit ett mål”

Rami Jensen, VD och koncernchef på Jysk, är exalterad över expansionen.

– Att expandera till Afrika har varit ett långsiktigt mål för JYSK, och idag är vi stolta över att göra det till verklighet med våra första butiker i Casablanca, säger Jensen.

– Det är alltid speciellt att öppna nya butiker och ännu mer speciellt när det sker på nya marknader och på en ny kontinent som idag.

Läs mer ekonomi-nyheter:

Svagare Volvo-rapport än väntat - Ekonomibladet

Ny tung konkurs i bilbranschen - Ekonomibladet

Foto: Jysk

Text: Redaktionen