JUST NU: Arlanda Express stannar inte vid terminal 5 – Nytt kaos

2022 06 11

Kaoset vid Sveriges största flygplats blir allt värre och nu stannar inte Arlanda Express som planerat.

Polisen har idag återigen larmats till Arlanda flygplats på grund av en kaosartad situation med massor av upprörda resenärer som tvingas stå i enorma köer.

Flera resenärer berättar att köerna är så långa och kaoset så omfattande att det är omöjligt att veta ens vart köerna går till.

För mycket folk

Det är så mycket folk ute på Arlanda flygplats att Arlanda Express har fattat beslut om att de inte kan stanna tågen vid terminal 5 rapporterar flera medier.

– På lördagseftermiddagen stannar inte snabbtåget Arlanda Express vid terminal 5. Det meddelar Arlanda Express på sin hemsida, uppger SVT.

– I sociala medier skriver Arlanda Express att anledningen är att det är för mycket folk. Resenärer uppmanas i stället att stiga av vid den hållplats där terminal 2, 3 och 4 ligger.

Resenärerna rasar

På sociala medier rasar drabbade flygresenärer.

– Kö till köerna ... Att stänga av vägen till terminalen för att det är för mycket folk inne på terminalen är ju också en strategi.

– Dublin provade det också ... Kaos är bara för namnet, anser Therese Renåker på Facebook.

– Kaos på Stockholm Arlanda Airport. Arlanda kan inte hantera så mycket stillastående människor. Samhällskritisk infrastruktur som har korkat igen, folk bokstavligen överallt, framhåller Christian Hoas.

Kräver hjälp från regeringen

– Kön ringlar lång genom hela incheckningsterminalen och hela Sky City och sedan en bit tillbaka.

– Det här är ohållbart. Swedavia, hantera situationen som det krisläge det är och begär att regeringen omedelbart avdelar mer kompetens och resurser, anser Christian Hoas.

Swedavia konstaterar att oron är stor.

Förvirring och tomma blickar

– Vi har sett att människor är här 6–8 timmar innan flyget går, långt innan incheckningen öppnar. Och då ökar trängseln, säger David Karlsson vid Swedavias pressjour till SVT.

– Arlanda! 6 på morgonen, idag lördag. Redan kaos. Enorma köer till precis allt. Vilken kö skall man stå i?

– Vart leder denna? Trötta barn, föräldrar med tomma blickar - utländska turister med panik och förvirring i blicken står i köer som man hoppas leder till incheckning, väsklämning eller kanske säkerhetskontroll...ingen vet... alla hoppas, meddelar Marcus Skinnar.

Som i Ryssland och Kambodja

– Jag drar mig till minnes flygplatser för länge, länge sedan i Ryssland, Kina, Kambodja eller Etiopien. Då var det också (nästan) såhär...eller nej - är en skillnad. Då skrek nästan alla och var arga! Nu står alla bara apatiskt och väntar, väntar o väntar.

– Vad har hänt? Varför är Arlanda så dålig? Har andra flygplatser i Europa samma problem eller är det bara vi "som inte såg det komma, frågar sig Marcus Skinnar på Facebook.

Omfattande kaos

Sveriges Radio rapporterar att kaoset på Arlanda varit så omfattande att man vid flera tillfällen idag även tvingats stänga av den bilväg som leder fram till terminal 5.

– Vid åttatiden under morgonen öppnades vägen, för att vid klockan 13 åter stänga igen, uppger SR.

Enligt Swedavia väntas problemen bestå och man uppger att det beror på bemanningsproblem.

Foto: Madeleine Rosenqvist, FB

Text: Redaktionen


JUST NU: Trump hotar med kraftiga prisökningar i hela Europa

2025 09 14

Ett nytt besked från Donald Trump kan slå hårt mot europeiska konsumenter.

Donald Trump trappar upp kampen mot höga läkemedelspriser i USA – men strategin kan innebära att resten av världen får betala mer.

Presidenten vill att amerikanska patienter ska sluta “subventionera” läkemedel åt resten av världen.

För att nå dit hotar han nu läkemedelsbolagen med handelspolitiska åtgärder om de inte höjer sina priser i Europa och andra rika länder, rapporterar CNN.

– Presidenten kommer att säga att ni läkemedelstillverkare inte får sälja här om ni inte säljer i Europa till ett högre pris. Sluta vara villiga att sälja till dem så billigt, säger USA:s handelsminister Howard Lutnick i en intervju med The Axios Show.

Strategi återupplivas

Förslaget innebär att företagen ska balansera prissättningen globalt så att de amerikanska konsumenterna kan få billigare mediciner.

Trump försökte redan under sin första mandatperiod införa ett system där amerikanska Medicare skulle betala samma pris som de lägsta nivåerna i jämförbara länder – det så kallade “Most Favored Nation”-priset.

Förslaget stoppades dock i domstol och skrotades senare av Bidenadministrationen.

I maj i år återkom Trump med en presidentorder där han krävde att läkemedelsbolagen skulle erbjuda amerikanska patienter det lägsta internationella priset eller riskera sanktioner.

– Spelet är över, tyvärr, sade Trump då och riktade kritik mot EU:s hårda priskontroller.

Ökade priser i Europa

En del läkemedelsbolag i Europa har redan börjat agera.

I augusti meddelade läkemedelsföretaget Eli Lilly att man höjer priset på viktminskningsmedlet Mounjaro i Storbritannien.

– Det här ombalanseringsarbetet kan vara svårt, men det betyder att priserna på läkemedel som betalas av regeringar och sjukvårdssystem måste öka inom andra utvecklade marknader för att kunna minska i USA, skriver Eli Lilly i ett uttalande.

Kritik mot förslaget

Branschorganisationen PhRMA stöder tanken på att andra länder ska betala mer men varnar för Trumps prisstrategi.

De menar att det kan slå tillbaka mot den amerikanska läkemedelsindustrin.

Experter är dessutom tveksamma till om Trump ens har befogenhet att styra priser internationellt, och juridiska utmaningar ses som oundvikliga.

Foto: White House Official

Text: Redaktionen


JUST NU: Chockbilder från Ryssland – storskalig attack

2025 09 14

En av Rysslands största oljeanläggningar brinner efter en ukrainsk drönarattack.

En nattlig attack mot det strategiskt viktiga Kirishi-raffinaderiet i Leningrad oblast har utlöst stora bränder.

Explosionen ska ha orsakats av vrakdelar från nedskjutna drönare som fallit ner på raffinaderiets område och antänt en brand, enligt regionens guvernör Alexander Drozdenko, rapporterar Kyiv Independent.

– Ryskt luftvärn har skjutit ner tre drönare i området kring Kirishi, säger Drozdenko.

Central roll

Det Kirishi-baserade raffinaderiet, även känt som Kirishinefteorgsintez (KINEF), är en av Rysslands största oljeanläggningar och ansvarar för cirka 6,4 procent av landets totala raffinaderikapacitet.

Oljeanläggningen har en kapacitet att raffinera över 17 miljoner ton olja per år.

Anläggningen ägs av Surgutneftegaz och ligger över 80 mil från den ukrainska gränsen.

Bilder visar kraftig explosion

Videoklipp och bilder publicerade av den oberoende ryska kanalen Astra visar en kraftig explosion följd av höga lågor vid anläggningen.

Händelsen är ännu inte oberoende verifierad, uppger Kyiv Independent men uppgifterna följer en rad ukrainska angrepp mot rysk oljeinfrastruktur de senaste veckorna.

Ukrainska säkerhetstjänsten (SBU) har tidigare pekat ut oljeanläggningar som legitima mål eftersom de “finansierar och driver Moskvas krigsmaskin”.

Slår mot energisystemet

Bara två dagar före attacken mot Kirishi slogs Rysslands största oljehamn i Primorsk tillfälligt ut efter en annan drönarattack.

– Varje gång Rysslands oljesektor slås ut, påverkas dess förmåga att föra kriget, säger en anonym källa inom SBU till Kyiv Independent.

Ukrainas intensifierade attacker mot ryska oljeanläggningar har redan orsakat driftstopp och bidragit till en bränslebrist i landet.

Analytiker menar att nattens angrepp ytterligare kan pressa den ryska energiförsörjningen och försvåra export.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen