VAL 2022: SD har förlorat kampen om andraplatsen

2022 06 10

Det är högst osäkert om Sverigedemokraterna kommer att överträffa sitt valresultat från 2018.

Det indikerar SvD:s sammanställande undersökningsmodell ”Vem vinner valet?”.

Tappat mark till M

Undersökningen visar även att SD ser ut att ha förlorat kampen om att bli Sveriges andra största parti.

Enligt modellens siffror är det ungefär 80 procents chans att Moderaterna gör ett bättre val än SD. I mitten av mandatperioden var den siffran omkring 50 procent, rapporterar SvD.

Då nosade SD på 25 procent i opinionsmätningarna.

”Väldigt överraskande”

Ett tag var det nästan 50/50 där. Kampen om andraplatsen var mycket mer spännande för ett halvår sedan. Det skulle vara väldigt överraskande om SD slog M i ett val i dag, säger Jens Finnäs till SvD.

Han är datajournalist på Newsworthy och har varit delaktig i arbetet med modellen.

Största parti

För drygt två år sedan var det positivare tongångar hos många SD-anhängare. Den 20 februari 2020 var Sverigedemokraterna största parti i en mätning från Novus/SVT.

SD noterade 23,9 procent i mätningen.

Sverigedemokraterna växte i samma takt som Socialdemokraterna tappade väljare, rapporterade SVT.

Nu är läget annorlunda.

Enligt Ann-Cathrine Jungar, forskare om populistiska och högerradikala politiska partier vid Södertörns högskola, beror det på att andra partier har anpassat sig.

Större konkurrens

– Andra partier till både höger och vänster försöker konkurrera med SD:s politik om att begränsa invandringen och skärpa kraven på integration och brottslighet. Att SD fått större konkurrens kan vara en faktor, säger hon till SvD.

Så fungerar ”Vem vinner valet”

Modellen letar mönster i historiska data och justerar och kombinerar olika opinionsmätningar, för att göra en bedömning av vilka valutgångar som är realistiska. Den skiljer sig från vanliga så kallade poll of polls på flera sätt:

  • Alla opinionsmätningar och valresultat sedan 2002 tas med i analysen.
  • Historiska fel hos opinionsinstituten beaktas.
  • Modellen räknar ut sannolikheten för olika valresultat.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


Soldater spränger sig själva i luften – chockuppgifter från Ryssland

2025 01 14

Att Ryssland får hjälp av Nordkorea i kriget mot Ukraina är välkänt.

Omkring 10 000 nordkoreanska soldater uppges delta i strider i ryska Kurskregionen, som delvis ockuperas av ukrainska trupper.

Nu kommer nya uppgifter om den nordkoreanska krigsinsatsen.

Den sydkoreanska underrättelsetjänsten (NIS) har släppt en unik rapport om antalet nordkoreanska förluster på slagfältet.

Enligt rapporten har Nordkorea förlorat omkring 3 000 soldater. Siffran omfattar 300 döda soldater och 2 700 skadade.

– De massiva förlusterna är ett resultat av nordkoreanska soldater brist på förståelse för modern krigföring, framhåller NIS i ett uttalande.

Vidare uppger underrättelsetjänsten att nordkoreanska soldater beordras att öppna eld mot drönare, vilket gör dem till enkla mål på marken.

Det finns också uppgifter som tyder på att nordkoreaner agerar ”lockbete” för att locka fram ukrainska drönare.

Släpper sensationella uppgifter

Utöver förlustsiffrorna förekommer uppgifter i rapporten som beskrivs som ”sensationella”.

NIS hävdar att nordkoreanska trupper har instruerats att begå självmord för att undvika att bli tillfångatagna av den ukrainska armén.

Enligt underrättelsetjänsten beordras soldaterna att spränga sig själva i luften om de riskerar att hamna i fiendens händer.

Video på krigsfångar

I helgen publicerade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj en video på två nordkoreanska krigsfångar.

Den ena soldaten berättar att han inte visste att han skulle delta i strider. Soldaten uppger att han skickades till Ryssland för att delta i en militärövning. 

Ukraina är redo att överlämna nordkoreanska krigsfångar till Nordkorea om landets diktator Kim Jong-un organiserar en fångutväxling med ukrainare som tillfångatagits i Ryssland.

Kan hoppa av till grannlandet

Sydkorea har öppnat för att ta emot avhoppande nordkoreanska soldater.

NIS uppger att de för samtal med Ukraina om saken.

– Om soldaterna begär avhopp till söder är deras vilja av högsta prioritet eftersom nordkoreaner betraktas som sydkoreanska medborgare enligt lag, framhåller den sydkoreanska underrättelsetjänsten.

Foto: J Kingma resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kritiserad förändring på bankerna – driver kunder till vansinne

2025 01 15

En slags “revolution” kommer att prägla världens banker inom de närmaste åren.

Så många som 200 000 jobb kommer att försvinna från världens banker under de kommande tre till fem åren.

Tjänsterna ska istället ersättas med artificiell intelligens.

Den slutsatsen dras i en ny rapport framtagen av informations- och teknikchefer som granskat utvecklingen, rapporterar Bloomberg. 

– Alla jobb som involverar rutinmässiga, repetitiva uppgifter är i riskzonen. Men AI kommer inte att eliminera dem helt, snarare kommer det att leda till omvandling av arbetsstyrkan, säger Tomasz Noetzel, senioranalytiker på Bloomberg Intelligence och en av författarna till rapporten.

Extremt kritiserad funktion

Kundtjänst är ett av uppdragen som pekas ut och som kan komma att ersättas av AI.

Redan idag har banker i stor utsträckning börjat använda sig av så kallade “chatbots” som ska svara på kunders frågor och önskemål, istället för en verklig människa.

Och det lär med andra ord bara bli mer av den varan.

Det handlar dessutom om en mycket illa omtyckt funktion, enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som nyligen publicerade en studie om hur nöjda Sveriges privat- och företagskunder är med sina banker.

I den framgår det att AI-botarna istället för att vara en hjälpande hand tycks driva folk till vansinne.

– De löser helt enkelt inte kundens problem. Dessutom känner sig endast 41 procent bekväma med dessa tjänster och hela 60 procent av de kunder vi pratat med säger att de hellre vill ha kundtjänst med riktiga människor än med en chattbot, framhåller Johan Parmler, vd för SKI i en kommentar till resultaten.

"Tigger om missnöje"

På bara några år har AI blivit helt centralt i hur företag interagerar med kunder.

Ett vanligt “försvar” bland dem som förespråkar tekniken är att bottarna främst ämnar att ta hand om enklare ärenden.

– Men hur i hela friden ska kunden veta vad företagen definierat som enkla respektive svåra ärenden? frågar sig Johan Parmler.

– Snacka om att tänka inifrån och ut. Och snacka om att tigga om missförstånd och missnöje! Dags att tänka om.

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen